Aktualny

Terapia logopedyczna pacjenta z astmą

Sylwia Zasada

Autor: Sylwia Zasada

Dodano: 6 maja 2025
astma

„Oddychanie wpływa na każdy aspekt życia: sen, trawienie, ruch, zdrowie psychiczne, choroby i regenerację. Jest to czynność o niezwykłym potencjale. A co najważniejsze – jest ona prosta, bezpłatna i dostępna dla każdego” [1]. Trudno się z tym nie zgodzić. Jednakże w sytuacji, kiedy nos jest niedrożny, oddychanie staje się nie lada wyczynem. W praktyce logopedycznej warto przyjrzeć się astmie, która może powodować nieżyt dróg oddechowych, tym samym utrudniać oddychanie. Czy na pewno to astma powoduje kłopoty z oddychaniem? A może jest odwrotnie: niewłaściwy sposób oddychania prowadzi do narastania problemów oddechowych, a tym samym do astmy? W jaki sposób poprowadzić terapie logopedyczną pacjenta z astmą? W niniejszym tekście zamieszczono odpowiedzi na te pytania w oparciu o wyniki aktualnych badań i współczesne teorie oddechowe.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jaki jest wpływ astmy na jakość mowy i oddychania?
  • O czym należy pamiętać w terapii logopedycznej pacjenta z astmą?
  • Czy metoda Butejki może mieć zastosowanie w terapii pacjenta z astmą?

Terapia logopedyczna pacjenta z astmą

Czym jest astma?

Astma oskrzelowa to choroba zapalna dróg oddechowych, która prowadzi do ograniczenia ich wydolności na skutek niekontrolowanych skurczów oskrzeli [2]. Jako jej przyczynę wskazuje się czynniki środowiskowe i genetyczne. Należy do najczęściej występujących chorób przewlekłych i stanowi poważny problem medyczny na całym świecie. Według danych WHO na świecie choruje na nią ponad 300 mln osób. Astma stanowi poważny problem społeczny i ekonomiczny. Nieleczona lub leczona niewystarczająco skutecznie znacznie pogarsza jakość życia chorych, jest przyczyną częstych hospitalizacji, inwalidztwa, a nawet zgonów [3].

„Astma jest przewlekłą chorobą zapalną dróg oddechowych, w której uczestniczy wiele komórek i substancji przez nie uwalnianych. Przewlekłemu zapaleniu towarzyszy nadreaktywność oskrzeli, prowadząca do nawracających epizodów świszczącego oddechu, duszności, uczucia ściskania w klatce piersiowej i kaszlu, występujących szczególnie w nocy lub nad ranem. Epizodom tym zwykle towarzyszy rozlane, zmienne ograniczenie przepływu powietrza w płucach, często ustępujące samoistnie lub pod wpływem leczenia” [4].

Wpływ astmy na jakość mowy i oddychania

Jakość oddychania wiąże się z jakością przebiegu procesu głosotwórczego. Warunkiem koniecznym do emisji dźwięku mowy, fonacji, jest przepływ powietrza przez krtań oraz jamę ustną lub nosową. W pedagogice wokalnej stosuje się określenie „flow phonation”, oznaczającym swobodny przepływ strumienia powietrza, który ułatwia fonację naturalnego i swobodnego dźwięku [5]. Im dłuższy dźwięk człowiek emituje, tym oddech powinien być pełniejszy.

Astma może wpływać na mowę w kilku istotnych aspektach, zwłaszcza w sytuacjach zaostrzenia choroby lub przy nieoptymalnym leczeniu. Najważniejsze krótko- i długoterminowe konsekwencje astmy w kontekście jakości mowy pacjenta to:

1) Trudności w oddychaniu podczas mówienia

Podczas napadu astmy przepływ powietrza przez drogi oddechowe jest ograniczony, co może prowadzić do duszności. Osoba z zaostrzeniem astmy może mieć trudność z wypowiedzeniem pełnych zdań – często mówi krótkimi frazami lub przerywa wypowiedzi, by zrobić wdech.

2) Zmęczenie mięśni oddechowych

Ciągłe wytężone używanie mięśni oddechowych (przy spłyconym lub utrudnionym oddychaniu) może prowadzić do ich zmęczenia. To z kolei może wpływać na kontrolę nad głosem i siłą wypowiedzi.

3) Zmieniona jakość głosu

Długotrwałe stosowanie przepisywanych w leczeniu astmy wziewnych kortykosteroidów może prowadzić do chrypki lub suchości w gardle. U niektórych osób może wystąpić zapalenie krtani lub grzybica jamy ustnej, co również wpływa na jakość mowy.

