Aktualny

Wczesne objawy spektrum autyzmu u dziecka

Agnieszka Stefaniak-Szołyga

Autor: Agnieszka Stefaniak-Szołyga

Dodano: 21 października 2025
autyzm

Spektrum autyzmu jest zaburzeniem neurorozwojowym, które występuje zarówno u chłopców, jak i u dziewczynek. To zaburzenie ujawnia przede wszystkim trudności w sferze emocjonalno-społecznej i poznawczej, jak również na płaszczyźnie językowej i komunikacyjnej. Nieprawidłowości sensoryczne, towarzyszące zwykle dzieciom z ASD, znacznie wpływają na rozwój ruchowy oraz społeczny i utrudniają komunikację z otoczeniem.

Wczesne objawy spektrum autyzmu u dziecka

Etiologia zaburzeń ze spektrum autyzmu

Spektrum autyzmu to zaburzenie neurorozwojowe o złożonej etiopatogenezie. Naukowcy twierdzą, że zarówno czynniki genetyczne, jak i niekorzystne czynniki biologiczne i środowiskowe są w stanie doprowadzić do nieprawidłowości w rozwoju ośrodkowego układu nerwowego, które mogą powodować manifestację zaburzeń autystycznych [1]. Jakiś czas temu wprowadzono termin Autism Spectrum Disorder (ASD). Obecnie terminy: autyzm, spektrum autyzmu, całościowe zaburzenia rozwojowe oraz ASD stosowane są zamiennie.

ASD to zaburzenie z jakościowymi nieprawidłowościami w zakresie komunikacji społecznej i interakcji społecznych oraz ograniczonymi, powtarzającymi się wzorcami zachowań, zainteresowań bądź czynności (American Psychological Association, 2013).

Spektrum autyzmu to jedno ze schorzeń, któremu zwykle towarzyszy szereg dodatkowych deficytów sensorycznych i komunikacyjnych – w tym czasem także niepełnosprawność intelektualna. Diagnozuje się je aktualnie w pierwszych latach życia dziecka, co pozwala na rozpoczęcie wczesnych oddziaływań terapeutycznych.

Wybrane objawy spektrum autyzmu u dzieci

Zaburzenie charakteryzuje szereg objawów klinicznych, które obejmują cechy poznawczo-behawioralne i językowo-komunikacyjne. Tak zwanymi „czerwonymi flagami”, czyli objawami spektrum autyzmu u dzieci, mogą być:

  • brak reakcji na swoje imię,
  • ograniczone formy uśmiechu społecznego,
  • brak i unikanie kontaktu wzrokowego,
  • uboga wokalizacja oraz gaworzenie w 1. roku życia,
  • brak wskazywania przedmiotów w celu ukierunkowania uwagi innej osoby na dany obiekt,
  • ograniczone rozumienie i użycie gestów informacyjnych, deskryptywnych, instrumentalnych i emocjonalnych,
  • opóźnienie w rozwoju mowy i komunikacji,
  • brak podążania wzrokiem za osobą bądź pokazywaną zabawką,
  • deficyty złożonych zachowań społecznych, które łączą ekspresję mimiczną, gesty i spojrzenia,
  • nieharmonijny rozwój ruchowy, często przyspieszone bądź opóźnione fazy rozwoju ruchowego,
  • echolalie bezpośrednie i odroczone,
  • ograniczone zainteresowanie bodźcami społecznymi,
  • brak naturalnych umiejętności naprzemiennego uczestniczenia w interakcjach z dorosłymi i rówieśnikami,
  • ograniczone zdolności inicjowania i podtrzymywania kontaktu z innymi osobami,
  • brak zabawy symbolicznej – „na niby”,
  • ograniczona zabawa funkcjonalna przedmiotami i zabawkami,
  • niechęć do „wchodzenia w role” podczas zabaw tematycznych,
  • problem z akceptacją zmian,
  • deficyty w rozpoznawaniu emocji innych ludzi,
  • trudności w nazywaniu emocji i mówieniu o własnych doświadczeniach, emocjach i potrzebach,
  • obsesyjne zainteresowania,
  • fiksacje na detalach,
  • nieadekwatne odpowiedzi na pytania innych,
  • stereotypie ruchowe,
  • trudności w przetwarzaniu bodźców sensorycznych.

Gestykulacja – norma i zaburzenie

Rodzaje gestów:

  • Gesty deskryptywne – mają charakter pantomimy; to gesty, które służą zwykle przedstawieniu komunikatu na temat czynności bądź wydarzenia;
  • Gesty emfatyczne – służą mowie;
  • Gesty emocjonalne – przekazują emocjonalny stosunek nadawcy do przekazywanego komunikatu;
  • Gesty informacyjne – mają za zadanie informować o czymś odbiorcę wypowiedzi;
  • Gesty konwencjonalne – często są używane wspólne dla dużych grup społecznych.

