Mowa bierna to inaczej rozumienie, bierny udział w komunikowaniu się, a zatem jedynie odbieranie komunikatów a nie ich nadawanie (mowa czynna). Rozwój rozumienia w ontogenezie wyprzedza rozwój nadawania. Dzieci, aby zacząć nadawać komunikaty, muszą osiągnąć pewien poziom rozwoju mowy biernej. W wybranych zaburzeniach mowy mowa bierna nie rozwija się prawidłowo lub ulega dezintegracji.
Z artykułu dowiesz się:
Na czym polega różnica pomiędzy kompetencją językową a komunikacyjną?
Cel: Modelowanie, wspieranie rozumienia komunikatów werbalnych, nauka dokonywania wyboru.
Cel: Poszerzanie zasobu słownictwa, utrwalanie wymowy głosek tzw. trzech szeregów logopedycznych, doskonalenie percepcji wzrokowej i koordynacji pracy oko-ręka.
Cechy i umiejętności dobrego partnera komunikacyjnego
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r], poszerzanie zasobu słownictwa.
Rozwiąż wykreślankę. Znajdź i skreśl nazwy produktów związanych z AAC: aplikacji, baz symboli, programów, rodzajów znaków. Słowa ukryte są w poziomie, pionie i na skos (także od dołu do góry). Otrzymane z nieskreślonych liter hasło (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) wyślij e-mailem na adres: [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.
Poznaj kilka naszych porad dla logopedów.
Cel: Wspieranie rozumienia, modelowanie nowych słów, wykorzystanie codziennej rutyny do uczenia.
Cel: Nauka modelowania słownictwa podczas aktywności, wizualne wspieranie rozumienia.
Cel: Zebranie jak największej liczby słów, które można modelować w danym kontekście, podczas wykonywania czynności.
Cel: Wprowadzenie w czytanie uczestniczące. Doskonalenie słuchania, czekania na swoją kolej, dokańczania, odpowiadania, nazywania, wybierania.
Cel: Wyrabianie systematyczności we wprowadzaniu nowych słów i codziennej nauce poprzez modelowanie.
Cel: Ustalenie, jakie znaczenie komunikacyjne niosą zachowania, wokalizacje/słowa i gesty ucznia. Ustalenie, co uczeń komunikuje swoim zachowaniem.
Cel: Przypomnienie różnych funkcji komunikacyjnych1. Refleksja nad tym, czy w codziennych komunikatach nie dominuje proszenie. Wdrażanie różnych funkcji komunikacji w codzienne życie.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.