W tym miejscu znajdziesz artykuły merytoryczne dla logopedów autorstwa doświadczonych specjalistów. Poruszane w nich zagadnienia dotyczą logopedycznych działań profilaktycznych, diagnozy i terapii mowy, charakterystyki zaburzeń i opóźnienia rozwoju mowy (w tym artykulacji) oraz innych kwestii ważnych w pracy terapeutycznej.
TYFLOLOGOPEDIA. ROZWÓJ ORAZ ZABURZENIA MOWY I JĘZYKA U OSÓB Z USZKODZENIEM NARZĄDU WZROKU.
Tyflologopedia (gr. Typhlos – ślepy ) 1 to wciąż słabo rozpowszechniona na całym świecie subdyscyplina logopedii, zajmująca się rozwojem mowy, języka oraz komunikacji osób z uszkodzeniami narządu wzroku. W kręgu jej zainteresowań znajduje się diagnoza i terapia osób w każdym wieku, które mają dysfunkcję wzroku (wrodzoną lub nabytą) 2 . Wzrok to jeden z telereceptorów, czyli zmysłów działających na odległość. Dzięki niemu człowiek otrzymuje przeszło 80% informacji o otaczającym go świecie. Z tego też powodu zaburzeń w obrębie tego zmysłu obawia się większość społeczeństwa. Niewielu jednak wie, że według danych GUS (2019) 3 w Polsce żyją około 4 miliony osób borykających się z różnego rodzaju deficytami w obrębie funkcjonowania narządu wzroku. W grupie tej znajdują się osoby w każdym wieku, a czas pojawienia się ograniczeń sprawności wzrokowej także jest zróżnicowany. »
ROZWÓJ MOWY A ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Właściwe działanie układu sensorycznego jest niezbędnie potrzebne do harmonijnego rozwoju człowieka. Wywiera korzystne działanie na sprawność umysłową, aktywność ruchową, twórcze myślenie, samoobsługę, funkcje poznawcze, na „(…) zdolność do nauki 1 oraz samoocenę. Nie należy lekceważyć związku integracji sensorycznej z rozwojem emocjonalnym i społecznym. Postrzeganie zmysłowe stanowi podstawę tworzenia wizerunku rzeczywistości” 2 . Ma też niebagatelny wpływ na rozwój mowy i języka, zdolności komunikacyjnych oraz funkcji oralnych i sprawności narządów artykulacyjnych. W artykule omówiono najważniejsze zagadnienia związane z pojęciem integracji sensorycznej, a także wyjaśniono wpływ zaburzeń przetwarzania zmysłowego na rozwój mowy, komunikacji, sprawności sfery orofacjalnej i artykulacji. W części praktycznej przedstawiono sposoby wspomagania rozwoju mowy, usprawniania sfery orofacjalnej i artykulacji z wykorzystaniem elementów terapii integracji sensorycznej. »
„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC) – SKUTECZNOŚĆ JEJ STOSOWANIA I ZNACZENIE DLA OSÓB Z TRUDNOŚCIAMI KOMUNIKACYJNYMI
Jednym z podstawowych praw człowieka jest prawo do komunikacji – wyrażania swoich potrzeb, myśli, idei, pragnień. Niestety nie każda osoba może korzystać z tego prawa. Trudno jednoznacznie określić, ile osób w Polsce nie ma szansy na bycie usłyszanym. Nie komunikuje się werbalnie i nie ma dostępu do narzędzi dających szansę na wyrażenie siebie. W środowisku rodziców i terapeutów nadal krążą błędne przekonania i mity związane z AAC, czyli wspomagającymi i alternatywnymi metodami komunikacji. Konsekwencją tego jest między innymi późny czas, w którym jest podejmowana konieczna interwencja logopedyczna. Ponadto bez możliwości skutecznego komunikowania się trudniej rozwijać inne umiejętności. »
DIAGNOZA I TERAPIA WYMOWY GŁOSEK [f, v]
Głoski [v] i [f] są jednymi z tych, które w mowie dziecka pojawiają się najwcześniej. Już dwulatek powinien wypowiadać je prawidłowo 1 . Zaburzenia wymowy tej pary głosek najczęściej dotyczą jedynej cechy, która je różni, czyli dźwięczności. Zdarzają się także nieprawidłowości polegające na deformacji lub zastępowaniu głosek [v] i [f] innymi. Są to jednak dość rzadko spotykane wady 2 . Zaburzenie wymowy omawianych głosek nie doczekało się swojej własnej nazwy, jak na przykład głoski [k, g] – kappacyzm, i głoska [r] – reranie/rotacyzm, a w klasyfikacjach dyslalii ujmuje się je w kategorii „inne” 3 . »
Afazja motoryczna (afazja ruchowa) – przyczyny, objawy, postępowanie terapeutyczne
