Sztuka mówienia
Z artykułu dowiesz się, jakie mechanizmy odpowiadają za powstanie mowy i jak prawidłowo używać głosu. Dowiesz się też, jakie funkcje pełnią poszczególne narządy mowne, co kryje się w głosie poza treścią i jak możesz wykorzystać prozodyczne elementy kodu językowego. Poznasz zasady bezpiecznego używania głosu. »
Wspieranie umiejętności komunikacyjnych dzieci niepełnosprawnychintelektualnie w stopniu lekkim - teoria
Dowiedz, się w jaki sposób niepełnosprawność intelektualna wpływa na rozwój mowy i języka.Czy zachowania językowe są zależne od czynności adaptacyjnych i przystosowawczych. Wartopoznać możliwości ucznia z niepełnosprawnością intelektualną tak, aby dostosować odpowiedniemetody i formy pracy do jego możliwości psychofizycznych.• Niepełnosprawność intelektualna – czy niepełnosprawność intelektualna wpływa na jakośćkomunikacji?• Jakie mogą być przyczyny niepełnosprawności intelektualnej?• Rozwój umiejętności poznawczych dziecka a rozwój komunikacji.• Co ma wpływ na nasz rozwój »
Tęczowe kropelki dżdżu - zbiór ćwiczeń do utrwalania wymowy głosek cz, dż - Część teoretyczna
Głoski cz i dż są uznawane za trudne artykulacyjnie, ponieważ do ich prawidłowego wymówienia potrzebne są umiejętność pionizacji języka, sprawność ruchowa jego czubka (apexu) oraz prawidłowe zaokrąglenie warg, czyli labializacja. Tworzą parę spółgłosek w opozycji dźwięczności. Obie głoski ze względu na stopień zbliżenia narządów mowy określane są jako zwartoszelinowe. Praca nad wywołaniem i utrwaleniem poprawnej artykulacji cz i dż może być długotrwała i żmudna. Wynika to z cech artykulacyjnych tych głosek. Należą do grupy głosek dentalizowanych przednio-językowo-dziąsłowych. Nazwa ta wskazuje bezpośrednio na miejsce i narząd artykulacji. »
Zbiór ćwiczeń do terapii dziecka ze specyficznymi zaburzeniami językowymi – SLI (klasy IV–VI szkoły podstawowej) - Część teoretyczna
Publikacja dotyczy dzieci, które: chcą powiedzieć „grzebień”, a mówią „widelec” (wypowiedź spontaniczna dziewczynki, lat 8: „Ja mam takie włosy, że rano w ogóle nie potrzebuję do nich używać widelca”); z trudem lub nieskutecznie starają się przypomnieć sobie potrzebne słowo (wypowiedź chłopca, lat 9, który usiłuje przypomnieć sobie nazwę drzewa „śliwa”: „Wiem, jak to wygląda, ale nie pamiętam, jak to się nazywało, fioletowe, wiśniowe, jabłkowe?”); nie używają nazwy, ale opisują to, co widzą (chłopiec, lat 7, zapytany, co robi dyrygent, odpowiedział: „Mówi, co oni musą glać i macha”); mają wiele różnych trudności z rozumieniem mowy i tworzeniem wypowiedzi. Adresowana jest do logopedów i innych specjalistów, nauczycieli i rodziców, którzy poszukują gotowych materiałów, pomysłów i inspiracji do terapii dziecka z SLI. »