W tym miejscu znajdziesz artykuły merytoryczne dla logopedów autorstwa doświadczonych specjalistów. Poruszane w nich zagadnienia dotyczą logopedycznych działań profilaktycznych, diagnozy i terapii mowy, charakterystyki zaburzeń i opóźnienia rozwoju mowy (w tym artykulacji) oraz innych kwestii ważnych w pracy terapeutycznej.
ZAPOZNAJ SIĘ Z WIEDZĄ O GŁOSKACH [z] I [ʒ]
Głoski [z] i [ʒ] pozostają w cieniu swoich bezdźwięcznych odpowiedników z szeregu zwanego potocznie „syczącym”, czyli [s] oraz [c]. W opracowaniach dotyczących wspomnianych głosek zamieszczane są liczne informacje o sposobach wywoływania [s] i [c], głoski [z] i [ʒ] zaś opisywane są mniej dokładnie, z adnotacją, że ich pojawienie się zazwyczaj następuje samoistnie, po opanowaniu głosek pierwszych w szeregu1. I chociaż faktycznie często tak się zdarza, warto tym dwóm dźwiękom mowy poświęcić nieco więcej uwagi. »
PORADY PRAWNE – 5 PYTAŃ I ODPOWIEDZI
Logopedka jest zatrudniona w szkole (8/22 etatu) i przedszkolu publicznym (16/18 etatu). W przedszkolu ma wypłacany dodatek za wysługę lat w wysokości 17%. Czy w naszej szkole ma prawo do dodatku za wysługę lat, czy buduje staż od nowa i dopiero po przepracowaniu 3 lat nabędzie prawo do tego dodatku? »
TYFLOLOGOPEDIA. ROZWÓJ ORAZ ZABURZENIA MOWY I JĘZYKA U OSÓB Z USZKODZENIEM NARZĄDU WZROKU.
Tyflologopedia (gr. Typhlos – ślepy ) 1 to wciąż słabo rozpowszechniona na całym świecie subdyscyplina logopedii, zajmująca się rozwojem mowy, języka oraz komunikacji osób z uszkodzeniami narządu wzroku. W kręgu jej zainteresowań znajduje się diagnoza i terapia osób w każdym wieku, które mają dysfunkcję wzroku (wrodzoną lub nabytą) 2 . Wzrok to jeden z telereceptorów, czyli zmysłów działających na odległość. Dzięki niemu człowiek otrzymuje przeszło 80% informacji o otaczającym go świecie. Z tego też powodu zaburzeń w obrębie tego zmysłu obawia się większość społeczeństwa. Niewielu jednak wie, że według danych GUS (2019) 3 w Polsce żyją około 4 miliony osób borykających się z różnego rodzaju deficytami w obrębie funkcjonowania narządu wzroku. W grupie tej znajdują się osoby w każdym wieku, a czas pojawienia się ograniczeń sprawności wzrokowej także jest zróżnicowany. »
ROZWÓJ MOWY A ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Właściwe działanie układu sensorycznego jest niezbędnie potrzebne do harmonijnego rozwoju człowieka. Wywiera korzystne działanie na sprawność umysłową, aktywność ruchową, twórcze myślenie, samoobsługę, funkcje poznawcze, na „(…) zdolność do nauki 1 oraz samoocenę. Nie należy lekceważyć związku integracji sensorycznej z rozwojem emocjonalnym i społecznym. Postrzeganie zmysłowe stanowi podstawę tworzenia wizerunku rzeczywistości” 2 . Ma też niebagatelny wpływ na rozwój mowy i języka, zdolności komunikacyjnych oraz funkcji oralnych i sprawności narządów artykulacyjnych. W artykule omówiono najważniejsze zagadnienia związane z pojęciem integracji sensorycznej, a także wyjaśniono wpływ zaburzeń przetwarzania zmysłowego na rozwój mowy, komunikacji, sprawności sfery orofacjalnej i artykulacji. W części praktycznej przedstawiono sposoby wspomagania rozwoju mowy, usprawniania sfery orofacjalnej i artykulacji z wykorzystaniem elementów terapii integracji sensorycznej. »
„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC) – SKUTECZNOŚĆ JEJ STOSOWANIA I ZNACZENIE DLA OSÓB Z TRUDNOŚCIAMI KOMUNIKACYJNYMI
Jednym z podstawowych praw człowieka jest prawo do komunikacji – wyrażania swoich potrzeb, myśli, idei, pragnień. Niestety nie każda osoba może korzystać z tego prawa. Trudno jednoznacznie określić, ile osób w Polsce nie ma szansy na bycie usłyszanym. Nie komunikuje się werbalnie i nie ma dostępu do narzędzi dających szansę na wyrażenie siebie. W środowisku rodziców i terapeutów nadal krążą błędne przekonania i mity związane z AAC, czyli wspomagającymi i alternatywnymi metodami komunikacji. Konsekwencją tego jest między innymi późny czas, w którym jest podejmowana konieczna interwencja logopedyczna. Ponadto bez możliwości skutecznego komunikowania się trudniej rozwijać inne umiejętności. »
- « pierwsza
- «
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- »
- ostatnia »