4) Lęk i napięcie

Napady astmy mogą wywoływać stres i lęk, co dodatkowo napina mięśnie i przyczynia się do zaburzeń płynności mowy. Mowa dzieci z astmą może rozwijać się z opóźnieniem, jeśli często chorują i z tej przyczyny mają ograniczoną aktywność w społeczno-pragmatycznych sytuacjach komunikacyjnych.

5) Zaburzenia oddechowo-fonacyjne

Mowa wymaga skoordynowanego działania układu oddechowego i fonacyjnego (tworzenie dźwięku w krtani). Astma może zaburzać tę koordynację, co skutkuje nierównym tempem mowy, słabym głosem, krótkimi oddechami w trakcie wypowiedzi.

O czym powinien pamiętać logopeda podczas terapii logopedycznej pacjenta z astmą?

Planując terapię pacjenta z astmą warto pamiętać o:

  • uwzględnieniu stanu oddechowego pacjenta – przed każdą sesją warto zapytać pacjenta (lub jego opiekuna) o aktualny stan zdrowia. Ćwiczenia powinny być dostosowane do poziomu wydolności oddechowej, np. krótsze i mniej intensywne w okresach zaostrzenia objawów.
  • doskonaleniu jakości funkcjonowania prawidłowego toru oddechowego – ćwiczenia powinny kształtować nawyk oddychania torem żebrowo-przeponowo-brzusznym, który jest bardziej efektywny i odciąża górne drogi oddechowe. Logopeda może pracować nad regulacją oddechu, rytmem mowy i koordynacją oddechowo-fonacyjną.
  • unikaniu przeciążenia układu oddechowego – nie należy forsować pacjenta ćwiczeniami oddechowymi lub fonacyjnymi, które mogą doprowadzić do duszności. Praca głosem powinna być ostrożna, progresywna i dopasowana do możliwości chorego.
  • współpracy z lekarzem pulmonologiem lub alergologiem – warto mieć aktualne informacje na temat stosowanego leczenia, zwłaszcza jeśli pacjent stosuje leki wziewne (np. kortykosteroidy), które mogą wpływać na jakość głosu.
  • zapewnieniu odpowiednich warunków do terapii – pomieszczenie, w którym odbywają się zajęcia, powinno być dobrze wentylowane, bez kurzu i drażniących zapachów, które mogłyby inicjować atak. Logopeda powinien unikać stosowania materiałów pylących (np. kredy, niektórych papierów), mogących działać drażniąco.
  • obserwacji sygnałów ostrzegawczych – duszność, świszczący oddech, bladość, trudność w mówieniu – to sygnały, by przerwać terapię i w razie potrzeby udzielić pomocy.

Czego nie należy robić podczas terapii logopedycznej pacjenta z astmą?

W pracy terapeutyczne z pacjentem z astmą należy pamiętać, by:

  • nie zmuszać pacjenta do długiego mówienia na wydechu, zwłaszcza bez przerw;
  • nie prowadzić ćwiczeń oddechowych w szybkim tempie, np. dynamicznego dmuchania balonów, jeśli pacjent ma osłabione płuca;
  • nie stosować intensywnych ćwiczeń fonacyjnych (np. krzyków, artykułowania głosek wybuchowych) bez uprzedniego przygotowania oddechowego;
  • nie bagatelizować objawów duszności – nawet jeśli wydają się łagodne;
  • nie pracować w warunkach alergizujących – należy unikać dywanów, kurzu, zapachów (perfumy, kadzidła), które mogą prowokować atak.

Metoda Oddechowa Butejki w terapii logopedycznej pacjenta z astmą

Sposób oddychania człowieka wymaga szczególnej troski. Oddychanie jest konstytutywne dla procesów fizjologicznych, emocjonalnych i intelektualnych, a także dla procesu głosotwórczego. Jedną z metod terapeutyczych, która przychodzi z pomocą w skontaktowaniu się z naturalnym oddechem oraz w poprawie jakości oddychania, a tym samym wydolności organizmu i komfortu życia, jest Metoda Oddechowa Butejki. Zapewnia doskonałe narzędzia wspierające logopedę w pracy.

Opisywana metoda została opracowana przez Konstantyna Butejkę, rosyjskiego lekarza, który pracował z chorymi na astmę. W oparciu o doświadczenia ze swojej pracy zawodowej zdecydował się na postawienie dość kontrowersyjnej tezy: „Głośne i głębokie oddychanie astmatyka zawsze było uważane za efekt choroby. Nikt nie mógł nawet podejrzewać, że „głęboki oddech” [6] jest przyczyną astmy oskrzelowej, a zwiększona głębokość oddechu może prowokować pojawienie się objawów choroby” [7]. Butejko wysnuł wniosek, że chorzy na astmę najprawdopodobniej doprowadzili do ujawnienia się u nich tej choroby przez nieprawidłowy sposób oddychania, głównie przez hiperwentylację. Podobne były wyniki jego obserwacji osób cierpiących na nadciśnienie tętnicze, migreny i inne choroby układu oddechowego. Butejko zaobserwował, że istnieje zależność pomiędzy stanami chorobowymi, a częstością oddychania pacjentów. Im stan pacjenta był poważniejszy, tym ciężej oddychał.

