W tym miejscu znajdziesz artykuły merytoryczne dla logopedów autorstwa doświadczonych specjalistów. Poruszane w nich zagadnienia dotyczą logopedycznych działań profilaktycznych, diagnozy i terapii mowy, charakterystyki zaburzeń i opóźnienia rozwoju mowy (w tym artykulacji) oraz innych kwestii ważnych w pracy terapeutycznej.
ORALNOŚĆ WTÓRNA
Oralność wtórna 2 rozpoczyna się w 6.–8. miesiącu życia wraz z wynikającymi ze wzrostu zmianami anatomicznymi (wydłużenie szyi, obniżenie krtani, powiększenie jamy ustnej, gardła) i neurologicznymi (coraz większa dobrowolna kontrola ruchów języka). Te zmiany anatomiczne i neurologiczne powodują, że niemowlę przestaje ssać łyżeczkę i zaczyna dobrowolnie kontrolować przyjmowanie pokarmu. W niniejszym artykule wyszczególniono etapy dojrzewania oralności, istotne z punktu widzenia karmienia, ale także wymiaru psychologicznego oraz komunikacyjno-językowego. Wiedza na ten temat jest niezbędna do zrozumienia przyczyn problemów, które mogą pojawić się w wyniku przedwczesnego porodu lub choroby genetycznej. »
PEDIATRYCZNE ZABURZENIA KARMIENIA
U dziecka, u którego podejrzewamy pediatryczne zaburzenia karmienia (ang. pediatric feeding disorder ), trudności z jedzeniem doustnym powinny być obserwowane już w 1. roku życia i mogą trwać dłużej niż dwa tygodnie. To zaburzenie może wystąpić jako odosobniony problem lub współistnieć z chorobą organiczną lub nieprawidłowością strukturalną. Występuje u od 25% do 35% prawidłowo rozwijających się dzieci i u 75% dzieci z chorobą lub niepełnosprawnością (Katz i in. 2013). »
NOWORODEK I NIEMOWLĘ U LOGOPEDY
W kompleksowej opiece i terapii noworodków i niemowląt, zwłaszcza dzieci urodzonych przedwcześnie, z wadami rozwojowymi i uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego (OUN), rola logopedy jest kluczowa, a jego wsparcie niezbędne. Niestety logopeda wciąż bywa postrzegany jako jedynie terapeuta mowy (a czasem głównie wymowy). Wielokrotnie z ust rodziców pada stwierdzenie: „przecież moje dziecko nie mówi”, co jest oczywiście prawdą w przypadku noworodków i niemowląt. Zanim jednak dziecko zacznie mówić, komunikuje się na wiele sposobów i przyjmuje pokarmy. Dlatego poradę logopedyczną należy rozpocząć od przedstawienia matce i ojcu roli logopedy w diagnozie i terapii najmłodszych dzieci. Warto także omówić z rodzicami znaczenie i cel zaangażowania ich w postępowanie profilaktyczne lub terapeutyczne. W praktyce zawodowej spotyka się pacjentów w wieku przedszkolnym z wadami wymowy, którzy nadal rano i wieczorem piją mleko z butelki i mają problemy z przyswajaniem twardszych produktów spożywczych. W niniejszym artykule zostanie wytłumaczony wpływ oralności pierwotnej i wtórnej na rozwój dziecka. Omówione zostaną także cele wczesnej interwencji logopedycznej. »
O WYMOWIE DŹWIĘKÓW ROTYCZNYCH
Według większości badaczy głoska [r] pojawia się w mowie dziecka między 4. a 6. rokiem życia 1 . Jest ostatnim lub jednym z ostatnich dźwięków mowy, które dzieci opanowują. Towarzysząca realizacji głoski [r] wibracja apeksu jest szczególnie trudna, wymaga dużej precyzji ruchu, odpowiedniej elastyczności i ogólnej wysokiej sprawności motorycznej aparatu artykulacyjnego. 1 »
Zaburzenia ustnej fazy połykania – diagnoza i terapia
