W tym miejscu znajdziesz artykuły merytoryczne dla logopedów autorstwa doświadczonych specjalistów. Poruszane w nich zagadnienia dotyczą logopedycznych działań profilaktycznych, diagnozy i terapii mowy, charakterystyki zaburzeń i opóźnienia rozwoju mowy (w tym artykulacji) oraz innych kwestii ważnych w pracy terapeutycznej.
„CZYTANIE KSIĄŻEK TO NAJPIĘKNIEJSZA ZABAWA, JAKĄ SOBIE LUDZKOŚĆ WYMYŚLIŁA.”SYMULTANICZNO-SEKWENCYJNA NAUKA CZYTANIA METODĄ STYMULOWANIA CAŁOŚCIOWEGO ROZWOJU DZIECKA
Czytanie ma dla człowieka niezwykłą wartość. Jest narzędziem prowadzącym do odkrywania świata zewnętrznego oraz siebie samego. Jest swoistą zabawą, która pozwala jednostce przenosić się w inne miejsca, w odległe czasy, daje możliwość poznania innego świata, potencjalnie obcego i niedostępnego tu i teraz. Czytanie pozwala przeżywać to, czego bez lektury zapewne nie byłoby dane nam przeżyć. Dla dzieci odczytywanie kolejnych stron książki to ogromny krok wykonywany w stronę ich rozwoju. Czytanie bowiem pobudza wyobraźnię i kreatywność, wzbogaca słownictwo, poprawia pamięć, wyrabia cierpliwość, kształtuje charakter. Bez umiejętności czytania pełen i harmonijny rozwój nigdy nie byłby możliwy, gdyż doświadczenie człowieka ma właśnie językowy charakter 2 . »
TERAPIA LOGOPEDYCZNA DZIECKA Z ROZSZCZEPEM WARGI I PODNIEBIENIA
Rozszczep wargi i podniebienia jest jedną z najczęstszych wad rozwojowych. Rocznie rodzi się ok. osiemset dzieci z tą wadą1. Rozszczepem nazywamy wady polegające na częściowym lub całkowitym braku ciągłości anatomicznej tkanek, czyli szczelinę powstałą w wyniku braku połączenia struktur formujących podniebienie lub wargę. Rozszczep podniebienia jest wadą rozwojową, rozwijającą się na etapie życia płodowego. Według A. Mitrinowicz-Modrzejewskiej rozszczep podniebienia to zaburzenie, które wykracza poza zmiany w obrębie jamy ustnej, a zmiany te dotyczą zarówno układu oddechowego, fonacyjnego, jak i artykulacyjnego2. »
OPIEKA LOGOPEDYCZNA NAD PACJENTEM Z ZESPOŁEM COFFIN-SIRIS. DOŚWIADCZENIA WŁASNE
Zespół Coffin-Siris (CSS) to rzadki zespół genetyczny (1:50000 – 1:100000 urodzeń) opisany przez G. Coffin i E. Siris w 1970 roku na podstawie obserwacji trzech pacjentów. Pacjentów z CSS zazwyczaj charakteryzują opóźnienie rozwojowe lub niepełnosprawność intelektualna, niedorozwój lub aplazja paznokci bądź paliczków piątych palców rąk i nóg, dysmorfia twarzy i cienkie, rzadkie włosy. W toku późniejszych badań opisano kolejne objawy kliniczne. CSS można zdiagnozować klinicznie, ale wskazówki diagnostyczne różnią się w zależności od stadium rozwoju. Coraz częściej diagnozę stawia się na podstawie badań genetycznych obejmujących cały genom, co prowadzi do poszerzenia fenotypu. »
OPIEKA NEUROLOGOPEDYCZNA NAD PACJENTEM Z ZESPOŁEM KABUKI. DOŚWIADCZENIA WŁASNE
Praca z opisywaną poniżej pacjentką była na początku dla mnie dość wymagająca. Ale też wiem, że dzięki temu, że A.P pojawiła się w moim gabinecie, znacznie wzbogaciłam swój warsztat pracy jako neurologopeda i terapeuta karmienia. Kiedy rozpoczynałyśmy współpracę, jeszcze nie wiedzieliśmy o diagnozie wady genetycznej. W postępowaniu diagnostyczno-terapeutycznym nie zmieniłoby to zapewne nic. Diagnoza pozwala na planowanie realnych do osiągnięcia celów terapii dziewczynki. »
PANS/PANDAS – OBRAZ ZABURZENIA, DIAGNOZA I TERAPIA LOGOPEDYCZNA. STUDIUM PRZYPADKU
Pierwsze opisy PANDAS (ang. Pediatric Autoimmune Neuropsychiatric Disorders Associated with Streptococcal infection – pediatryczne autoimmunologiczne zaburzenia neuropsychiatryczne związane z infekcją paciorkowcową) pojawiły się dopiero pod koniec XX wieku i poprzedzone były ponad dekadą badań klinicznych. Próbowano ustalić związek pomiędzy objawami obsesyjno-kompulsyjnymi a infekcją paciorkowcem z grupy A. »
ROZWÓJ KOMUNIKACJI U DZIECKA Z ZESPOŁEM CHARGE. STUDIUM PRZYPADKU
