Aktualny

Emocje a komunikacja pozawerbalna

Małgorzata Błądek-Kolatorska

Autor: Małgorzata Błądek-Kolatorska

Dodano: 28 listopada 2023
emocja

Komunikowanie to proces, który polega na wymianie myśli oraz na dzieleniu się informacjami, wiedzą i ideami. Poprzez użycie różnych środków, wywołuje określone skutki [1]. Istnieje kilka kategorii podziału komunikacji, jednak najbardziej popularnym jest rozróżnienie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej. Obie formy nadawania komunikatów zazwyczaj występują razem i wzajemnie się uzupełniają [2].

Z artykułu dowiesz się:

  • Co to jest komunikacja pozawerbalna?
  • Jakie rodzaje komunikatów niewerbalnych wysyła człowiek?
  • Jakie podstawowe emocje wyrażane są w sposób niewerbalny?
  • W jaki sposób przeżywane emocje uwidaczniają się w wyrazie twarzy?

Emocje a komunikacja pozawerbalna    

Czym jest komunikacja pozawerbalna?

Komunikacja pozawerbalna jest bardzo ważnym elementem komunikacji interpersonalnej. Polega na przekazie informacji za pomocą środków innych niż słowa [3]. Odnosi się zatem do niejęzykowych zasobów komunikacyjnych ludzi i obejmuje m.in.:

  • mowę ciała (np. gesty, dotyk, ruchy ciała, mimika twarzy, kontakt wzrokowy),
  • sposób mówienia,
  • dźwięki paralingwistyczne,
  • styl ubierania się,
  • wygląd zewnętrzny,
  • sposób wykorzystywania czasu,
  • dystans przestrzenny.

Komunikacja pozawerbalna obejmuje także pozawerbalne elementy będące formami wyrazu. Zaliczamy do nich m.in.:

  • wiadomości graficzne,
  • obrazy,
  • znaki, które funkcjonują w czasach współczesnej mediatyzacji.

W komunikowaniu pozawerbalnym biorą udział wszystkie zmysły, gdyż przekaz niewerbalny dokonywany jest wieloma kanałami. Niewerbalność komunikacji mieści w sobie dużo treści emocjonalnych, przez co jest ona mniej podatna na pełną kontrolę ludzkiej świadomości [4, 5].

Emocje, które przekazuje wyraz twarzy 

Mimika twarzy jest pierwszym źródłem, z którego dowiadujemy się, jakie emocje aktualnie przeżywa współrozmówca. Twarz jest kluczowym obszarem komunikowania bieżącego stanu emocjonalnego jednostki [6]. Pomiędzy emocjami a komunikacją zachodzi bardzo silna relacja. W dużym uproszczeniu, ekspresja emocji, czyli sposób ich wyrażania, nadaje komunikatom odpowiedni sens. Z drugiej strony cały wachlarz narzędzi, którymi dysponuje komunikacja pozawerbalna, umożliwia jednostce wyrażenie swych stanów emocjonalnych i podzielenie się swoimi odczuciami [7]. Często to właśnie gesty, zmiana pozycji ciała czy też mimowolne skurcze mięśni twarzy komunikują światu, jakie emocje aktualnie przeżywamy. Komunikaty niewerbalne niejednokrotnie wyprzedzają przekaz słowny.

Jakie emocje i uczucia najpełniej wyrażane są za pomocą mowy ciała?

Do najwyraźniej wyrażanych za pomocą komunikatów pozawerbalnych emocji należą [8, 9]:

