Karmienie piersią a wczesna interwencja logopedyczna
Każdy niepokojący objaw w zakresie realizacji przez dziecko funkcji ssania powinien zostać szczegółowo przeanalizowany, aby móc rodzicowi zaproponować strategię interwencji. Odnosząc się do moich doświadczeń jako terapeuty do najczęstszych strategii interwencji należą: zmiana pozycji do karmienia i/ lub zmiana smoczka od butelki, włączenie w opiekę nad dzieckiem fizjoterapeuty, eliminacja czynnika anatomicznego np. poprzez skierowanie na zabieg frenotomii. »
Karciana potyczka – głoski [š ž č ǯ] w wyrazach trudnych - dodatek do numeru 41
Instrukcja: W grze bierze udział dwóch graczy. Talia jest tasowana, po czym karty są rozdawane do chwili wyczerpania liczby kart w talii. Gracze kładą przed siebie swoje karty rewersem do góry (nie patrzą na obrazki) i równocześnie odwracają (lub wykładają na blat stołu) karty znajdujące się na wierzchu stosu ich kart. Gracz, który odkrył kartę o wyższej wartości zabiera odkryte karty i chowa je na spód swojego stosu. Jeśli obie odkryte karty są tej samej wartości, następuje „wojna”. »
Smoczek uspokajacz. Kilka rad dla terapeutów - dodatek do numeru 39
Terapeutyczna rola smoczka uspokajacza została udowodniona naukowo. Wprowadzenia smoczka uspokajacza u dzieci przedwcześnie urodzonych i długotrwale hospitalizowanych ma przede wszystkim pozytywne znaczenie. Przede wszystkim wpływa na skrócenie czasu hospitalizacji i szybsze przejście z karmienia przez sondę nosowo-żołądkową na karmienie doustne. »
Mózgowe przyczyny zaburzeń mowy
Mózg jest najbardziej złożonym narządem człowieka oraz częścią ośrodkowego układu nerwowego. W lewej półkuli mózgowej znajduje się ośrodek mowy. W płacie czołowym mózgu zlokalizowany jest ośrodek ruchowy mowy (ośrodek Broki), natomiast w płacie skroniowym ośrodek czuciowy mowy (ośrodek Wernickego). W artykule: Rodzaje afazji Diagnostyka i postępowanie »
Zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego OUN
W układzie nerwowym człowieka ze względu na budowę wyróżniamy ośrodkowy (centralny) układ nerwowy i obwodowy układ nerwowy. Na ośrodkowy układ nerwowy składa się mózg i rdzeń kręgowy. Jest to centrum kontroli całego organizmu, które odbiera informacje, a potem wysyła odpowiedzi do narządów wykonawczych. W skład układu nerwowego znajdującego się na obwodzie wchodzą nerwy czuciowe i ruchowe, odchodzące od mózgowia i rdzenia kręgowego. »
Szkolenie „Słowne i rytmiczne – ćwiczenia LOGOrytmiczne”
Zapraszamy do wysłuchania szkolenia pt. „Słowne i rytmiczne – ćwiczenia LOGOrytmiczne” autorstwa p. Natalii Chruściel-Janas. Nagranie zawiera szereg najważniejszych informacji teoretycznych o metodzie terapeutycznej – logorytmice, oraz przydatne porady praktyczne. Autorka dzieli się swoim bogatym doświadczeniem z pracy zawodowej i podaje konkretne przykłady zabaw logorytmicznych, szczegółowo zaznajamiając słuchacza ze sposobem ich przeprowadzenia oraz ich celem. »
SLI/ DLD– specyficzne zaburzenia językowe
Specyficzne zaburzenie językowe (Specific Language Impairment, SLI), a właściwie - zaburzenia rozwoju językowego (Developmental Language Disorders, DLD) to samoistne zaburzenie charakteryzujące się ilościowym i jakościowym upośledzeniem zdolności językowych, odnoszącym się do produkcji i/lub rozumienia języka, którego skutkiem mogą być poważne problemy w rozwoju i funkcjonowaniu dzieci. »
- « pierwsza
- «
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- »
- ostatnia »