Połykanie, czyli przemieszczanie się pokarmu z jamy ustnej do przełyku, jest czynnością, która towarzyszy człowiekowi przez całe życie. Już w 11. – 12. tygodniu życia płodowego obserwuje się połykanie wód płodowych 1 . Przyjmuje się, że pojedyncze przełknięcie trwa około 1 sekundy 2 , a przeciętnie człowiek połyka 800 razy w ciągu dnia i kilka razy na godzinę w nocy, co daje około 1000 przełknięć na dobę 3 . Skoro sama czynność trwa tak krótko, można zatem łatwo obliczyć, że połykanie to zaledwie kilka minut pracy języka w ciągu 24 godzin. Czy rzeczywiście zatem nieprawidłowo realizowana czynność połykania może mieć tak istotne znaczenie dla rozwoju narządu żucia i artykulacji, że w ostatnich latach stała się przedmiotem szczególnej troski nie tylko logopedów, ale i ortodontów? »
„CZYTANIE KSIĄŻEK TO NAJPIĘKNIEJSZA ZABAWA, JAKĄ SOBIE LUDZKOŚĆ WYMYŚLIŁA.”SYMULTANICZNO-SEKWENCYJNA NAUKA CZYTANIA METODĄ STYMULOWANIA CAŁOŚCIOWEGO ROZWOJU DZIECKA
Czytanie ma dla człowieka niezwykłą wartość. Jest narzędziem prowadzącym do odkrywania świata zewnętrznego oraz siebie samego. Jest swoistą zabawą, która pozwala jednostce przenosić się w inne miejsca, w odległe czasy, daje możliwość poznania innego świata, potencjalnie obcego i niedostępnego tu i teraz. Czytanie pozwala przeżywać to, czego bez lektury zapewne nie byłoby dane nam przeżyć. Dla dzieci odczytywanie kolejnych stron książki to ogromny krok wykonywany w stronę ich rozwoju. Czytanie bowiem pobudza wyobraźnię i kreatywność, wzbogaca słownictwo, poprawia pamięć, wyrabia cierpliwość, kształtuje charakter. Bez umiejętności czytania pełen i harmonijny rozwój nigdy nie byłby możliwy, gdyż doświadczenie człowieka ma właśnie językowy charakter 2 . »
TERAPIA LOGOPEDYCZNA DZIECKA Z ROZSZCZEPEM WARGI I PODNIEBIENIA
Rozszczep wargi i podniebienia jest jedną z najczęstszych wad rozwojowych. Rocznie rodzi się ok. osiemset dzieci z tą wadą1. Rozszczepem nazywamy wady polegające na częściowym lub całkowitym braku ciągłości anatomicznej tkanek, czyli szczelinę powstałą w wyniku braku połączenia struktur formujących podniebienie lub wargę. Rozszczep podniebienia jest wadą rozwojową, rozwijającą się na etapie życia płodowego. Według A. Mitrinowicz-Modrzejewskiej rozszczep podniebienia to zaburzenie, które wykracza poza zmiany w obrębie jamy ustnej, a zmiany te dotyczą zarówno układu oddechowego, fonacyjnego, jak i artykulacyjnego2. »
OPIEKA LOGOPEDYCZNA NAD PACJENTEM Z ZESPOŁEM COFFIN-SIRIS. DOŚWIADCZENIA WŁASNE
Zespół Coffin-Siris (CSS) to rzadki zespół genetyczny (1:50000 – 1:100000 urodzeń) opisany przez G. Coffin i E. Siris w 1970 roku na podstawie obserwacji trzech pacjentów. Pacjentów z CSS zazwyczaj charakteryzują opóźnienie rozwojowe lub niepełnosprawność intelektualna, niedorozwój lub aplazja paznokci bądź paliczków piątych palców rąk i nóg, dysmorfia twarzy i cienkie, rzadkie włosy. W toku późniejszych badań opisano kolejne objawy kliniczne. CSS można zdiagnozować klinicznie, ale wskazówki diagnostyczne różnią się w zależności od stadium rozwoju. Coraz częściej diagnozę stawia się na podstawie badań genetycznych obejmujących cały genom, co prowadzi do poszerzenia fenotypu. »
OPIEKA NEUROLOGOPEDYCZNA NAD PACJENTEM Z ZESPOŁEM KABUKI. DOŚWIADCZENIA WŁASNE
Praca z opisywaną poniżej pacjentką była na początku dla mnie dość wymagająca. Ale też wiem, że dzięki temu, że A.P pojawiła się w moim gabinecie, znacznie wzbogaciłam swój warsztat pracy jako neurologopeda i terapeuta karmienia. Kiedy rozpoczynałyśmy współpracę, jeszcze nie wiedzieliśmy o diagnozie wady genetycznej. W postępowaniu diagnostyczno-terapeutycznym nie zmieniłoby to zapewne nic. Diagnoza pozwala na planowanie realnych do osiągnięcia celów terapii dziewczynki. »
- « pierwsza
- «
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- »
- ostatnia »