Niepełnosprawność intelektualna: Charakterystyka mowy dziecka z łagodnym zaburzeniem rozwoju intelektualnego

Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Dodano: 28 listopada 2022
zaburzenie niepełnosprawności

Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim, niski poziom stymulacji środowiskowej, a może samoistne opóźnienie w rozwoju mowy? Co wyróżnia spośród innych zaburzeń zaburzenie mowy określane oligofazją?

Niepełnosprawność intelektualna: Charakterystyka mowy dziecka z łagodnym zaburzeniem rozwoju intelektualnego

Nie tylko oligofazja

Zaburzenie mowy towarzyszące niepełnosprawności intelektualnej to oligofazja. Oligofazja jest pojęciem mającym różne znaczenia, ponieważ rozwój mowy osób niepełnosprawnych intelektualnie występuje na tle opóźnionego rozwoju mowy i innych zaburzeń. Diagnoza oligofazji może przysparzać problemu zwłaszcza w sytuacji, gdy podejrzewa się lekki stopień upośledzenia. Charakterystyczne dla dzieci z niep. int. (choć nie zawsze występujące) jest sprzężenie zaburzeń mowy np. dyslalią, jąkaniem, giełkotem czy dyzartrią.

Oligofazję, oprócz współwystępującego z nią ORM, charakteryzują:

  • przedłużająca się nieprawidłowa artykulacja głosek,
  • wolniejsze tempo rozwoju słownika biernego i czynnego,
  • obniżenie sprawności narracji,
  • trudności natury semantyczno-leksykalnej,
  • kłopoty nabywaniem sprawności w posługiwaniu się syntaktyką (składnią, czyli budową wypowiedzeń),
  • stosowanie nieprawidłowych form gramatycznych[1].

Nie tylko rozwój mowy

U dzieci z niepełnosprawnością intelektualną charakterystyczne jest występowanie nie tylko opóźnienia w rozwoju mowy, ale także opóźnienia w rozwoju procesów poznawczych: percepcji, myślenia, uwagi, pamięci oraz procesów emocjonalno-motywacyjnych. Zaobserwować można trudności w porozumiewaniu się, ale też globalne opóźnienie rozwoju psychomotorycznego. Zatem prezentowane kompetencje poznawcze, społeczne i motoryczne nie są adekwatne do wieku osoby badanej.

Zmiana w nazewnictwie stopni niepełnosprawności intelektualnej

W najnowszej, Jedenastej Rewizji Zaburzeń Psychicznych i Zachowania w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD-11) Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zauważyć można zmianę zastosowaną w nazewnictwie stopni niepełnosprawności intelektualnej. W rozdziale nr 06 pt. Zaburzenia psychiczne, behawioralne lub neurorozwojowe znajduje się podrozdział pt. Zaburzenia neurorozwojowe, a tam wśród Zaburzeń rozwoju intelektualnego (kod: 6A00) wyszczególniono:

6A00.0 Zaburzenia rozwoju intelektualnego, łagodne 

6A00.1 Zaburzenia rozwoju intelektualnego, umiarkowane 

6A00.2 Zaburzenie rozwoju intelektualnego, ciężkie 

6A00.3 Zaburzenie rozwoju intelektualnego, głębokie 

6A00.4 Zaburzenie rozwoju intelektualnego, tymczasowe 

6A00.Z Zaburzenia rozwoju intelektualnego, nie określone 

W opisie łagodnego zaburzenia rozwoju intelektualnego można znaleźć m.in. informację, że osoby dotknięte tą chorobą często wykazują trudności w przyswajaniu i zrozumieniu złożonych pojęć językowych i umiejętności akademickich. Charakteryzują je funkcjonowanie intelektualne znacznie poniżej przeciętnej i zachowania adaptacyjne, które są około dwóch do trzech odchyleń standardowych poniżej średniej (około 0,1 – 2,3 percentyla).

Mowa osoby z łagodnym zaburzeniem rozwoju intelektualnego

W ramach językowej sprawności osoby z łagodnym zaburzeniem rozwoju intelektualnego można zaobserwować m.in.:

  • zaburzenia artykulacji, zazwyczaj pojedyncze wady wymowy (np. reranie, seplenienie), upraszczanie grup spółgłoskowych, niewłaściwa wymowa ą ę, elizje głosek;
  • uboższy zasób słownika szczególnie o pojęcia nadrzędne (kategoryzujące zjawiska), abstrakcyjne (np. nazwy uczuć, wartości), określające stosunki czasowo-przestrzenne;
  • błędy konstrukcyjne, składniowe i fleksyjne;
  • niski poziom opanowania sprawności narracyjnych w zakresie opisywania i opowiadania;
  • znacznie lepsze rozumienie języka, niż czynne posługiwanie się nim;
  • niesprawność w posługiwaniu się językiem w praktyce: w nowych sytuacjach, w kontaktach społecznych (m.in. zachowanie dystansu, tytułowanie współrozmówcy, zachowanie formy wypowiedzi w stosunku do rangi odbiorcy), w wypowiedziach realizujących funkcje emocjonalne czy informacyjne (np. stosowanie formy wskazującej na żądanie a nie prośbę).

Na podstawie:

Jęczmień U. (2015), Postępowanie logopedyczne w przypadkach oligofazji, [w:] Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T. (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 268-273.

Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób ICD-11

[1] Jęczmień U. (2015), Postępowanie logopedyczne w przypadkach oligofazji, [w:] Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T. (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 268.

Autor: Dorota Dudzińska
Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Neurologopeda, terapeuta ręki, oligofrenopedagog, hipoterapeuta. Pracuje przede wszystkim z dziećmi (w wieku żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym). Chętnie łączy formy terapii (np. hipoterapia i logopedia, terapia ręki i logopedia), ceni holistyczne podejście do terapii podopiecznego. Pasjonatka w zawodzie z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi z dyslalią, opóźnionym rozwojem mowy, oligofazją i z całościowym zaburzeniem rozwoju. Redaktor merytoryczna recenzowanego czasopisma Strefa Logopedy.

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY
Sprawdź »