Świadome ruchy kończyn górnych nie tylko warunkują prawidłową manipulację oraz grafomotorykę, ale także wpływają na funkcjonowanie poznawcze oraz sprawności językowe i komunikacyjne. Rozwój motoryczny, w tym rozwój umiejętności planowania ruchu (praksji) ręki, oddziałuje na funkcjonowanie całego organizmu i jest fundamentem rozwoju emocjonalnego i zachowania człowieka.
Z artykułu dowiesz się:
Cel: Kształtowanie chwytu pęsetowego, usprawnianie percepcji wzrokowej, kształtowanie logicznego myślenia, doskonalenie rozumienia słuchanego tekstu.
Cel: Kształtowanie dysocjacji palca wskazującego (podczas pracy plasteliną), usprawnianie chwytu pęsetowego (podczas wyklejania kawałkami papieru), utrwalanie wymowy głoski.
Jeśli obserwujesz u dziecka w wieku szkolnym któreś z wymienionych objawów - warto skorzystać z konsulracji specjalistycznej. Zapoznaj się z treścią plakatu.
1. Jadalny glutekPotrzebne będą: 2 łyżki mąki ziemniaczanej, 0,5 l wody, barwnik spożywczy, mały garnek, plastikowy pojemnik, drobne przedmioty, zabawki (klocki, kamyki, szklane kulki i inne).
Cel: Usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie chwytu pęsetowego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, utrwalanie wymowy głoski.
Cel: Usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie chwytu narzędzia pisarskiego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, doskonalenie narracji i dialogu.
Cel: Doskonalenie chwytu pęsetowego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, utrwalanie wymowy głoski, usprawnianie dojrzałego typu połykania.
Cel: Usprawnianie umiejętności cięcia nożyczkami, doskonalenie percepcji wzrokowej, kształtowaniekoordynacji ręka – oko, utrwalanie wymowy głosek w narracji, rozwijanie słownictwa.
Cel: Kształtowanie umiejętności cięcia nożyczkami, usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie chwytu pęsetowego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, utrwalanie właściwego toru oddechowego.
Cel: Kształtowanie czucia powierzchniowego, doskonalenie sprawności palców, kształtowanie koordynacji ręka – oko, doskonalenie artykulacji.
Cel: Kształtowanie czucia powierzchniowego, usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie dysocjacji palców i chwytu trójpunktowego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, usprawnianie pracy aparatu artykulacyjnego.
Cel: Kształtowanie sprawności motorycznej, usprawnianie umiejętności naśladowania i planowania motorycznego, rozwijanie dysocjacji palców, kształtowanie sprawności aparatu artykulacyjnego, kształtowanie percepcji słuchowej i rozumienia słuchanego tekstu.
Cel: Doskonalenie dysocjacji palców oraz chwytu opuszkowego, utrwalanie prawidłowego toru oddechowego.
Cel: Usprawnianie dysocjacji palca wskazującego i chwytu narzędzia pisarskiego, doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.