Afazja motoryczna to zespół objawów, mających przyczyny neurologiczne. Charakteryzuje się zaburzeniem nadawania mowy przy zachowaniu jej rozumienia. Polega na całkowitej lub częściowej utracie zdolności wypowiadania się – w najgłębszej postaci do niemożności wydania z siebie jakiegokolwiek dźwięku. Z artykułu dowiesz się: W wyniku uszkodzeń których obszarów mózgu może wystąpić afazja motoryczna? Jakie są najczęstsze, obok udaru mózgu, przyczyny afazji? Czym różni się afazja dziecięca od afazji u dorosłego? Czym charakteryzuje się każdy rodzaj afazji motorycznej? »
Opinia logopedyczna dla dziecka z podejrzeniem lub diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu
Opinia logopedyczna dotycząca stanu rozwoju mowy, języka i komunikacji dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD - ang. autism spectrum disorder) powinna być poprzedzona rzetelną oceną funkcjonalną stanu mowy podopiecznego. Wskazuje to na konieczność ścisłej współpracy z rodzicami dziecka i, jeśli to możliwe, konsultacji z innymi specjalistami (np. wchodzącymi w skład zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, powołanego w placówce oświatowej na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego). Ważne, aby logopeda tworzący dokument, pamiętał o holistycznym spojrzeniu na pacjenta, ale bez wychodzenia poza zakres swoich kompetencji zawodowych. »
DIAGNOZA I TERAPIA WYMOWY GŁOSKI [c].
Głoska [c] należy do grupy tzw. głosek szeregu syczącego. W szerszej perspektywie jest jedną z głosek tzw. trzech szeregów logopedycznych (ciszący, syczący, szumiący 1 ). Zalicza się do głosek dentalizowanych, a precyzyjniej – (za)zębowych. Zdaniem większości badaczy ontogenezy mowy dziecka [c] powinna pojawić się w repertuarze dźwięków mowy do czwartych urodzin, utrwalić zaś do końca trwania wyróżnionego przez Leona Kaczmarka okresu swoistej mowy dziecięcej 2 , czyli do ukończenia siedmiu lat 3 . »
KLUCZOWA ROLA RODZICÓW W TERAPII JĄKANIA DZIECI. JĄKANIE OKIEM PSYCHOLOGA
W terapii jąkania, szczególnie dzieci w wieku przedszkolnym, zwraca się uwagę na to, jak znaczącą rolę odgrywają rodzice. Biorąc udział w terapii pośredniej, mogą zaangażować się w terapię dziecka, zrozumieć jego trudności i problem, z którym się mierzy, a także wspierać je na co dzień poprzez własne interakcje, komunikację i umiejętności wychowawcze oraz postawy. Rodzice mają największą rolę w procesie ustępowania lub utrwalania się jąkania u dziecka. Dlatego tak ważne jest angażowanie ich w pracę na rzecz dobra dziecka, ale także własnej zmiany. Wzmocniony i świadomy rodzic to gwarancja sukcesu terapeutycznego dziecka. Terapeuta powinien zadbać o zasoby, regulację i kompetencje rodzica, tak by mógł on skutecznie realizować się we własnym rodzicielstwie i wspierać swoje dziecko. Bez dbałości o własne zasoby, na tzw. wyczerpaniu, może być to niezwykle trudne. »
PROGRAM CAŁOŚCIOWEJ ZINTEGROWANEJ AKTYWNOŚCI DZIECI CZAD©
Program Całościowej Zintegrowanej Aktywności Dzieci CZAD©65 to metoda terapii grupowej autorstwa Aleksandry Jastrzębowskiej-Jasińskiej wspierająca odporność psychiczną oraz, w wersji terapeutycznej, płynność mówienia u dzieci doświadczających jąkania i ich rodzin. Jej skuteczność w terapii jąkania i pracy z dziećmi wysoko wrażliwymi emocjonalnie została potwierdzona w badaniach naukowych. Przeznaczona jest dla dzieci w normie intelektualnej w wieku od 4. do 8. roku życia oraz ich rodzin. »
DIAGNOZA I TERAPIA JĄKANIA U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM I WCZESNOSZKOLNYM.
Jąkanie definiuje się jako wielopłaszczyznowe i złożone zaburzenie płynności mowy, które pojawia się najczęściej w dzieciństwie, w wieku przedszkolnym 1 . Około 5% dzieci mówi niepłynnie, a u 1% osób jąkanie utrwala się i trwa do wieku dorosłego 2 . Jako przypadłość o złożonym charakterze opisywana, diagnozowana i poddawana terapii powinna być holistycznie, z uwzględnieniem między innymi wymiaru logopedycznego, lingwistycznego, psychologicznego i społecznego, w tym środowiskowego. »
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »