• Strefa LogopedyStrefa Logopedy
  • x

    Wyszukaj na stronie:

  • Zaloguj sięZamów »
  • x
  • Kreator
    kart pracy
  • Teoria
  • Certyfikowane
    e-szkolenia
  • Pytania Czytelników
  • Teczka logopedy
    • Wszystkie dokumenty
    • Logopeda w placówce oświatowej
    • Kwestionariusze, badania, testy
    • Kontakt z rodzicem
    • Badania przesiewowe
  • Artykuły

Artykuły Zapraszamy do lektury ciekawych treści na blogu stworzonym z myślą o logopedach. Znajdziesz tu między innymi artykuły merytoryczne, materiały przygotowane w nawiązaniu do aktualnych dni z kalendarza świąt nietypowych, ciekawostki logopedyczne oraz zagadki „Fakt czy mit?”.

  • Artykuły
język migowy

Międzynarodowy Dzień Głuchych i Języka Migowego

Co roku od 1958 roku w ostatnią niedzielę września świętujemy Międzynarodowy Dzień Głuchych i Języka Migowego. Od pewnego czasu obchody te zostały rozszerzone na cały tydzień. Celem jest zwrócenie uwagi na osiągnięcia głuchych oraz problemy, z jakimi się spotykają (w tym także edukacja dzieci niesłyszących i przygotowanie ich do dorosłego życia).  Międzynarodowy Dzień Głuchych to okazja do organizowania akcji promujących równouprawnienie, zrozumienie i poczucie solidarności. By jeszcze bardziej wyczulić społeczeństwo, ochronić różnorodność kulturową Głuchych oraz zwrócić uwagę na ich tożsamość ONZ w 2017 roku ustanowiło 23 września Międzynarodowym Dniem Języków Migowych.

  • Data: 20.09.2022
terapia logopedyczna online

Terapia logopedyczna online - o czym warto wiedzieć?

W codziennym życiu zewsząd otaczają nas wysokie technologie. Coraz częściej sięgamy po nie również w edukacji i terapii. Niejednokrotnie nauczyciele, specjaliści i terapeuci zaczynają poszukiwać nowych dróg i metod prowadzenia zajęć. Chętnie sięgają po nowoczesne technologie po to, aby zajęcia miały bardziej atrakcyjną formę. W ostatnim czasie z konieczności niezwykle popularna stała się terapia logopedyczna online tzn. w formie spotkań zdalnych. W środowisku logopedycznym zauważa się coraz więcej specjalistów, którzy zaczęli korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), aby świadczyć swoje usługi terapeutyczne na odległość, wspomagać rozpoczęte działania czy utrwalać efekty dotychczasowej terapii gabinetowej. Zatem mitem staje się podejście, iż terapia logopedyczna online nie jest możliwa.

  • Data: 12.09.2022
schizofazja

Schizofazja - czym jest i jak ją zdiagnozować

Werbalne komunikaty osób chorych na schizofrenię najczęściej stanowią podstawę do stwierdzenia zaburzeń myślenia, dzwiaczności czy ich nielogiczności. Umiejętność pomiaru patologii językowej w schizofrenii ma istotne znaczenie – stąd poniżej przedstawienie definicji schizofazji.

  • Data: 06.09.2022
FAZ

Zespół FAS

Spożywanie alkoholu przez kobietę będącą w ciąży ma destrukcyjny wpływ na rozwijające się w jej łonie dziecko. Może skutkować wystąpieniem u niego licznych zaburzeń rozwojowych i neurologicznych. Zaburzenia te określane są mianem Płodowego Zespołu Alkoholowego (Fetal Alcohol Syndrome – FAS).

  • Data: 29.08.2022
badania przesiewowe

Badanie przesiewowe w teorii i praktyce

Logopedyczne badania przesiewowe służą wstępnej identyfikacji zaburzeń mowy. Mają na celu wyłonienie w określonej grupie ryzyka zagrożeniem zaburzeniem mowy tych osób, dla których wskazana jest szczegółowa diagnoza logopedyczna. Badania mowy, znane jako badania przesiewowe, przeprowadzane są w Polsce od lat 60. XX wieku. B. Woynarowska przedstawia istotę tych badań, pisząc: „Test przesiewowy według Światowej Organizacji Zdrowia jest wstępną identyfikacją nierozpoznanych dotychczas chorób, zaburzeń lub wad, otrzymaną dzięki zastosowaniu testów i innych szybkich metod badania. Pozwala wyodrębnić w populacji osoby, które prawdopodobnie mają daną chorobę (zaburzenie), i osoby, które prawdopodobnie jej nie mają. Celem testu przesiewowego jest wczesne wykrywanie i leczenie zaburzeń w okresie, gdy można jeszcze odwrócić proces chorobowy lub zahamować tempo jego rozwoju (progresji). Celem testu nie jest ustalenie rozpoznania. Osoby z dodatnim wynikiem testu, czyli podejrzeniem zaburzenia lub choroby, powinny być poddane procesowi diagnozowania w celu wykluczenia lub ustalenia rozpoznania i niezbędnego leczenia. Test przesiewowy jest pierwszą fazą programu przesiewowego”.

  • Data: 25.08.2022
pojęcia logopedyczne

Słowniczek pojęć logopedycznych – dyslalia

Dyslalia to zaburzenie mowy polegające na nieprawidłowej realizacji fonemów. W języku profesjonalnym logopedzi stosują pojęcia, które określają rodzaj wady wymowy ze względy na sposób wymawiania dźwięku lub na to, jaki jest to dźwięk mowy.

  • Data: 12.08.2022
Dzień Osób Leworęcznych

Międzynarodowy Dzień Osób Leworęcznych – Okiem osoby leworęcznej (wywiad)

13 sierpnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Osób Leworęcznych. Organizuje je od 1992 roku międzynarodowa organizacja „Klub Leworęcznych” (ang. The Left Handers Club), powstała w 1990, której siedziba znajduje się w Wielkiej Brytanii. W Polsce po raz pierwszy obchodzone w 2006 roku. Zapraszam do zapoznania się z wywiadem z osoba leworęczną. 

  • Data: 11.08.2022
leworęczność

Skąd się bierze leworęczność?

Dziecko nie rodzi się prawo- lub leworęczne. Ustalanie dominacji określonej ręki w czynnościach precyzyjnych takich jak pisanie czy posługiwanie się łyżką, to proces, którego początek jest w łonie matki, a jego rozwój możemy obserwować już w pierwszych tygodniach życia niemowlęcia.

  • Data: 11.08.2022
karmienie piersią

Karmienie piersią a wczesna interwencja logopedyczna

Każdy niepokojący objaw w zakresie realizacji przez dziecko funkcji ssania powinien zostać szczegółowo przeanalizowany, aby móc rodzicowi zaproponować strategię interwencji. Odnosząc się do moich doświadczeń jako terapeuty do najczęstszych strategii interwencji należą: zmiana pozycji do karmienia i/ lub zmiana smoczka od butelki, włączenie w opiekę nad dzieckiem fizjoterapeuty, eliminacja czynnika anatomicznego np. poprzez skierowanie na zabieg frenotomii. 

  • Data: 03.08.2022
kwalifikacje nauczyciela logopedy

Kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacji językowej dla dziecka z afazją

Czy rewalidację językową dla dziecka z afazją może prowadzić logopeda, który nie posiada uprawnień z żadnej pedagogiki specjalnej?

  • Data: 26.07.2022
  • « pierwsza
  • «
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • »
  • ostatnia »
1635163316311601160015981595159615941563

Karty Pracy i ćwiczenia

Plakaty i broszury

Gry i dodatki

Aktualny numer Pokaż listę wydań »

ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO

ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO
Sprawdź »
Bądź na bieżąco z nowościami dotyczącymi pracy logopedy. Zapisz się na bezpłatny newsletter „Strefa logopedy”

Odbierz e-book w
prezencie!

Terapia miofunkcjonalna – 8 pytań i odpowiedzi

Wideo Pokaż więcej »

Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Dziecko słabo mówiące po polsku w gabinecie logopedy

Zapraszamy na szkolenie: Dziecko słabo mówiące po polsku w gabinecie logopedy

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Dysfonia – cechy świadczące o nieprawidłowości w pracy głosem. Propozycje postępowania terapeutycznego

Zapraszamy na szkolenie: Dysfonia – cechy świadczące o nieprawidłowości w pracy głosem. Propozycje postępowania terapeutycznego

Więcej »

Informacje

  • Oferta
  • Redakcja
  • Prezent powitalny
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Pomoc
  • Kontakt
  • Współpraca

Partnerzy

Kontakt

  • Wiedza i Praktyka
    ul. Łotewska 9a
    03-918 Warszawa
  • Centrum Obsługi Klienta
    Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
    Telefon: 22 518 29 29
    Fax: 22 617 60 10
  • Email: [email protected]

© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

Logo WiP

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?

Włącz powiadomienia

Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.