Zasady postępowania terapeutycznego powinny być zawsze zgodne z fazami naturalnego rozwoju dziecka:
POSTĘPOWANIE LOGOPEDYCZNE W PRZYPADKU OPÓŹNIONEGO ROZWOJU MOWY
Terapia logopedyczna bezpośrednio wiąże się nie tylko z kształtowaniem mowy dziecka, ale całej jego osobowości. Logopeda powinien uwzględniać całościowo przebiegający rozwój dziecka. Efekty terapii w dużej mierze zależeć będą od jego zaangażowania i podejścia do dziecka. Praca z dziećmi wymaga od logopedy umiejętności organizacyjnych, a ponadto życzliwości, taktu, umiejętności nawiązywania kontaktu werbalnego i emocjonalnego oraz rozumienia potrzeb dziecka. Nie bez znaczenia będą również konsekwencja terapeuty, jego wytrwałość i systematyczność.
POSTĘPOWANIE LOGOPEDYCZNE W PRZYPADKU OPÓŹNIONEGO ROZWOJU MOWY
OGÓLNE WSKAZÓWKI DO PRACY Z DZIECKIEM
- Proponowane dzieciom zadania powinny być dostosowane do ich możliwości i potrzeb.
- Tempo prowadzonych zajęć uzależniamy od możliwości psychofizycznych dzieci, ich motywacji, samopoczucia i potrzeb.
- Czas trwania całych zajęć, ale także poszczególnych ćwiczeń powinien być dostosowany do wieku dziecka oraz poziomu jego męczliwości.
- Zabawy rozwijają mowę, jeśli są dobrze prowadzone, mają określony cel, który powinien być uświadomiony i konsekwentnie realizowany.
- Ćwiczenia i zabawy usprawniające łączymy z bezpośrednim działaniem, manipulacją przedmiotami i obserwacją (poznanie wielozmysłowe).
- Efektywność ćwiczeń jest uzależniona od systematyczności.
- Przy utrwalaniu kształtowanych umiejętności istnieje konieczność wielokrotnych powtórzeń.
- Postawione przed dzieckiem zadania nie powinny być nie tylko zbyt trudne, aby nie zniechęcać dziecka, ale też zbyt łatwe, aby go nie znudzić.
- Zajęcia powinny obejmować różnorodne i ciekawe dla dziecka formy pracy.
- Zajęcia powinny zawierać ładunek odprężający, emocjonalny oraz mobilizujący i zachęcający do wysiłku.
- W miarę możliwości warto indywidualne ćwiczenia z dzieckiem przeplatać zajęciami grupowymi (np. zajęciami ortofonicznymi lub logorytmicznymi).
- Kierujemy się zasadą potrzeb komunikacyjnych dziecka wykorzystując do ćwiczeń zakres słownictwa umożliwiający dziecku wyrażenie swoich potrzeb, nazwanie osób z najbliższego otoczenia, ulubionych zabawek, pokarmów itp.
- Wzmacnianie (szczególnie na początku terapii) wszelkich prób komunikacji werbalnej.
Dziecko w toku podejmowanych zabaw i czynności opanowuje język m.in. poprzez nazywanie przedmiotów, poznawanie ich przeznaczenia, cech, a także wyrażanie emocji związanych z zabawą.