Brak gestów deskryptywnych bądź ograniczone ich użycie mogą świadczyć o zaburzeniach ze spektrum autyzmu.

Objawy spektrum autyzmu u wielu dzieci stają się zauważalne dla rodziców i terapeutów około 2. roku życia. Niekiedy objawy ASD można zaobserwować już w wieku niemowlęcym. Inne uwidaczniają się dopiero w wieku szkolnym lub w wieku dojrzewania. Późną manifestację objawów ASD obserwuje się częściej u dziewczynek. Niektóre typowe dla spektrum zachowania dziecięce mogą być „wyuczone” i „wytrenowane” na tyle, że otoczenie nie dostrzega w nich nieprawidłowości.

Epidemiologia ASD

Z danych badań epidemiologicznych prowadzonych na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci wynika, że częstotliwość występowania zaburzeń ze spektrum autyzmu wzrasta. Wyniki badań badaczy z różnych krajów pokazują, że autyzm występuje u od 3 do 11 na 1000 urodzonych dzieci. Szacuje się, że w Polsce przybliżona częstotliwość występowania spektrum autyzmu to 1 na ok. 150 dzieci.

W ostatnim czasie widać bardzo wyraźną zmianę wzrostową na korzyść diagnozy spektrum autyzmu. Z danych Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że w Polsce:

  • w 2019 roku osób z rozpoznaniem autyzmu i zespołu Aspergera do 17 lat było w Polsce blisko 57 tys.,
  • w 2020 roku – prawie 62,5 tys.,
  • w 2021 roku – blisko 74 tys. [2].

Przypisy:

[1] Jak podają E. Łukowska i E. Urbanowicz, wiele z uwarunkowań to również mutacje, które powstają de novo. Łukowska E., Urbanowicz E. (2020), Zaburzenia ze spektrum autyzmu, [w:] B. Remberk (red.), Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo PZWL, Warszawa, s. 356–371.

[2] Torchała K. (2023), Spektrum autyzmu: diagnozy na wyrost czy faktyczny wzrost przypadków? https://zdrowie.pap.pl/rodzice/spektrum-autyzmu-diagnozy-na-wyrost-czy-faktyczny-wzrost-przypadkow [dostęp: 15.09.2024 r.].

Artykuł pochodzi z numeru 68/2024 pt. „Pacjent z ASD w gabinecie logopedycznym” autorstwa Agnieszki Stefaniak-Szołygi.

Zapraszamy na szkolenie!

Niemówiący i słabo komunikujący się pacjent z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w gabinecie logopedy

Prowadzisz terapię dzieci z ASD? Szukasz podpowiedzi, w jaki sposób skutecznie budować z nimi kontakt i wspólne pole uwagi? Chcesz usprawnić swoje działania terapeutyczne i poznać sprawdzone sposoby skupiania na sobie zainteresowania dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu? Nie wiesz, jak zacząć terapię najmłodszych, którzy nie wykazują zainteresowania proponowanymi przez Ciebie aktywnościami? Ekspertka Agnieszka Stefaniak-Szołyga podzieli się z Tobą swoją wiedzą i doświadczeniem. Pomoże uporządkować i uzupełnić wiedzę na temat przyczyn, diagnozy i terapii ASD. Zaproponuje skuteczne sposoby oddziaływania terapeutycznego.

Zapisy i pełen program szkolenia >>

Autor: Agnieszka Stefaniak-Szołyga
Agnieszka Stefaniak-Szołyga

Autor: Agnieszka Stefaniak-Szołyga

neurologopeda, terapeuta karmienia, certyfikowany diagnosta Ados-2, pedagog specjalny i przedszkolny. Jeden z niewielu praktyków Play Therapy (terapii zabawą) w Polsce i Europie, oligofrenopedagog, certyfikowany terapeuta Empathy Dolls, terapeuta treningu słuchowego Neuroflow. Terapeuta Integracji Sensorycznej I stopnia. Na co dzień pracuje z dziećmi, prowadząc terapię indywidualną i grupową. Współpracuje od kilku lat z Uniwersytetem Warszawskim, prowadząc zajęcia ze studentami logopedii z zakresu komunikacji alternatywnej i wspomagającej oraz autyzmu. Prowadzi praktyki dla studentów Uniwersytetu Warszawskiego, szkolenia dla rodziców, studentów i specjalistów. Doświadczenie zdobyła pracując w przedszkolu integracyjnym oraz w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Prowadzi zajęcia terapeutyczne, podczas których najważniejsze jest dla niej podejście oparte na relacji z dzieckiem. Cechuje ją podejście integracyjno-holistyczne do małego człowieka. Zawsze podąża za potrzebami dzieci i jest ich wiernym słuchaczem. Działalność terapeutyczną opiera wyłącznie na stworzonej więzi z dzieckiem i zabawie, w której dziecko czuje się bezpiecznie i może swobodnie wyrazić siebie.
Słowa kluczowe:
autyzmspektrum autyzmu