Butejko cierpiał na złośliwe nadciśnienie tętnicze. Walka o własne zdrowie motywowała go do zgłębiania tematu roli oddechu i podejmowania nowych prób i eksperymentów. Wpadł na pomysł, że być może to nie nadciśnienie jest przyczyną problemów z oddychaniem, ale ciężki oddech i hiperwentylacja wywołują nadciśnienie. Domniemywał, że możliwa jest poprawa stanu zdrowia poprzez świadomą i celową kontrolę oddechu. Zainteresował się również jogą i poznał techniki oddechowe praktykowane w tej sztuce. Zaczął wykorzystywać je w celu spłycenia swojego oddechu. Poczuł, że dzięki ich zastosowaniu symptomy chorobowe, takie jak ból głowy, ból w okolicy serca, bóle nerek i mięśni, zniknęły. Wyleczył się z nadciśnienia i stworzył podwaliny metody Butejki.

Zastosowanie Metody Oddechowej Butejki pomoże w wypracowaniu prawidłowego spoczynkowego toru oddychania – przez nos, oraz może pomóc w leczeniu pacjentów zmagających się z astmą.

Przypisy:

[1] McKeown P. (2022), Terapeutyczny oddech.

[2] Astma oskrzelowa – przyczyny, objawy, sposoby leczenia, https://www.luxmed.pl/dla-pacjenta/artykuly-i-poradniki/astma-oskrzelowa-przyczyny-objawy-sposoby-leczenia [dostęp: 5.06.2025 r.].

[3] Balińska-Miśkiewicz W. (2009), Diagnostyka i leczenie astmy oskrzelowej u osób dorosłych, [w:] „Terapia i leki”, t. 65, nr 11.

[5] Sundberg J. (1987), The since of the singing voice.

[6] Tu „głęboki” należy rozumieć jako „wysiłkowy”, „wytężony”, „całym ciałem”, ale nie wprowadzany do niskich partii płuc. Jest to ważne rozróżnienie z uwagi na fakt, iż obecnie uczy się oddechu Metodą Oddechową Butejki, który ma być: S (slow) – powolny, L (light) – delikatny i D (deep) – głęboki, co oznacza, że wprowadzany do niskich partii płuc podczas wdechu i wyprowadzany stamtąd podczas wydechu. Cały proces oddychania ma zachodzić przez nos i musi w nim uczestniczyć przepona.

[7] McKeown P. (2016), Zamknij usta. Podręcznik oddychania metodą Butejki.

Bibliografia:

Astma oskrzelowa – przyczyny, objawy, sposoby leczenia, https://www.luxmed.pl/dla-pacjenta/artykuly-i-poradniki/astma-oskrzelowa-przyczyny-objawy-sposoby-leczenia [dostęp: 5.06.2025 r.].

Balińska-Miśkiewicz W. (2009), Diagnostyka i leczenie astmy oskrzelowej u osób dorosłych, [w:] „Terapia i leki”, t. 65, nr 11.

McKeown P. (2022), Terapeutyczny oddech.

McKeown P. (2016), Zamknij usta. Podręcznik oddychania metodą Butejki.

Sundberg J. (1987), The since of the singing voice.

Światowa strategia rozpoznawania, leczenia i prewencji astmy (GINA). Aktualizacja 2008, https://www.mp.pl/pulmonologia/artykuly-wytyczne/astma/45034,swiatowa-strategia-rozpoznawania-leczenia-i-prewencji-astmy-gina-aktualizacja-2008 [dostęp: 5.05.2025 r.].

Zasada S. (2024), Plastry w terapii oddechowej. Metoda oddechowa Butejki, [w:] D. Saniewska (red.), Kinesiotaping w logopedii.

Autor: Sylwia Zasada
Sylwia Zasada

Autor: Sylwia Zasada

trenerka głosu i oddechu, logopedka, wykładowczyni akademicka, nauczycielka z powołania, instruktorka Buteyko Clinic International (metody oddechowej Butejki) oraz terapeutka manualnej terapii krtani wg protokołu Jacoba Liebermana. Od jedenastu lat właścicielka Instytutu Edukacji Logopedycznej Sylwia Zasada. Dyrektor Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli IEL SZ.

DWULATEK U LOGOPEDY

DWULATEK U LOGOPEDY
Sprawdź »