W poszukiwaniu dźwięków - dodatek do numeru 34
Cel: Utrwalanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych.Polecenie: Przeczytaj podpowiedzi pod wykreślanką. Litery, z których składają się odgadnięte hasła, wykreśl z poziomych rzędów diagramu. Pozostałe litery czytane poziomo utworzą rozwiązanie. Zapisz je w miejscu do tego przeznaczonym. »
NUMER LUTOWY: „Dziewięćdziesiąt odcieni leśnej zieleni – „ciszki” w roli głównej. Utrwalenie prawidłowej wymowy głosek tzw. szeregu ciszącego
Lutowy numer jest podsumowaniem cyklu numerów, których treść poświęcona była terapii poszczególnych głosek tzw. szeregu ciszącego. W tym miesiącu Autorki przygotowały: część teoretyczną, w której przedstawiają najważniejsze informacje o omawianych głoskach; część praktyczną, bogatą w karty pracy, gry, plakaty i inne materiały, gotowe do wykorzystania na etapie utrwalania wymowy głosek [ś, ź, ć, ʒ́] w wyrazach trudniejszych artykulacyjnie, wyrażeniach, zdaniach prostych i złożonych oraz dłuższych wypowiedziach inicjowanych i spontanicznych; porady praktyczne w postaci odpowiedzi na pytania Czytelników. »
POSTĘPOWANIE LOGOPEDYCZNE W PRZYPADKU OPÓŹNIONEGO ROZWOJU MOWY
Terapia logopedyczna bezpośrednio wiąże się nie tylko z kształtowaniem mowy dziecka, ale całej jego osobowości. Logopeda powinien uwzględniać całościowo przebiegający rozwój dziecka. Efekty terapii w dużej mierze zależeć będą od jego zaangażowania i podejścia do dziecka. Praca z dziećmi wymaga od logopedy umiejętności organizacyjnych, a ponadto życzliwości, taktu, umiejętności nawiązywania kontaktu werbalnego i emocjonalnego oraz rozumienia potrzeb dziecka. Nie bez znaczenia będą również konsekwencja terapeuty, jego wytrwałość i systematyczność. »
RADOSNY CHIŃCZYK
Przygotowanie do gry:• Do gry potrzebne są pionki (od 2 do 9), kostka do gry, kartoniki z obrazkami w ramkach (dostępnena stronie www.strefalogopedy.pl) oraz plansza.• Na początku każdy gracz wybiera pionek/ pionki i ustawia je na okrągłych polach z wybranym oznaczeniem.Jednemu oznaczeniu przypisane są pionki w jednym kolorze. W zależności od czasu, którymdysponujemy, możemy rozegrać grę przy użyciu jednego, dwóch lub trzech pionków dla każdegoz dwóch lub trzech graczy. »
Dlaczego oddychanie jest tak ważne podczas wywoływania głoski [r]?
Głoska [r] jest głoską „wymagającą oddechowo”. Przy artykulacji głoski [r] oddychanie jest ważne przede wszystkim dlatego, że strumień powietrza wydychanego z płuc musi wprawić w drgania – najpierw – więzadła głosowe, a potem – apex. Wynika to z faktu, że dźwięczność głoski [r] powstaje przed wibracją apexu. Zatem, jeżeli pacjent wykona mały objętościowo wdech, może mu nie wystarczyć powietrza, aby rozwibrować apex. »
Kiedy i czy warto zastosować wibrator logopedyczny w terapii rotacyzmu?
Wśród logopedów opinie na temat stosowania wibratora logopedycznego są podzielone. Niektórzy sięgają po to narzędzie bardzo chętnie. Inni używają go w ostateczności. Wibrator logopedyczny najczęściej jest stosowany do stymulacji wibracji języka podczas wywoływania głoski [r]. Rodzaj wibratora, który, moim zdaniem, się sprawdza podczas pracy nad artykulacją głoski [r] to tzw. rerek. Jest to narzędzie składające się z trzonu, którego amplituda wynosi 0,6 cm, oraz miękkiej lub twardej łopatki/ łyżeczki z tworzywa. Zasilane jest baterią 1,5 Volt. Jest skutecznym źródłem rezonansu mechanicznego, dzięki któremu można wywoływać bierne wibracje języka i wywoływać prawidłową artykulację głoski [r]. »
- « pierwsza
- «
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- »
- ostatnia »