
Rozwój mowy dzieci urodzonych przedwcześnie
Wcześniactwo nie jest przyczyną tego, że dziecko nie mówi. Kalendarz rozwoju mowy jest dla wszystkich dzieci taki sam, ale rzeczywiście dane naukowe dostarczają nam informacji o tym, że dzieci przedwcześnie urodzone mogą doświadczać większych trudności w zakresie rozwoju mowy i umiejętności komunikacyjnych. Specjaliści podkreślają, że wcześniaki co najmniej do 18. miesiąca wieku korygowanego powinny być objęte szczegółową i systematyczną opieką[1]. Nie ma jasności co do tego, do kiedy rzeczywiście obliczać wiek korygowany. Najczęściej odnajdujemy informację, że ma to sens do 2. roku życia. Warto jednak pamiętać, że różnice pomiędzy wiekiem urodzeniowym a korygowanym mogą wynieść nawet 3–4 miesiące. Z mojego doświadczenia wynika, że obliczanie wieku korygowanego ma szczególne znaczenie i może pomóc nam w ocenie logopedycznej dziecka zarówno w zakresie rozwoju funkcji pokarmowych, jak i mowy i umiejętności komunikacyjnych.
- Data: 15.11.2022

Umowa z logopedą prowadzącym terapię z dzieckiem z orzeczeniem
Czy logopeda prowadzący działalność gospodarczą, który rozlicza się z przedszkolem (niepublicznym) na podstawie faktury, może prowadzić terapię z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i taka faktura może być rozliczona z dotacji?
- Data: 24.10.2022

Rozwój komunikacji u dziecka z Zespołem CHARGE
Komunikacja z otoczeniem stanowi fundamentalną potrzebę, która towarzyszy człowiekowi od narodzin. Niestety dzieci dotknię te Zespo łem CHARGE od pierwszych chwil swojego życia są narażone na różne kombinacje zaburzeń wrodzonych. Dzieci z CHARGE charakteryzuje wiele wad wrodzonych, takich jak: rozszczep warg i/lub podniebienia, uszkodzenia Ośrodkowego Układu Nerwowego, zniekształcenia twarzy, anomalie rozmiaru języka, wady oczu i inne. Defekty te stanowią podłoże w zaburzeniu komunikacji.
- Data: 14.10.2022

Szumiąca tabliczka mnożenia
Cel: Utrwalenie wymowy głosek tzw. szeregu szumiącego. Utrwalenie znajomości mnożenia w zakresie do 100.Polecenie: Wykonaj za pomocą obrazkowej „tabliczki mnożenia” obliczenia i zapisz odpowiedzi – nazwy przedmiotów na obrazku. Znajdź obrazek odpowiadający wynikowi.
- Data: 06.10.2022

Mózgowe porażenie dziecięce
Mózgowe porażenie dziecięce definiowane jest najczęściej jako zespół przewlekłych i niepostępujących zaburzeń ośrodkowego układu nerwowego – przede wszystkim ośrodkowego neuronu ruchowego. Syndrom ten nie zalicza się do jednostek chorobowych. Jest stanem – zaburzeniem niejednolitym klinicznie i etiologicznie, a jego cechy uwzględniają upośledzenie funkcji motorycznych, zmiany patologiczne w mózgowiu oraz powstawanie deficytów w okresie intensywnego rozwoju ośrodkowego układu nerwowego.
- Data: 03.10.2022

Zaburzenia mowy u osób starszych
Mowa osób starszych często jest bardzo trudna w rozumieniu. Jest to spowodowane zaburzeniami mowy u osób starszych. Mowa może być niewyraźna, spowolniona lub niezrozumiała z powodu zaburzeń na poziomie składni, fleksji, słowotwórstwa. Jej obniżona jakość prowadzi do wielu nieporozumień. Dla jednych bywa to krępujące, dla innych jest powodem frustracji w trakcie komunikacji werbalnej. Najczęstszymi schorzeniami towarzyszącymi osobom starszym są: dyzartria i afazja oraz choroby neurodegeneracyjne typu demencja. W artykule: Zaburzenia mowy u osób starszych na skutek dyzartii Zaburzenia mowy u osób starszych na skutek afazji Zaburzenia mowy u osób starszych na skutek demencji
- Data: 28.09.2022
- « pierwsza
- «
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- »
- ostatnia »










