Mowa bierna – definicja, przyczyny zaburzeń i postępowanie terapeutyczne
Mowa bierna to inaczej rozumienie, bierny udział w komunikowaniu się, a zatem jedynie odbieranie komunikatów a nie ich nadawanie (mowa czynna). Rozwój rozumienia w ontogenezie wyprzedza rozwój nadawania. Dzieci, aby zacząć nadawać komunikaty, muszą osiągnąć pewien poziom rozwoju mowy biernej. W wybranych zaburzeniach mowy mowa bierna nie rozwija się prawidłowo lub ulega dezintegracji.
Z artykułu dowiesz się:
- Czym jest mowa bierna?
- Czym różni się mowa bierna od mowy czynnej?
- W jakich zaburzeniach mowy rozwój mowy biernej jest zaburzony?
- W jakich zaburzeniach mowy obserwuje się utratę dolności rozumienia?
- Jaki model komunikowania się w rodzinie sprzyja rozwojowi mowy u dzieci?
- Jakie ćwiczenia warto zastosować w logopedii, by wspomagać rozwój słownictwa biernego?
Mowa bierna – definicja, przyczyny zaburzeń i postępowanie terapeutyczne
Wpływ postawy komunikacyjnej rodziców na zasób słownika biernego i czynnego dziecka
Basil Berstein (1980, 1990) wyróżnił dwa skrajne typy komunikacji z dzieckiem występującej w rodzinach:
- komunikacja „z góry na dół” – wynikająca z hierarchiczności w układzie ról społecznych w rodzinie. Dzieci traktowane są przede wszystkim jako wykonawcy poleceń i nakazów oraz odbiorcy uwag i zakazów starszych członków rodziny. Ogranicza się tu innowacyjność. Starsi członkowie rodziny nie są nastawieni na odbiór komunikatów od dziecka, nie oczekują ich, nie przykładają uwagi do ich znaczenia;
- komunikacja „ukierunkowana na osobę” – tu działania oparte są na słowie. Dzieci mają prawo do wyrażania swoich opinii, osądów. Mogą mieć inne zdanie niż starsi członkowie rodziny, ale oczekuje się od nich uargumentowania swojego stanowiska.
W wynikach badań [1] zauważono, że dzieci wychowywane według pierwszego wzoru zachowań prezentują niższy poziom ogólnej sprawności komunikacyjnej – często mają ubogi słownik, nie rozumieją wieloznaczności i wyrazów abstrakcyjnych, stosują schematyczną i uboższą składnię. Zdecydowana większość dzieci wychowywanych według drugiego typu komunikowania się w rodzinie ma bogaty słownik, wykazuje lepsze rozumienie oraz przejawia zachowania twórcze i innowacyjne, co procentuje między innymi lepszymi osiągnięciami w szkole [2].
W trakcie diagnozy logopedycznej małego dziecka warto pamiętać, że postawa rodziców ma duży wpływ na tempo i jakość rozwoju mowy biernej, a w konsekwencji także mowy czynnej dziecka.
Czym jest mowa bierna, czyli rozumienie?
Rozumienie mowy to zdolność do:
- odbierania,
- interpretowania,
- przetwarzania
informacji zawartych w mowie.
W drugiej połowie XIX wieku odkryto obszar mózgu, który uznano za odpowiedzialny za rozumienie mowy – ośrodek Wernickego. Obecnie wiadomo, że istotne podstawowe struktury mózgowe odpowiedzialne za mowę (głównie system językowy) znajdują się w lewej półkuli mózgu. Prawa półkula mózgu odpowiada natomiast w większym stopniu za pragmatykę zachowań językowych, w tym rozumienie znaczeń metaforycznych i abstrakcyjnych [3]. Rozumienie to zatem niezwykle złożony proces, który angażuje różne obszary mózgu oraz jego interakcje z systemami słuchowymi i językowymi.
Zaburzenie mowy biernej
Istnieje wiele przyczyn opóźnienia lub zaburzenia rozwoju mowy biernej u dziecka. Do najczęstszych należą:
- niepełnosprawność intelektualna,
- zaburzenie ze spektrum autyzmu,
- afazja rozwojowa,
- niedosłuch.
U osób dorosłych możliwa jest utrata zdolności rozumienia w wyniku m.in.:
- wybranych typów afazji,
- zmian otępiennych, neurodegeneracyjnych (np. demencja, choroba Alzhaimera),
- psychogennych zaburzeń mowy (np. schizofrenii).
W przypadku takich zaburzeń mowy, jak m.in.:
- mutyzm wybiórczy,
- niepłynność mowy,
- dyslalia,
- dyzartria
zaburzona jest jedynie mowa czynna.
Terapia logopedyczna opóźnienia rozwoju lub zaburzenia mowy biernej
W terapii logopedycznej pacjenta z zaburzeniem rozwoju lub utratą rozumienia kluczowe są empatyczne podejście, cierpliwość oraz zapewnienie regularnej i intensywnej interakcji językowej. W terapii dzieci warto korzystać z ilustrowanych książek, atrakcyjnych obrazków i historyjek obrazkowych, prostych zabaw (w tym sytuacyjnych, symbolicznych, paluszkowych). W pracy z dorosłymi sprawdzą się m.in. łamigłówki językowe (np. krzyżówki, rebusy, zagadki), teksty z książek i gazet (jako punkt wyjścia do dyskusji) i słuchowiska. Głównym zadaniem terapeuty pracującego z osobą z opóźnieniem rozwoju lub zaburzeniem rozumienia jest inicjowanie sytuacji wymagających wysiłku intelektualnego i operowania myślowego na materiale słownym.
Przypisy:
[1] M.in. Ozóg K. (2002), Polszczyzna młodzieży – kod ograniczony i kod rozwinięty pochodną postaw „mieć” i „być”, [w:] „Studia pragmalingwistyczne 3. Czynności tworzenia i rozmienia wypowiedzi”, s. 13–23.
[2] Porayski-Pomsta J. (2023), Nasze dziecko mówi. Rozważania o rozwoju mowy dziecka, wyd. Harmonia, Gdańsk, s. 92-93.
[3] Tamże, s. 19–20.
Obejrzyj szkolenie: