NUMER PAŹDZIERNIKOWY: CO MA RĘKA DO MÓWIENIA – O ZWIĄZKU MOTORYKI RĘKI Z MOTORYKĄ APARATU MOWY

Dodano: 20 września 2021
numer październikowy

 

W październiku oddamy w Twoje ręce numer czasopisma Strefa logopedy, którego treść traktuje o motoryce małej dłoni i aparatu mowy. Autorka przygotowała 23 atrakcyjne ćwiczenia na kartach pracy, których celem jest zarówno wspieranie rozwoju sprawności manualnej, jak i sprawności aparatu mowy. Ponadto zaproponowała liczne atrakcyjne formy zabaw edukacyjnych usprawniających rękę i mowę. Obszerny zbiór przepisów na wykonanie mas plastycznych z pewnością zainteresuje terapeutów i pomoże urozmaicić formy ćwiczeń w gabinecie. 


 

NUMER PAŹDZIERNIKOWY: CO MA RĘKA DO MÓWIENIA – O ZWIĄZKU MOTORYKI RĘKI Z MOTORYKĄ APARATU MOWY

W treści znajdują się odpowiedzi na pytania: 


  • Czemu najmłodsze dzieci wkładają dłonie do ust? 
  • Jakie odruchy niemowlęce przejawiają się zarówno w czynności dłoni, jak i jamy ustnej? 
  • Jak usytuowane są względem siebie obszary mózgu, odpowiedzialne za pracę rąk i aparatu mowy? 
  • Jakie są tego konsekwencje?
  • Jaką rolę pełnią w komunikacji dłonie?
  • Czy warto wspierać rozwój sprawności manualnej dziecka podczas terapii logopedycznej? 
  • W jaki sposób to robić? 

Do numeru dołączono kartę pracy wielokrotnego użytku pt. „Na placu zabaw”.

 


Autorka numeru:


Aleksandra Kożdoń  Neurologopeda, pedagog specjalny, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta ręki, trener TUS, Provider Neuroflow ATS, szkoleniowiec. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi z opóźnieniami i zaburzeniami rozwoju. Przewodnim jej celem  jest holistyczne patrzenie na dziecko, a terapię ujmuje jako proces łączący metody i techniki stymulacji wielozmysłowej pacjentów.  


RECENZJA NUMERU „CO MA RĘKA DO MÓWIENIA -  O ZWIĄZKU MOTORYKI RĘKI Z MOTORYKĄ APARATU MOWY”  

Oddany Czytelnikowi artykuł stanowi próbę kompleksowego opisu związku fizjologii i patologii ręki z mową. Obecnie problemy w zakresie sprawności ręki coraz częściej są diagnozowane również przez logopedów, stąd podjęcie tego tematu jest w pełni uzasadnione naukowo i klinicznie. Autorka przedstawia potencjalne związki anatomiczno-fizjologiczne szeroko rozumianych aparatu mowy i ręki, związki odruchowe oraz funkcjonalne. Zachęcam czytelnika do uważnej lektury przedstawionych treści, bez przysłowiowego czytania między wierszami. Autorka umieściła w artykule treści sprawdzone naukowo lub będące wynikiem bezdyskusyjnych obserwacji klinicznych, równocześnie pomijając treści wątpliwe, funkcjonujące czasami w środowisku terapeutycznym. Z tego względu artykuł jest użytecznym źródłem wiedzy opartej na podstawach naukowych. Jedyną treścią wymagającą śledzenia aktualnych badań naukowych jest wspomniany w artykule odruch Babkina i jego powiązanie z traktem orofacjalnym. W tym zakresie istnieje konieczność dokonania rewizji naukowej dotyczącej przedstawionych związków. Autorka zadbała również o wsparcie Czytelnika w zakresie praktycznych wskazówek terapeutycznych pod postacią konkretnych zabaw z opisem celów, jakie realizują, co zwiększa wartość aplikacyjną artykułu oraz jest jednym z warunków dobrze prowadzonej terapii ręki tj. diagnoza oraz zabawy ukierunkowane na cele terapeutyczne.   

Recenzentka numeru:

dr hab. Emilia Mikołajewska prof. UMK, specjalista fizjoterapii - profesor Uniwersytetu w Katedrze Fizjoterapii na Wydziale Nauk o Zdrowiu Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Naukowo związana również z Laboratorium Neurokognitywnym w Interdyscyplinarnym Centrum Nowoczesnych Technologii UMK w Toruniu oraz międzynarodowymi grupami badawczymi. Naukowiec, wynalazca, wieloletni praktyk, absolwentka wielu kursów, studiów podyplomowych, szkoleń oraz kierunku Ortoptyka. Autorka ponad 20 książek oraz ponad 400 artykułów i rozdziałów w monografiach naukowych. Laureatka 25 nagród krajowych i zagranicznych. Członek Rad Wydawniczych,  recenzent w czasopismach krajowych i zagranicznych, ekspert, recenzent i kontroler wniosków grantowych. Twórca m.in badań naukowych oraz autorskich kursów z zakresu ręki w tym grafomotoryki a także wynalazca osprzętu dla ręki w tym zestawu diagnostycznego i nakładek grafomotorycznych.

Słowa kluczowe:
motoryka mała

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)
Sprawdź »