„To właśnie w ręce ludzkiej natura zawarła wszelką doskonałość. Wyższość ręki nad wszelkimi narzędziami wynika z tego, że łączy ona w sobie siłę z różnorodnością zakresu i szybkością ruchów (…) oraz wrażliwością czuciową, dzięki czemu jest ona w stanie dostosowywać się do utrzymania, pociągania, przędzenia, tkania, budowania. To dzięki ręce człowiek zarabia na życie, rodzice pieszczą swoje dzieci, muzyk gra sonaty, ociemniały czyta, a głuchy mówi” [1]. Słowa te, jakże prawdziwe, pokazują wartość właśnie tej części ciała, której, obok sfery orofacjalnej, dotyczy tematyka opracowania.
Świadome ruchy kończyn górnych nie tylko warunkują prawidłową manipulację oraz grafomotorykę, ale także wpływają na funkcjonowanie poznawcze oraz sprawności językowe i komunikacyjne. Rozwój motoryczny, w tym rozwój umiejętności planowania ruchu (praksji) ręki, oddziałuje na funkcjonowanie całego organizmu i jest fundamentem rozwoju emocjonalnego i zachowania człowieka.
Z artykułu dowiesz się:
Cel: Kształtowanie chwytu pęsetowego, usprawnianie percepcji wzrokowej, kształtowanie logicznego myślenia, doskonalenie rozumienia słuchanego tekstu.
Cel: Kształtowanie dysocjacji palca wskazującego (podczas pracy plasteliną), usprawnianie chwytu pęsetowego (podczas wyklejania kawałkami papieru), utrwalanie wymowy głoski.
Jeśli obserwujesz u dziecka w wieku szkolnym któreś z wymienionych objawów - warto skorzystać z konsulracji specjalistycznej. Zapoznaj się z treścią plakatu.
1. Jadalny glutekPotrzebne będą: 2 łyżki mąki ziemniaczanej, 0,5 l wody, barwnik spożywczy, mały garnek, plastikowy pojemnik, drobne przedmioty, zabawki (klocki, kamyki, szklane kulki i inne).
Cel: Doskonalenie chwytu pęsetowego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, utrwalanie wymowy głoski, usprawnianie dojrzałego typu połykania.
Cel: Usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie chwytu pęsetowego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, utrwalanie wymowy głoski.
Cel: Usprawnianie umiejętności cięcia nożyczkami, doskonalenie percepcji wzrokowej, kształtowaniekoordynacji ręka – oko, utrwalanie wymowy głosek w narracji, rozwijanie słownictwa.
Cel: Kształtowanie umiejętności cięcia nożyczkami, usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie chwytu pęsetowego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, utrwalanie właściwego toru oddechowego.
Cel: Kształtowanie czucia powierzchniowego, doskonalenie sprawności palców, kształtowanie koordynacji ręka – oko, doskonalenie artykulacji.
Cel: Kształtowanie czucia powierzchniowego, usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie dysocjacji palców i chwytu trójpunktowego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, usprawnianie pracy aparatu artykulacyjnego.
Cel: Kształtowanie sprawności motorycznej, usprawnianie umiejętności naśladowania i planowania motorycznego, rozwijanie dysocjacji palców, kształtowanie sprawności aparatu artykulacyjnego, kształtowanie percepcji słuchowej i rozumienia słuchanego tekstu.
Cel: Doskonalenie dysocjacji palców oraz chwytu opuszkowego, utrwalanie prawidłowego toru oddechowego.
Cel: Usprawnianie dysocjacji palca wskazującego i chwytu narzędzia pisarskiego, doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.