Schizofazja - czym jest i jak ją zdiagnozować
Werbalne komunikaty osób chorych na schizofrenię najczęściej stanowią podstawę do stwierdzenia zaburzeń myślenia, dzwiaczności czy ich nielogiczności. Umiejętność pomiaru patologii językowej w schizofrenii ma istotne znaczenie – stąd poniżej przedstawienie definicji schizofazji. »
Zapraszamy na webinarium „Logopedyczne badania przesiewowe”
Co to są badania przesiewowe? Jak zorganizować pracę w placówce oświatowej w pierwszych dniach roku szkolnego? Ile czasu możemy przeznaczyć na wykonywanie badań przesiewowych? W jakiej formie przekazać rodzicowi wynik naszych obserwacji w trakcie „przesiewówki”? Czy możemy wykonać badanie przesiewowe nie mając zgody rodzica? Z jakich formularzy najlepiej skorzystać? Jak wykonać badania przesiewowe w żłobku? »
Zespół FAS
Spożywanie alkoholu przez kobietę będącą w ciąży ma destrukcyjny wpływ na rozwijające się w jej łonie dziecko. Może skutkować wystąpieniem u niego licznych zaburzeń rozwojowych i neurologicznych. Zaburzenia te określane są mianem Płodowego Zespołu Alkoholowego (Fetal Alcohol Syndrome – FAS). »
Badanie przesiewowe w teorii i praktyce
Logopedyczne badania przesiewowe służą wstępnej identyfikacji zaburzeń mowy. Mają na celu wyłonienie w określonej grupie ryzyka zagrożeniem zaburzeniem mowy tych osób, dla których wskazana jest szczegółowa diagnoza logopedyczna. Badania mowy, znane jako badania przesiewowe, przeprowadzane są w Polsce od lat 60. XX wieku. B. Woynarowska przedstawia istotę tych badań, pisząc: „Test przesiewowy według Światowej Organizacji Zdrowia jest wstępną identyfikacją nierozpoznanych dotychczas chorób, zaburzeń lub wad, otrzymaną dzięki zastosowaniu testów i innych szybkich metod badania. Pozwala wyodrębnić w populacji osoby, które prawdopodobnie mają daną chorobę (zaburzenie), i osoby, które prawdopodobnie jej nie mają. Celem testu przesiewowego jest wczesne wykrywanie i leczenie zaburzeń w okresie, gdy można jeszcze odwrócić proces chorobowy lub zahamować tempo jego rozwoju (progresji). Celem testu nie jest ustalenie rozpoznania. Osoby z dodatnim wynikiem testu, czyli podejrzeniem zaburzenia lub choroby, powinny być poddane procesowi diagnozowania w celu wykluczenia lub ustalenia rozpoznania i niezbędnego leczenia. Test przesiewowy jest pierwszą fazą programu przesiewowego”. »
NUMER WRZEŚNIOWY "Słyszeć nie znaczy słuchać, bo słuch jest zmysłem, a słuchanie sztuką. O PERCEPCJI SŁUCHOWEJ"
We wrześniu 2022 roku mam przyjemność oddać w Państwa ręce 42 numer miesięcznika Strefa Logopedy, którego treść dotyczyrozwoju, zaburzenia i terapii percepcji słuchowej. Autorki niniejszej publikacji przygotowały obszerny artykuł, w którym przybliżają zagadnienia związane ze słuchem, m.in.:• przedstawiają i charakteryzują rodzaje słuchu,• przybliżają informacje o rozwoju percepcji słuchowej u dzieci,• opisują przyczyny i obraz zaburzeń percepcji słuchowej,• proponują sposób postępowania w trakcie diagnozy,• informują o możliwych formach stymulowania rozwoju oraz terapii zaburzeń percepcji słuchowej dzieci. »
Międzynarodowy Dzień Osób Leworęcznych – Okiem osoby leworęcznej (wywiad)
13 sierpnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Osób Leworęcznych. Organizuje je od 1992 roku międzynarodowa organizacja „Klub Leworęcznych” (ang. The Left Handers Club), powstała w 1990, której siedziba znajduje się w Wielkiej Brytanii. W Polsce po raz pierwszy obchodzone w 2006 roku. Zapraszam do zapoznania się z wywiadem z osoba leworęczną. »
Skąd się bierze leworęczność?
Dziecko nie rodzi się prawo- lub leworęczne. Ustalanie dominacji określonej ręki w czynnościach precyzyjnych takich jak pisanie czy posługiwanie się łyżką, to proces, którego początek jest w łonie matki, a jego rozwój możemy obserwować już w pierwszych tygodniach życia niemowlęcia. »
Zapraszamy na szkolenie pt.: „Kappacyzm i gammacyzm”
Szkolenie ma na celu udoskonalenie warsztatu pracy logopedy. Jest bogate w konkretne przykłady ćwiczeń, zawiera nagranie wymowy pacjenta z kappacyzmem, uzupełnione jest zestawieniem zarówno teoretycznych, jak i praktycznych publikacji poświęconych tematowi omawianego typu dyslalii. »
- « pierwsza
- «
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- »
- ostatnia »