Rozwój komunikacji u dziecka z Zespołem CHARGE
Komunikacja z otoczeniem stanowi fundamentalną potrzebę, która towarzyszy człowiekowi od narodzin. Niestety dzieci dotknię te Zespo łem CHARGE od pierwszych chwil swojego życia są narażone na różne kombinacje zaburzeń wrodzonych. Dzieci z CHARGE charakteryzuje wiele wad wrodzonych, takich jak: rozszczep warg i/lub podniebienia, uszkodzenia Ośrodkowego Układu Nerwowego, zniekształcenia twarzy, anomalie rozmiaru języka, wady oczu i inne. Defekty te stanowią podłoże w zaburzeniu komunikacji. »
Mózgowe porażenie dziecięce
Mózgowe porażenie dziecięce definiowane jest najczęściej jako zespół przewlekłych i niepostępujących zaburzeń ośrodkowego układu nerwowego – przede wszystkim ośrodkowego neuronu ruchowego. Syndrom ten nie zalicza się do jednostek chorobowych. Jest stanem – zaburzeniem niejednolitym klinicznie i etiologicznie, a jego cechy uwzględniają upośledzenie funkcji motorycznych, zmiany patologiczne w mózgowiu oraz powstawanie deficytów w okresie intensywnego rozwoju ośrodkowego układu nerwowego. »
Zaburzenia mowy u osób starszych
Mowa osób starszych często jest bardzo trudna w rozumieniu. Jest to spowodowane zaburzeniami mowy u osób starszych. Mowa może być niewyraźna, spowolniona lub niezrozumiała z powodu zaburzeń na poziomie składni, fleksji, słowotwórstwa. Jej obniżona jakość prowadzi do wielu nieporozumień. Dla jednych bywa to krępujące, dla innych jest powodem frustracji w trakcie komunikacji werbalnej. Najczęstszymi schorzeniami towarzyszącymi osobom starszym są: dyzartria i afazja oraz choroby neurodegeneracyjne typu demencja. W artykule: Zaburzenia mowy u osób starszych na skutek dyzartii Zaburzenia mowy u osób starszych na skutek afazji Zaburzenia mowy u osób starszych na skutek demencji »
Międzynarodowy Dzień Głuchych i Języka Migowego
Co roku od 1958 roku w ostatnią niedzielę września świętujemy Międzynarodowy Dzień Głuchych i Języka Migowego. Od pewnego czasu obchody te zostały rozszerzone na cały tydzień. Celem jest zwrócenie uwagi na osiągnięcia głuchych oraz problemy, z jakimi się spotykają (w tym także edukacja dzieci niesłyszących i przygotowanie ich do dorosłego życia). Międzynarodowy Dzień Głuchych to okazja do organizowania akcji promujących równouprawnienie, zrozumienie i poczucie solidarności. By jeszcze bardziej wyczulić społeczeństwo, ochronić różnorodność kulturową Głuchych oraz zwrócić uwagę na ich tożsamość ONZ w 2017 roku ustanowiło 23 września Międzynarodowym Dniem Języków Migowych. »
Terapia logopedyczna online - o czym warto wiedzieć?
W codziennym życiu zewsząd otaczają nas wysokie technologie. Coraz częściej sięgamy po nie również w edukacji i terapii. Niejednokrotnie nauczyciele, specjaliści i terapeuci zaczynają poszukiwać nowych dróg i metod prowadzenia zajęć. Chętnie sięgają po nowoczesne technologie po to, aby zajęcia miały bardziej atrakcyjną formę. W ostatnim czasie z konieczności niezwykle popularna stała się terapia logopedyczna online tzn. w formie spotkań zdalnych. W środowisku logopedycznym zauważa się coraz więcej specjalistów, którzy zaczęli korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), aby świadczyć swoje usługi terapeutyczne na odległość, wspomagać rozpoczęte działania czy utrwalać efekty dotychczasowej terapii gabinetowej. Zatem mitem staje się podejście, iż terapia logopedyczna online nie jest możliwa. »
Dodatek funkcyjny za wychowawstwo dla nauczyciela logopedy
Czy nauczyciel logopeda mający łączone pensum 16 h logopedii i 7,5 h z wychowania przedszkolnego jest uprawniony do dodatku funkcyjnego za wychowawstwo? Czy dodatek takowy przysługuje również nauczycielowi współorganizującemu kształcenie w grupie przedszkolnej? »
- « pierwsza
- «
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- »
- ostatnia »