Aktualny

Konkursy logopedyczne – pomysły na obchody Światowego Dnia Poezji, (21.03.), Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego (21.02.) i inne święta

Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Dodano: 21 marca 2025
konkurs logopedyczny

W kalendarzu świąt nietypowych występują liczne święta, których obchody mają na celu między innymi promocję i ochronę języków ojczystych oraz podkreślenie znaczenia edukacji językowej – zarówno w języku rodzimym, jak i obcym. Te wyjątkowe dni są okazją do zaangażowania dzieci w ciekawą zabawę edukacyjną, która poszerzy ich wiedzę o językach i literaturze, a także urozmaici terapie logopedyczną.

Z artykułu dowiesz się:

  • W jaki sposób można celebrować w placówce oświatowej dni z kalendarza świąt nie typowych?
  • Jakie nietypowe święta mogą być okazja do ogłoszenia konkursu logopedycznego?
  • Jak w ciekawy sposób promować u dzieci dbałość o język polski?

Konkursy logopedyczne – pomysły na obchody Światowego Dnia Poezji, (21.03.), Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego (21.02.) i inne święta

Cele konkursów logopedycznych

Warto proponować najmłodszym i nieco starszym uczniom udział w ciekawych konkurencjach językowych i zabawach dydaktycznych. Dzięki nim będą mieli okazję sprawdzić swoją wiedzę i umiejętności lub pochwalić się talentem językowym. To doskonały moment, by zainteresować dzieci wybranym zagadnieniem związanym z wiedzą o języku.

Ciekawe dni z kalendarza świąt nietypowych

Okazją do celebracji i zabawy, np. w postaci konkursu, mogą być m.in.:

23.01. – Dzień Pisma Ręcznego,

29.01. – Światowy Dzień Składanki i Łamigłówki,

12.02. – Ogólnopolski Dzień Pisania Piórem Wiecznym,

21.02. – Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego,

3.03. – Międzynarodowy Dzień Pisarzy i Pisarek,

3.03. – Światowy Dzień Słuchu,

4.03. – Narodowy Dzień Gramatyki,

6.03. – Europejski Dzień Logopedy,

20.03. – Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej,

21.03. – Światowy Dzień Poezji,

27.03. – Międzynarodowy Dzień Teatru,

2.04. – Międzynarodowy Dzień Książki Dla Dzieci,

13.04. – Dzień Scrabble,

23.04. – Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich,

8.05. – Dzień Bibliotekarza i Bibliotek

18.07. – Międzynarodowy Dzień Słuchania,

28.08. – Światowy Dzień Publicznego Czytania Komiksów,

31.08. – Dzień Blogów

8.09. – Dzień Dobrych Wiadomości,

23.09. – Międzynarodowy Dzień Języków Migowych,

26.09. – Europejski Dzień Języków,

29.09. – Dzień Głośnego Czytania,

9.10. – Międzynarodowy Dzień Pisania Listów,

10.11. – Międzynarodowy Dzień Łamańców Językowych,

17.12. – Dzień Rozmów Twarzą w Twarz

28.12. – Dzień Gry w Karty.

Pomysły na konkursy logopedyczne i językowe, działania profilaktyczne i promocję wiedzy o języku

Proponowane aktywności:

1. Konkursy, np.:

  • recytatorskie – konkurencja polegająca na recytowaniu przed publicznością (złożoną z nauczycieli, rodziców lub/i uczniów) wybranego, zapamiętanego utworu literackiego;
  • dykcyjny – rywalizacja polegająca na jak najdokładniejszym wymówieniu określonego skomplikowanego dykcyjnie tekstu;
  • ortograficzne – konkurs może mieć zarówno formę dyktanda (pisania ze słuchu), jak pojedynczych łamigłówek lub gier językowych z wyrazami trudnymi ortograficznie, np. krzyżówki, państwa-miasta;
  • poetyckie – konkurencja polegająca na prezentacji autorskiego utworu poetyckiego;
  • na najtrudniejszy łamaniec językowy – w ramach konkursu rywalizujący starają się ułożyć jak najtrudniejsze do wymówienia zdania. W zasadach można określić np. minimalną i maksymalną liczbę słów lub liter;
  • na najciekawszą łamigłówkę językową, np. rebus, krzyżówkę – zadaniem uczestników jest przygotowanie karty pracy z ciekawym zadaniem językowym. Prowadzący konkurencję może narzucić temat łamigłówki (np. nazwy zawodów zakończone na -arz) lub formę (np. rebus obrazkowy).  

