NUMER LIPCOWY: ŹDŹBŁO WIEDZY O DWÓCH „CISZKACH” – [Ź] I [Ʒ́]
Już w lipcu zapraszamy do lektury 28 numeru czasopisma Strefa logopedy. W tym miesiącu szczegółowo opracowany został temat diagnozy i terapii wymowy głosek [ź, ʒ́].
NUMER LIPCOWY: ŹDŹBŁO WIEDZY O DWÓCH „CISZKACH” – [Ź] I [Ʒ́]
W części teoretycznej czytelnik znajdzie odpowiedzi na pytania:
- Jakie cechy głosek [ź] i [ʒ́] wyróżniają badacze?
- Jakie są najczęstsze formy zaburzenia wymowy omawianych głosek (w tym rozbudowany opis ubezdźwięczniania [ź] i [ʒ́])
- Jakie ćwiczenia warto zastosować na etapie przygotowania do wywołania głosek?
- Jakie są sposoby wywoływania głosek [ź] i [ʒ́]?
Niniejszy numer zawiera liczne atrakcyjne i poprawne merytorycznie kart pracy. Są one opracowane tak, aby wspierać każdy ze szczegółowo wyróżnionych kolejnych etapów utrwalania wymowy głosek. Autorka przygotowała dodatkowe materiały pomocne w terapii wymowy głosek [ź] i [ʒ́]: gry „Czółko” i „Domino”, komiksy „O letniej wyprawie Kazia i Józia” i „Album rodzinny Dzióbaków”, atrakcyjne graficznie spisy najważniejszych cech głosek „Jak powstaje głoska [ź]?” i „Jak powstaje głoska [ʒ́]?”. Czytelnik znajdzie praktyczne porady w odpowiedziach na Pytania od czytelnika. Na stronie strefalogopedy.pl zamieszczone zostały dodatkowe ćwiczenia „Bliźniaki nad jeziorem”, „Podzielona rozsypanka”, „Trudne sudoku z kuźnią” i „Źródlane sudoku”. Niniejszy numer jest kontynuacją serii numerów o diagnozie i terapii głosek tzw. szeregu ciszącego.
W numerze:
Nieprawidłowa artykulacja tzw. głosek ciszących
Etapy ćwiczeń w terapii zaburzeń artykulacji
Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głosek [ź] i [ʒ́]
38 różnorodnych kart pracy, gier i zabaw
Autorem wydania jest:
Inez Kijańska - Pedagog, logopeda. Twórca wielu pomocy pedagogicznych. Zawodowo spełnia się w pracy z dziećmi. Uważa, że kluczem do osiągnięcia zamierzonych celów terapeutycznych jest indywidualne podejście, dostosowane do zainteresowań i potrzeb podopiecznych.
Recenzentem wydania jest:
Kamila Potocka-Pirosz – doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, absolwentka studiów I i II stopnia na
kierunku filologia polska, specjalność logopedia, na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Jest starszym asystentem w Instytucie Polonistyki Stosowanej na Wydziale Polonistyki UW oraz prowadzi swój gabinet logopedyczny. Interesuje się rozwojem mowy dziecka, zaburzeniami mowy po uszkodzeniu ośrodkowego układu nerwowego i gerontologopedią.