Aktualny

Stosowanie wibratora logopedycznego w terapii

Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Dodano: 8 kwietnia 2025
wibrator logopedyczny

Od którego roku, miesiąca życia można korzystać z pomocy wibratora logopedycznego w terapii? Jakie są przeciwwskazania do korzystania z tego typu pomocy w terapii?

Stosowanie wibratora logopedycznego w terapii 

Ze względu na brak rzetelnych badań, trudno udzielić na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi.  Autor zbiera istotne informacje, dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem oraz opiniami koleżanek – logopedek.

W jakim celu miałby być zastosowany wibrator logopedyczny?

Jeżeli jego celem jest wywołanie wymowy głoski [r], a dziecko substytuuje [r] na [l], to warto poczekać do momentu skończenia przez dziecko sześciu (a według niektórych badaczy nawet siedmiu) lat. Głoska [r] uznawana jest bowiem za najtrudniejszy dźwięk mowy i może pojawić się dopiero w mowie dziecka sześcioletniego (chociaż niejednokrotnie dzieje się to wcześniej, np. już po czwartych urodzinach).

Jeżeli celem zastosowania wibratora jest masaż, to widzę tu zbieżność (doświadczenie wibracji, masażu) ze szczoteczkami elektrycznymi. Na rynku takich szczoteczek pojawia się coraz więcej. Istnieją także takie, które według producenta rekomendowane są już od pierwszych dni i miesięcy życia, np.:

  • do masażu dziąseł, a potem do mycia od 3. miesiąca życia dziecka (np. Neno Denti),
  • do masażu dziąseł, a potem do mycia dla dzieci 0 – 3 lata, więc bez dolnych ograniczeń wiekowych (np. VITAMMY Bunny).

Jakie mogą być przeciwskazania do stosowanie masażu wibracyjnego w jamie ustnej?

  • wibracje wibratorów logopedycznych/szczoteczek sonicznych lub innych elektrycznych mogą wywoływać mieszane reakcje u dzieci z trudnościami sensorycznymi. Niektóre dzieci, nawet w wieku szkolnym, nie zaakceptują tego typu doznania w jamie ustnej;
  • małe dzieci lub te z głębszą niepełnosprawnością intelektualną mogą być przestraszone hałasem i wibracjami;
  • wibracje wibratorów logopedycznych typu Rerek (do wywoływania wymowy głoski [r]) celowo są dość silne. Mają bowiem wprawić brzegi języka w drżenie. Zdecydowanie delikatniejszym masażem wibracyjnym będzie ten, wykonywany np. delikatną szczoteczką soniczną (tu także dostępne są na rynku nakładki do masażu – nie tylko szczoteczki),
  • należy zachować szczególną ostrożność w pracy logopedycznej z dziećmi z uszkodzeniami neurologicznymi, z padaczką. Ruchy wibracyjne mogą przyczynić się do wywołania napadu padaczkowego.

 

Autor: Dorota Dudzińska
Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Neurologopeda, terapeuta ręki, oligofrenopedagog, hipoterapeuta. Pracuje przede wszystkim z dziećmi (w wieku żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym). Chętnie łączy formy terapii (np. hipoterapia i logopedia, terapia ręki i logopedia), ceni holistyczne podejście do terapii podopiecznego. Pasjonatka w zawodzie z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi z dyslalią, opóźnionym rozwojem mowy, oligofazją i z całościowym zaburzeniem rozwoju. Redaktor merytoryczna recenzowanego czasopisma Strefa Logopedy.

KRÓLOWA NA TRASIE – GŁOSKA [t]

KRÓLOWA NA TRASIE – GŁOSKA [t]
Sprawdź »