Dokumentacja logopedy w placówce oświatowej – profilaktyka, badania przesiewowe, diagnoza, wywiad, organizacja logopedii
Prowadzenie dokumentacji w praktyce zawodowej niejednokrotnie przysparza logopedzie problemu i zabiera cenny czas. Niektóre arkusze mają stałą formę, a zatem warto ułatwić sobie zadanie i skorzystać z gotowych, edytowalnych wzorów. Inne dokumenty wymagają szczegółowej indywidualizacji. W artykule zebrano liczne wzory i przykłady dokumentacji, wykorzystywanej w trakcie diagnozy, badań przesiewowych i wywiadów logopedycznych oraz w trakcie organizacji pracy gabinetu logopedycznego w szkole lub przedszkolu. Logopeda znajdzie tu praktyczne wskazówki, jak prawidłowo zorganizować i prowadzić dokumentację logopedyczną. Z artykułu dowiesz się: Jakiego rodzaju dokumenty należy lub warto przekazać rodzicom w przebiegu badań przesiewowych? W jaki sposób napisać regulamin gabinetu logopedycznego? Jakie informacje zawrzeć w wywiadzie z rodzicem dziecka zakwalifikowanego na zajęcia logopedyczne w placówce oświatowej? Jakie dokumenty powinien przygotować w ciągu roku szkolnego logopeda pracujący w szkole? Jakie wzory dokumentów, kwestionariuszy, arkuszy diagnostycznych, wywiadów i innych, dostępne są dla prenumeratorów „Strefy Logopedy”? »
Współpraca logopedy z fizjoterapeutą
Jeszcze do niedawna logopedia kojarzyła się tylko z usuwaniem seplenienia, nieprawidłowej artykulacji głoski [r] lub innych wad wymowy, a działania logopedy postrzegano jako ograniczające się do ćwiczeń w obrębie jamy ustnej. Warto pamiętać, że logopedia jest dziedziną interdyscyplinarną, która poza terapią wad wymowy zajmuje się między innymi usprawnianiem komunikacji w obszernym tego słowa znaczeniu, np. programowaniem języka, treningiem umiejętności społecznych, wzbogacaniem słownika biernego i czynnego czy komunikacją alternatywną. Efektywność podjętej terapii logopedycznej zależy jednak od wielu czynników, a właśnie przez swą interdyscyplinarność logopedia wymaga często współpracy z innymi specjalistami. W zależności od potrzeb pacjenta ważne jest, aby jego terapia miała charakter holistyczny, czyli uwzględniała całościowo stan jego zdrowia. Czasem w procesie terapii logopedycznej niezbędna jest również pomoc fizjoterapeuty. Z artykułu dowiesz się: Czym jest fizjoterapia? W jakich zaburzeniach szczególnie istotna jest współpraca logopedy z fizjoterapeutą? Jaki jest związek między zaburzonym napięciem mięśniowym w ciele a wadami wymowy? »
Zapraszamy na szkolenie: Pacjent z zaburzeniami integracji sensorycznej w gabinecie logopedy
Zapraszamy do udziału w szkoleniu pt. „Pacjent z zaburzeniami integracji sensorycznej w gabinecie logopedy” autorstwa Aleksandry Światowskiej. Specjalistka szczegółowo omawia następujące zagadnienia: cechy zachowania dziecka, które mogą świadczyć o zaburzeniu integracji sensorycznej, przyczyny wybranych zachowań dzieci z zaburzeniami SI, plan przebiegu zajęć i organizacja miejsca pracy dla dziecka z zaburzeniami SI, odczytywanie diagnozy od terapeuty integracji sensorycznej. Przedstawione informacje pozwolą logopedzie nawiązać owocną współpracę z terapeutą integracji sensorycznej, zrozumieć zachowanie podopiecznego i w możliwie najlepszy sposób zorganizować przebieg zajęć logopedycznych. »
Odruch wymiotny dziecka podczas jedzenia - postępowanie
