Rozwój mowy dziecka
Rozwój mowy dziecka uwarunkowany jest wieloczynnikowo. Tak naprawdę rozpoczyna się już w okresie prenatalnym, kiedy to kształtują się narządy mowy i zmysłów, a także dojrzewa układ nerwowy. Podstawowy podział zakłada ważność czynników endo- i egzogennych. Do pierwszej z wymienionych grup zaliczamy: czynnik genetyczny, prawidłowy rozwój narządów zmysłów, szczególnie słuchu i wzroku, prawidłowy rozwój psychoruchowy i poznawczy. Do egzogennych zaliczamy przede wszystkim czynniki środowiskowe, mając na myśli prawidłową opiekę i pielęgnację dziecka w okresie noworodkowo – niemowlęcym oraz prawidłowe wzorce środowiska w zakresie mowy i komunikacji. Rozwój mowy to zatem proces, w którym biorą udział czynniki biologiczne i społeczne. Pojęcie mowa dziecka może dotyczyć okresu, w którym dziecko przyswaja stopniowo sposoby komunikowania się z otoczeniem, ale bywa też określeniem opisującym pewne charakterystyczne sposoby i formy porozumiewania się dynamicznie zmieniające się w zależności od wieku. Podając za J. Porayskim-Pomstą, pod tym pojęciem w ramach tej publikacji będę rozumiała całokształt zjawisk związanych z porozumiewaniem się dziecka. »
Zapraszam do zapoznania się z numerem czerwcowym: "Wczesna interwencja logopedyczna"
Już w czerwcu zapraszamy do lektury kolejnego numeru czasopisma Strefa Logopedy. Niniejszy numer poświęcony jest tematowi pracy z najmłodszymi dziećmi – od dnia narodzin do końca trzeciego roku życia. Autorka porusza najważniejsze zagadnienia z zakresu rozwoju mowy małego dziecka oraz wczesnej interwencji logopedycznej. »
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA (WWR)
Dziecko niepełnosprawne w rozumieniu oświatowym to dziecko niesłyszące, słabosłyszące, niewidzące, słabowidzące, niepełnosprawne ruchowo - w tym z afazją, niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem - w tym z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnością sprzężoną, co oznacza, że jednocześnie występują co najmniej dwa typy niepełnosprawności spośród wymienionych powyżej (np. upośledzenie umysłowe i niepełnosprawność ruchowa). »
Masaż logopedyczny - do czego służy wibrator logopedyczny
Masaż logopedyczny wykorzystywany jest podczas terapii z szeroką grupą pacjentów m.in. z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, mózgowym porażeniem dziecięcym, zaburzeniami integracji logopedycznej, dyslalią. Uzupełnieniem i uatrakcyjnieniem masażu logopedycznego i prowadzonych zajęć z zakresu stymulacji ustno-twarzowej mogą być wibratory logopedyczne. »
Strategie komunikacyjne u osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, tak jak my wszyscy, odczuwają potrzebę komunikowania się z otoczeniem. Punktem wyjścia w ich terapii jest zakładanie kompetencji. Jeśli nie jesteśmy w stanie w danym momencie ocenić możliwości danej osoby, to powinniśmy zaplanować terapię w taki sposób, aby dać jej możliwość rozwoju. W dłuższej perspektywie lepiej jest przeszacować czyjś potencjał, niż go niedoszacować. »
Gdy dwulatek nie mówi ... -
Dwuletnie dziecko mówi – jest to wiedza dostępna i coraz bardziej powszechna wśród rodziców maluchów oraz terapeutów. Co należy jednak zrobić, gdy nie mówi? Jakie mogą być objawy tego, że rozwija się nieprawidłowo? Do gabinetu logopedy coraz częściej trafiają małe dzieci – i bardzo dobrze, bo wczesna interwencja lub pomoc logopedy często skutkuje szybkimi i wymiernymi efektami. »
Para uszu nie od parady
Czy zastanawiałeś się kiedyś, po co właściwie mamy dwoje uszu? Może z jednym uchem byłoby łatwiej, wygodniej? Czy w ogóle istnieją organizmy, które posiadałyby tylko jedno ucho…? Jak to zwykle bywa w naturze - nic nie jest przypadkowe. Dla człowieka słyszenie obuuszne ma kluczowe znaczenie w wielu aspektach. Dlaczego? »
Tematy zajęć logopedycznych – pomysły na ciekawe zajęcia
W pracy z dziećmi ogromne znaczenie ma zainteresowanie i zmotywowanie małego pacjenta do wykonywania ćwiczeń. Zaangażowanie w pracę skutkuje zazwyczaj zadowalającym postępem w terapii. Regularne spotkania z logopedą to doskonała okazja nie tylko do kształtowania i korekcji mowy, ale też do poszerzania ogólnej wiedzy o otaczającym świecie. W praktyce terapeutycznej doskonale sprawdza się pomysł zajęć tematycznych. To zajęcia, których cele terapeutyczne są realizowane w trakcie różnych ćwiczeń, które łączy wspólny temat. Przedstawiamy pomysły na tematy zajęć logopedycznych dla dzieci! W artykule m.in.: Gdzie szukać pomysłów, aby zajęcia logopedyczne były ciekawe? Przykładowe tematy zajęc logopedycznych »
- « pierwsza
- «
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- »
- ostatnia »