  • radość – wyraża się poprzez: śmiech, niekiedy płacz, podniesiony głos, krzyk, pisk, rozszerzone źrenice, uśmiech (który wyrażany jest całą twarzą, przede wszystkim ustami, ale też lekko zwężonymi oczami), pobudzenie ruchowe (np. klaskanie w dłonie, chęć tańczenia, podskoki), zmniejszenie dystansu przestrzennego wobec innych, swobodną postawę ciała;
  • smutek – wyrażany jest: płaczem, kącikami ust skierowanymi do dołu, spuszczonym wzrokiem, uniesieniem wewnętrznych końców brwi, opuszczonymi ramionami, usztywnioną szyją, spowolnionymi ruchami lub biernością w działaniu;
  • złość – komunikowana jest poprzez: napięte brwi z wewnętrznymi końcami skierowanymi do dołu, zaciśnięte wargi i zęby, zaciśnięte pięści, podniesiony głos, szybszy oddech, napięcie w mięśniach;
  • strach – przejawia się poprzez: napięte i uniesione brwi, opuszczoną żuchwę (niekiedy lekko cofniętą), zaciśnięte zęby, gęsią skórkę, trzęsienie się ciała, rozszerzone źrenice, rozbiegany wzrok, płacz, zastygnięcie w bezruchu lub chęć ucieczki;
  • zaskoczenie – komunikowane jest poprzez: napięte i uniesione brwi skierowane na zewnątrz, opuszczony podbródek, rozszerzone źrenice, otwarcie ust, krzyk, sapanie, podskok, odskok do tyłu;
  • wstręt/zniesmaczenie – manifestuje się poprzez: rozszerzone nozdrza, uniesienie górnej wargi z odsłonięciem zębów, zmarszczkę nad nosem przebiegającą pomiędzy wyraźnie zbliżonymi do siebie brwiami, odwracanie się od źródła wywołującego wstręt.

Bardzo często to właśnie nasze ciało zdradza światu prawdziwe emocje, które przeżywamy. I choć niekiedy słowami staramy się zaprzeczyć temu, co aktualnie odczuwamy, to sygnały niewerbalne komunikują nasz „prawdziwy stan”.

Bibliografia:

[1] B. Doberek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2004.

[2] A. Frączek, Komunikacja niewerbalna, „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość” nr 9/2012, s. 118.

[3] J. Hall, M.L. Knapp, Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wrocław 2000.

[4] J. Szymczyk, Funkcje mowy ciała w procesie kierowania wizerunku publicznego polityków, „Roczniki Nauk Społecznych” nr 10(46)/2018, s. 131–161.

[5] A. Frączek, Komunikacja…, s. 125–127.

[6] M. Wasylewicz, Emocje w komunikacji młodzieży w dobie mediów elektronicznych, „Chowanna” 1(52)/2019, s. 181–182.

[7] A. Żaliński, Emocje a interpersonalna komunikacja międzykulturowa, „Relacje Międzykulturowe” 1(11)/2022, s. 23–40. 

[8] Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna ŚWIĘTOKRZYSKA, Komunikacja niewerbalna, https://poradniakielce.pl/wp-content/uploads/2020/04/Artykuł-10-Komunikacja-niewerbalna.pdf [dostęp 15.11.2023 r.].

[9] Emocje podstawowe i ich wpływ na ludzkie zachowanie, https://sentimenti.pl/emocje-podstawowe-rodzaje-zachowanie-nauka/ [dostęp 15.11.2023 r.].

Autor: Małgorzata Błądek-Kolatorska
Małgorzata Błądek-Kolatorska

Autor: Małgorzata Błądek-Kolatorska

Z wykształcenia doktor nauk społecznych w zakresie psychologii, certyfikowany terapeuta Metody Krakowskiej. Wieloletni terapeuta w Niepublicznej Specjalnej Szkole Podstawowej dla Dzieci z Autyzmem „w Kontakcie” w Warszawie. Od października 2020 r. adiunkt w katedrze psychologii Menedżerskiej Akademii Nauk Stosowanych w Warszawie (dawniej Wyższa Szkoła Menedżerska). Obszary zainteresowań naukowych: psychologia rozwojowa, psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, zaburzenia rozwoju, metody terapii zaburzeń rozwojowych, formy pracy z rodziną dzieci z zaburzeniami rozwoju. Autorka licznych publikacji.

PACJENT Z ASD W GABINECIE LOGOPEDYCZNYM

PACJENT Z ASD W GABINECIE LOGOPEDYCZNYM
Sprawdź »