Aktualny

Mowa osób z ADHD – objawy zespołu nadpobudliwości psychoruchowej widoczne w sposobie komunikowania się

Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Dodano: 6 czerwca 2025
GetImage (5)

Niewiele mówi się o cechach charakterystycznych mowy osób z ADHD. U dzieci z nadpobudliwością psychoruchową mogą, tak jak i u innych, występować rozmaite zaburzenia wymagające terapii logopedycznej. Jednak diagnoza ADHD sama w sobie nie pociąga konieczności otoczenia wsparciem logopedycznym. Warto jednak wiedzieć, że sposób komunikowania się osób z tym zaburzeniem neurorozwojowym ma pewne specyficzne cechy.

Z artykułu dowiesz się:

  • Co charakteryzuje mowę osób z ADHD?
  • W jaki sposób przekazywać komunikaty osobom z nadpobudliwością psychoruchową, by poprawić skuteczność komunikacji z nimi?
  • Czy płeć może wpływać na obraz zaburzeń w zespole nadpobudliwości psychoruchowej?
  • Dlaczego osoby z ADHD często mają trudności ze skutecznym komunikowaniem się?

Mowa osób z ADHDobjawy zespołu nadpobudliwości psychoruchowej widoczne w sposobie komunikowania się 

ADHD chłopców i dziewczynek – nieco inne objawy

Średnia częstość występowania ADHD wśród dzieci i młodzieży na świecie wynosi około 5% [1]. ADHD to zespół zaburzeń zachowania charakteryzujących się:

  • nadaktywnością,
  • impulsywnością,
  • deficytem uwagi.

Potocznie ADHD kojarzy się głównie z żywiołowością, nadruchliwością. Zaburzenie najczęściej przypisuje się chłopcom. To stereotyp, który powoduje, że dziewczynki i kobiety rzadziej i później są trafnie diagnozowane. U dziewcząt częściej występuje podtyp z dominującym deficytem uwagi. Nadaktywność i impulsywność są natomiast słabiej wyrażone. U płci żeńskiej duży wpływ na sposób manifestowania się zachowań typowych dla ADHD mają hormony. Stąd ich nasilenie widać wyraźniej dopiero w okresie dojrzewania płciowego. Wtedy rośnie także presja społeczna. Wiele zachowań typowych dla ADHD, np. problem z utrzymaniem porządku, niekończenie zadań, zapominanie, niestaranność wykonywania poleceń („oby jak najszybciej”), jest także w mniejszym stopniu akceptowanych społecznie u kobiet. Na obraz zachowania osoby z ADHD ma wpływ wiele czynników, m.in. rodzaj interakcji rodzica z dzieckiem [2], środowisko, dieta.

Mowa osób z ADHD – cechy charakterystyczne sposobu komunikowania się

Jako cechy typowe dla sposobu komunikowania się osób z ADHD wymienia się m.in. [3]:

  • nadmierną gestykulację,
  • mówienie głośno, podnoszenie głosu bez względu na okoliczności,
  • stymulowanie się słuchowo,
  • gadulstwo,
  • przerywanie innym i wtrącanie się do rozmów wynikające z potrzeby natychmiastowego wyrażenia swojej myśli,
  • problem z czekaniem na swoją kolej wypowiedzenia się, frustrowanie się w przypadku konieczności czekania,
  • nagłe i skrajne zmiany nastroju widoczne także w treści wypowiedzi i jej cechach prozodycznych,
  • przeskakiwanie z tematu na temat, gubienie myśli przewodniej wypowiedzi, mówienie w sposób chaotyczny i niespójny,
  • trudności ze zrozumieniem wieloetapowych poleceń,
  • niezdolność do długotrwałej koncentracji, także na komunikacie przekazywanym przez współrozmówcę.

U osób z hiperaktywnością z deficytem uwagi zauważa się także szybkie tempo mowy, zająknięcia, gubienie słów czy końcówek zdań, częste stosowanie wyrażeń metajęzykowych (np. „eee”, „no”, „yyy”), płytki i niepłynny sposób oddychania czy słabą kontrolę nad swoim głosem [4].

Wśród niespecyficznych (szczególnie istotnych z punktu widzenia logopedy), ale często obserwowanych objawów ADHD podaje się także m.in. [5]:

  • wybiórczość pokarmową,
  • zaburzenia integracji sensorycznej,
  • problemy z zapamiętywaniem informacji sprzed chwili (pamięć robocza),
  • problemy z koordynacją motoryczną.

Skuteczna komunikacja z osobą z ADHD

Mając na względzie trudności typowe dla omawianego zaburzenia w rozmowie z osobą z ADHD warto pamiętać, by:

  • unikać długich, monotonnych wypowiedzi, obfitujących w zdania wielokrotnie złożone,
  • porządkować treść swojej wypowiedzi – warto powtórzyć i zaznaczyć najważniejsze kwestie,
  • pozwalać współrozmówcy na interakcję, wyrażanie swoich myśli,
  • przekazywać wiedzę w sposób polisensoryczny – słuchanie podczas siedzenia, np. w szkolnej ławce, dla dziecka z ADHD jest szczególnie mało skuteczną formą nauki i przyswajania informacji,
  • komunikować w przestrzeni, która pozwala na sprawny odbiór informacji – cechą charakterystyczną ADHD jest deficyt uwagi, a więc mnogość występujących dookoła rozpraszających bodźców znacznie obniży skuteczność przekazania rozmówcy informacji.

Dla wielu osób z ADHD szczególnie pomocne może być wsparcie logopedy w zakresie doskonalenia emisji głosu.

Przypisy:

[1] Jóźwiak J., Wzrost liczby diagnoz ADHD. Z czego wynika? https://psychiatraplus.pl/adhd-wzrost-liczby-diagnoz-adhd-dlaczego/ [dostęp: 5.06.2025 r.].

[3] Karcz-Czajkowska A., ADHD. Poradnik dla rodziców, wyd. mamania, Warszawa 2025, s. 31–42.

[4] Akademia Śpiewu, Mowa u osób z ADHD, https://akademia-spiewu.pl/blog/mowa-u-oso-z-adhd/ [dostęp: 5.06.2025 r.].

[5] Karcz-Czajkowska A., ADHD. Poradnik dla rodziców, wyd. mamania, Warszawa 2025, s. 31–42.

Autor: Dorota Dudzińska
Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Neurologopeda, terapeuta ręki, oligofrenopedagog, hipoterapeuta. Pracuje przede wszystkim z dziećmi (w wieku żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym). Chętnie łączy formy terapii (np. hipoterapia i logopedia, terapia ręki i logopedia), ceni holistyczne podejście do terapii podopiecznego. Pasjonatka w zawodzie z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi z dyslalią, opóźnionym rozwojem mowy, oligofazją i z całościowym zaburzeniem rozwoju. Redaktor merytoryczna recenzowanego czasopisma Strefa Logopedy.