Chciałam zapytać o porady, wskazówki dla mamy dziewczynki w wieku 17 miesięcy. Dziecko przy jedzeniu małych kawałków (~ 1x1 cm) ma odruchy wymiotne – potrafi wymiotować, zwracać to, co zjadła. Dziewczynka jest karmiona butelką, ładnie przybiera na wadze. Jest pod opieką fizjoterapeuty, miała obniżone napięcie mięśniowe. Poród był przez cesarskie cięcie. »
Logopedyczne objawy guza mózgu
W wyniku pojawienia się guza mózgu zostaje zachwiana równowaga warunków anatomicznych. Część objawów jest zależna od wzrostu ciśnienia śródczaszkowego. Druga grupa objawów guza mózgu to efekt bezpośrednich uszkodzeń określonych struktur w mózgu, czyli zmian nowotworowych. Do charakterystycznych patologicznych konsekwencji nowotworu mózgu należą między innymi zaburzenia komunikacji werbalnej i pisanej (pisania i czytania). Zmiany w mowie, artykulacji oraz rozumieniu języka mogą być pierwszymi, logopedycznymi objawami guza mózgu i wskazywać na konieczność dalszej diagnostyki neurologicznej. Z artykułu dowiesz się: Jakie zmiany w artykulacji oraz rozumieniu mowy mogą wskazywać na konieczność dalszej diagnostyki neurologicznej? Z czego wynikają określone ogólne oraz logopedyczne objawy guza mózgu? Jaki wpływ na obraz zaburzenia ma lokalizacja guza mózgu? Jaką diagnozę logopedyczną najczęściej stawia się pacjentom z guzem mózgu? »
Praksja ręki – planowanie motoryczne w zakresie pracy kończyny górnej
Świadome ruchy kończyn górnych nie tylko warunkują prawidłową manipulację oraz grafomotorykę, ale także wpływają na funkcjonowanie poznawcze oraz sprawności językowe i komunikacyjne. Rozwój motoryczny, w tym rozwój umiejętności planowania ruchu (praksji) ręki, oddziałuje na funkcjonowanie całego organizmu i jest fundamentem rozwoju emocjonalnego i zachowania człowieka. Z artykułu dowiesz się: Czym jest praksja? Jak przebiega rozwój ruchowy kończyn górnych? Jak opóźniony rozwój praksji wpływa na trudności szkolne? Jakie są rodzaje chwytu narzędzia pisarskiego? »
Współpraca logopedy z ortodontą
Zarówno logopeda, jaki ortodonta zajmują się dbałością o zdrowe, prawidłowe funkcjonowanie jamy ustnej. Współpraca obu specjalistów pozwala na kompleksową diagnozę i leczenie/terapię pacjenta. Wady anatomiczne w obrębie narządu żucia mogą być przyczyną m.in. trudności w wymowie głosek, nieprawidłowego rozwoju sprawności aparatu żucia czy problemów z oddychaniem. Wspólnie ustalony plan oddziaływań pozwoli na poprawę funkcjonowania i estetyki jamy ustnej oraz skuteczną korekcję zaburzeń mowy. Z artykułu dowiesz się: Jakie są najczęściej spotykane wady zgryzu? Jakie są cele oddziaływań logopedy i ortodonty? Na czym powinna polegać współpraca logopedy z ortodontą? Jakie korzyści przynosi pacjentowi współpraca ortodonty i logopedy? Co zapewni trwałość efektów leczenie nieprawidłowości w budowie anatomicznej w obrębie jamy ustnej? »
Zapraszamy na szkolenie: Wypalenie zawodowe nauczycieli i terapeutów
W tym szkoleniu zachęcamy logopedów i nauczycieli do wglądu w siebie, oceny swoich zasobów i refleksji nad własnym stanem psychicznym związanym z wykonywaną pracą. Przedstawiciele zawodów wymagających stałego kontaktu z drugim – często będącym w potrzebie i prezentującym trudne zachowania – człowiekiem, są szczególnie narażeni na wypalenie zawodowe. Czym jest wypalenie zawodowe? Jak ocenić, czy ten problem nas dotyczy? Jak sobie radzić z syndromem wypalenia zawodowego? Co robić, by uniknąć wypalenia zawodowego? Zapraszamy do wysłuchania szkolenia autorstwa Katarzyny Płuski. Zachęcamy do zapoznania się z notatkami załączonymi w formie pliku PDF. »
- « pierwsza
- «
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- »
- ostatnia »