Jeszcze w łonie matki dziecko zaczyna odbierać bodźce ze świata zewnętrznego i potrafi się komunikować. W okresie prenatalnym można wykryć liczne nieprawidłowości w rozwoju płodu czy też zaburzenia różnicowania organów (nozdrza, oczy, przegroda serca, ucho wewnętrzne). Pierwsze chwile po narodzinach bardzo mocno wpływają na przyszły rozwój mowy i komunikacji. W chwili gdy dziecko urodzi się z wrodzonym zaburzeniem i wadami genetycznymi, bardzo ważna jest opieka wielu specjalistów i terapeutów, którzy zaczną w odpowiedni sposób terapię. Zespół CHARGE charakteryzuje wiele wad wrodzonych, takich jak: rozszczep wargi i/lub podniebienia, uszkodzenia OUN, zniekształcenia twarzy, anomalie rozmiaru języka, wady oczu i inne. Defekty te stanowią podłoże dla zaburzenia komunikacji. »
Teoria: DIAGNOZA I TERAPIA LOGOPEDYCZNA DZIECKA Z ZESPOŁEM DANDY’EGO-WALKERA
Zespół Dandy’ego-Walkera jako pierwsi opisali neurochirurdzy Walter E. Dandy oraz Arthur E. Walker. Zespół wiąże się z całkowitym lub częściowym zanikiem robaka móżdżku, torbielowatym poszerzeniem komory IV oraz poszerzeniem tylnej jamy czaszki19. Nieprawidłowa budowa anatomiczna tylnego dołu czaszki może powodować zaburzenia krążenia płynu mózgowo-rdzeniowego, a w konsekwencji rozwijające się wodogłowie obturacyjne, obserwowane w większości przypadków tego zespołu20. O postawieniu diagnozy decydują wyniki badań neuroobrazowych. Współczesna technika diagnostyki prenatalnej pozwala na wykrycie zaburzenia rozwoju już w życiu płodowym. Około 20. tygodnia życia płodu w badaniu USG można zdiagnozować poszerzenie układu komorowego, a później zmiany w budowie tylnej jamy czaszki21. Zespół Dandy’ego-Walkera to rzadka wada wrodzona. Występuje z częstotliwością od 1:25 000 do 1:35 000 porodów22. Według analizy częstotliwości występowania zespołu w aspekcie płci w różnych źródłach wyniki są niespójne. Niektóre badania podają, że prawdopodobieństwo wystąpienia zespołu jest takie samo u mężczyzn i kobiet. Inne badania wskazują na częstsze występowanie tego zespołu u kobiet23. »
Teoria: SZCZĘKOŚCISK W NOWOTWORACH REGIONU GŁOWY I SZYI – DIAGNOZA I TERAPIA LOGOPEDYCZNA. LOGOPEDYCZNE STUDIUM PRZYPADKU PACJENTA PO USUNIĘCIU RAKA JAMY USTNEJ
Nowotwory regionu głowy i szyi to jednostka chorobowa, która w obrębie twarzoczaszki wywołuje strukturalne, czynnościowe i/lub funkcjonalne zaburzenia. Rodzaj dysfunkcji jest uzależniony od stopnia zaawansowania choroby nowotworowej oraz wynika z poziomu skutków ubocznych leczenia przeciwnowotworowego, głównie zabiegu chirurgiczno- -rekonstrukcyjnego i radioterapii. Nadrzędnym celem artykułu jest przedstawienie zasad logopedycznego postępowania terapeutycznego w przypadku szczękościsku, będącego następstwem choroby nowotworowej w obszarze jamy ustnej. W artykule wyodrębniono dwie części: medyczną i logopedyczną. W części medycznej opracowano zagadnienia dotyczące nowotworów regionu głowy i szyi, funkcji stawu skroniowo-żuchwowego oraz przedstawiono morfologię szczękościsku, natomiast w części logopedycznej zaprezentowano studium przypadku pacjenta ze szczękościskiem po operacji nowotworu jamy ustnej. »
ZABURZONY ROZWÓJ MOWY I KOMUNIKACJI NA SKUTEK URAZU CZASZKOWO-MÓZGOWEGO. STUDIUM PRZYPADKU
Z uwagi na wypadek, który miał miejsce w 2012 r., opisywany pacjent otrzymał orzeczenie o niepełnosprawności – stopień znaczny z oznaczeniem 10-N. Ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej zalicza do tego punktu choroby neurologiczne: w tym udar mózgu, guzy centralnego układu nerwowego, choroby zapalne, obwodowe, choroby pozapiramidowe, choroby rdzenia kręgowego oraz uszkodzenia nerwów czaszkowych i obwodowych o różnej etiologii. »
Teoria: ZABURZENIA MOWY W ZESPOLE MÓŻDŻKOWYM
Móżdżek jest częścią mózgowia, która odpowiada za koordynację ruchową, równowagę, napięcie mięśni, uczenie się zachowań motorycznych oraz decyduje o płynności i precyzji ruchów dowolnych. Otrzymuje informacje z narządów ruchu, skóry, narządów wzroku, słuchu, równowagi, z okolicy ruchowej kory mózgu oraz z ośrodków ruchowych rdzenia kręgowego (Bochenek, Reicher 2014, s. 211, por. Kozubski, Liberski, 2006, s. 20, 22, por. Ciszewska-Psujek 2014, s. 240, 2014/2015, s. 73). »
- « pierwsza
- «
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- »
- ostatnia »