Dziecko dwujęzyczne - wyzwania i postępowanie
Jeszcze do niedawna temat dwu i wielojęzyczności był w naszym kraju marginalny. Dziś praktycznie w każdym przedszkolu i szkole możemy spotkać uczniów cudzoziemskich oraz dzieci, które powróciły do Polski po dłuższym pobycie zagranicznym. Dodatkowo, od marca, w związku z konfliktem zbrojnym, do placówek oświatowych napływają dzieci z Ukrainy. Z perspektywy dyrektorów szkół, najważniejsze kwestie związane z obecnością takich uczniów w szkole to brak znajomości języka, a w konsekwencji bariery kulturowo-językowej – problemy z adaptacją. Dzieci dwujęzyczne, w takim samym stopniu jak ich jednojęzyczni rówieśnicy, narażone na różnego rodzaju zaburzenia rozwojowe, które mogą stanowić wskazanie do rozpoczęcia terapii logopedycznej. W takim oto kontekście logopedzi stoją przed nowym wyzwaniem: konieczności adekwatnej diagnozy i terapii dzieci dwu i wielojęzycznych o różnym poziomie znajomości języka polskiego oraz w każdym przypadku całkowicie odmiennych okolicznościach jego nabywania. W artykule: Kim jest osoba dwujęzyczna? Definicja osoby dwujęzycznej Diagnoza logopedyczna dziecka dwujęzycznego »
Zaburzenie percepcji słuchowej a zaburzenia ze spektrum autyzmu
Chyba każdy terapeuta czynnie pracujący z małymi dziećmi zwrócił uwagę na fakt, że od dłuższego czasu obserwuje się niemalże stały wzrost liczby pacjentów, u których w diagnozie są słowa „spektrum autyzmu”. Pod tym określeniem kryje się wiele różnorakich zachowań i trudności. Wiele miejsca i energii poświęca się na badania dotyczące tej grupy osób. Warto wiedzieć, że od niedawna pojawiają się koncepcje głoszące, iż problemy z percepcją sensoryczną są główną przyczyną całego bogactwa cech charakterystycznych dla autyzmu. Percepcja sensoryczna to temat nie tylko bardzo ciekawy, lecz także szeroki. Treść niniejszego artykułu skupia się jedynie wokół percepcji słuchowej. Z artykułu dowiesz się: Jaki wpływ na jakość rozwoju komunikacji mają charakterystyczne dla autyzmu zaburzenia przetwarzania słuchowego? Jakie deficyty, oprócz nadwrażliwości czy zaburzenia uwagi słuchowej, towarzyszą najczęściej dzieciom z zaburzeniem ze spektrum autyzmu? Jakie są konsekwencje zaburzeń wyższych funkcji słuchowych? »
Zobacz najnowszy numer magazynu "Strefa Logopedy" : Kontrowersyjne ą, ę
W 37 numerze miesięcznika Strefa Logopedy publikujemy niezwykle cenną treść. Autorka Renata Bronisz przygotowała obszerną część teoretyczną, w której wyjaśnia zawiłości związane z wymową dźwięków mowy przypisanych do liter ą ę. Czytelnik może poznać stanowiska różnych badaczy. Do tej pory ukazało się niewiele publikacji, które mogłyby być wsparciem praktycznej strony terapii i ćwiczeń wymowy tych dźwięków mowy. »
Co oni mogli powiedzieć? - dodatek do numeru 36
Cel: Doskonalenie umiejętności organizacji wypowiedzi, wyodrębnienia głównego wątku.Polecenie: Przyjrzyj się ilustracjom i zastanów się, co mogłyby powiedzieć osoby w przedstawionych sytuacjach. Wpisz w pustych dymkach ich prawdopodobne słowa. Nadaj tytuły ilustracjom. »
Międzynarodowy Dzień Teatru – arteterapia w logopedii
Dnia 27 marca obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Teatru. Nie jest tajemnicą, że na pojęcie arteterapia składają się - sztuka i leczenie. Wciąż jednak za mało mówi się o stosowaniu tej twórczej mocy uzdrawiania do stymulowania rozwoju mowy i komunikacji. »
Jak komunikować się z dzieckiem, które nie mówi po polsku - praktyczny poradnik
Komunikacja jest podstawowym prawem oraz potrzebą każdego człowieka. Warto o tym pamiętać, kiedy otaczamy naszą opieką dzieci, które nie mówią po polsku. Ważne jest to szczególnie teraz, gdy w związku z agresją Rosji na Ukrainę, do Polski przybywa coraz więcej uchodźców. »
Światowy Dzień Zespołu Downa
Corocznie od 2005 roku 21 dnia marca obchodzi się Światowy Dzień Zespołu Downa. Wyznaczona przez Europejskie Stowarzyszenie Zespołu Downa data nie jest przypadkowa - nawiązuje do trisomii 21, czyli nieprawidłowości chromosomalnej związanej z obecnością dodatkowej kopii całego lub części chromosomu 21. Od 2012 r. pieczę nad obchodami Dnia Zespołu Downa sprawuje Organizacja Narodów Zjednoczonych. »
- « pierwsza
- «
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- »
- ostatnia »