2. Zabawy terenowe, np.:

  • Podchody – uczniowie w grupach pokonują określoną trasę. Drużyny mają za zadanie odnaleźć ukryte przedmioty, znajdując wskazówki i rozwiązując po drodze zagadki językowe.
  • Detektyw – zadaniem uczniów jest znalezienie na określonym terenie (np. na pierwszym piętrze szkoły) jak największej liczby określonych rzeczy, np. schowanych pudełeczek po zapałkach z ukrytym zadaniem językowym.

3. Plakaty, infografiki, gazetki szkolne – różne wizualne formy promocji wiedzy i języku ojczystym.
Spotkania i rozmowy z użytkownikami gwar i dialektów – spotkania mogą odbywać się zarówno w szkole, jak i np. w ośrodkach kulturalnych.
4. Żarty słowne – pomysły na żarty mogą opierać się m.in. na dwuznaczności, podobieństwie wyrazowym, regionalnych różnicach w znaczeniach wyrazów.
5. Kalambury rysunkowe – zadaniem uczniów jest narysowanie słowa. Rysunek może odwoływać się zarówno do znaczenia, jaki i samej budowy wyrazu (gdy część danego wyrazu ma swoje własne znaczenia, np. dramaturgia – d + rama + tur + gia). Za przykład mogą służyć wybrane prace Andrzeja Mleczko lub Andrzeja Milewskiego (Andrzej Rysuje).
6. Kalambury – tradycyjną grę towarzyską kalambury warto wykorzystać do zwrócenia uwagi na znaczenie i rodzaje komunikacji niewerbalnej.
7. Sondaże, ankiety – dzieci uciesz możliwość wyrażenia swojej opinii na temat związany z językiem. Badanie może dotyczyć np. ulubionego/najlepiej kojarzonego słowa, najpopularniejszego w szkole słowa młodzieżowego, najczęściej (w opinii ucznia) używanego wyrażenia.
8. Testy wiedzy o języku, np.

  • gramatyczny,
  • z historii języka,
  • ze znajomości znaczeń słów,
  • ze znajomości znaczenia słów w dialektach i gwarach.

9. Turniej gier językowych – w trakcie zabawy uczestnicy turnieju mogą grać w dostępne na rynku planszowe i karciane gry językowe, np. Czółko, Gra słów, Scrabble, Na końcu języka.

Nagrodą za udział w konkursie mogą być drobna karciana lub planszowa gra językowa i dyplom. Wiele z zaproponowanych wyżej aktywności można również dostosować do formy możliwej do wykorzystania podczas terapii logopedycznej.

Autor: Dorota Dudzińska
Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Neurologopeda, terapeuta ręki, oligofrenopedagog, hipoterapeuta. Pracuje przede wszystkim z dziećmi (w wieku żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym). Chętnie łączy formy terapii (np. hipoterapia i logopedia, terapia ręki i logopedia), ceni holistyczne podejście do terapii podopiecznego. Pasjonatka w zawodzie z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi z dyslalią, opóźnionym rozwojem mowy, oligofazją i z całościowym zaburzeniem rozwoju. Redaktor merytoryczna recenzowanego czasopisma Strefa Logopedy.
Słowa kluczowe:
konkurs logopedyczny

KRÓLOWA NA TRASIE – GŁOSKA [t]

KRÓLOWA NA TRASIE – GŁOSKA [t]
Sprawdź »