ZADANIA DO PRACY Z DZIECKIEM
Podstawowym celem terapii logopedycznej w przypadku dziecka z opóźnionym rozwojem mowy jest wyrównanie tego opóźnienia. Kolejnym etapem będzie praca nad rozwojem systemu językowego, zarówno w zakresie mowy biernej, jak i czynnej oraz usprawnianie funkcji poznawczych:
1. Rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych poprzez:
- wzbogacanie słownika biernego (wyrazy reprezentujące różne części mowy),
- kształtowanie rozumienia form fleksyjnych (np. liczba pojedyncza i liczba mnoga, przypadki rzeczownika),
- kształtowanie rozumienia konstrukcji gramatycznych (np. mianownik –biernik),
- rozwój rozumienia poleceń prostych,
- rozwój rozumienia poleceń złożonych,
- rozwój rozumienia wyrażeń przyimkowych
2. Rozwój umiejętności tworzenia wypowiedzi słownych poprzez:
- wzbogacanie słownika czynnego,
- kształtowanie używania form fleksyjnych (stwarzanie sytuacji i zadawanie pytań umożliwiających dziecku użycie odpowiedniej formy fleksyjnej),
- rozwój struktury zdania,
- rozwijanie dialogu w zabawie i różnych sytuacjach oraz relacjach interpersonalnych.
3. Ćwiczenia słuchu fonematycznego poprzez różnicowanie fonemów w oparciu o znane dziecku paronimy.
4. Ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej.
5. Ćwiczenia ogólnorozwojowe, np.:
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego (historyjki obrazkowe),
- klasyfikowanie obiektów według przyjętej cechy,
- określanie przedmiotów według ich funkcji, definiowanie „przez użytek”,
- ćwiczenia orientacji przestrzennej,
- dobieranie przedmiotów według podobieństw i przeciwieństw,
- ćwiczenia koncentracji uwagi,
- ćwiczenia grafomotoryczne,
- „kąpiel słowna”,
- prowokowanie dziecka do aktywności słownej poprzez stawianie go w sytuacji wyboru, np. chcesz lalkę czy misia?,
- kształtowanie funkcji wzrokowych, np. pamięci i spostrzegawczości,
- kształtowanie funkcji słuchowych, np. różnicowanie dźwięków z otoczenia,
- ćwiczenia wrażliwości na rytm i melodię.
6. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny:
- ćwiczenia czynne (np. usprawniające mięsień okrężny warg, wywołujące pionizację języka),
- ćwiczenia bierne (np. masaż mięśnia okrężnego warg).
7. Ćwiczenia w prawidłowym przebiegu czynności fizjologicznych w obrębie aparatu artykulacyjnego (np. terapia przekształcania przetrwałego połykania niemowlęcego).
8. Ćwiczenia oddechowe i fonacyjne (np. wydłużanie fazy wydechowej, ustalanie prawidłowego toru oddychania).
9. Ćwiczenia ogólnej wyrazistości wypowiedzi (np. poprzez wystukiwanie liczby sylab, wspólne wymawianie wyrazów wraz z ich wystukiwaniem).
10. Ćwiczenia poprawności artykulacyjnej .
PROPOZYCJE ZABAW STYMULUJĄCYCH ROZWÓJ MOWY DZIECKA
Każdy zaproponowany dziecku zestaw ćwiczeń powinien mieć formę zabawy dającej radość. Ważne jest, aby był urozmaicony, interesujący, aktywizujący, a jednocześnie niezbyt obciążający fizycznie. Powinien pozostawiać uczucie niedosytu, powodując oczekiwanie na następne spotkanie z logopedą.
Przykładowe propozycje zabaw:
- historyjki obrazkowe,
- puzzle, układanki,
- zagadki, quizy,
- loteryjki obrazkowe,
- memory obrazkowe,
- domino obrazkowe,
- obrazki sytuacyjne,
- gry planszowe,
- książeczki,
- rysowane wierszyki,
- zabawy paluszkowe,
- wyliczanki,
- piosenki,
- pluszaki,
- klocki,
- lalki, figurki,
- zabawki pozwalające wcielać się w role dorosłych (np. kuchenka, sklep),
Warto zastosować Dzieci lubią naśladować role dorosłych. Zabawa w doktora, nauczyciela, kucharza czy sprzedawcę to wielka frajda połączona z nauką. Zabawa w dorosłych jest ważnym etapem rozwoju dzieci oraz ćwiczeniem umiejętności społecznych. |
- zabawki dźwiękowe,
- plastelina, ciastolina, piasek kinetyczny.