• Strefa LogopedyStrefa Logopedy
  • x

    Wyszukaj na stronie:

  • Zaloguj sięZamów »
  • x
  • Kreator
    kart pracy
  • Teoria
  • Certyfikowane
    e-szkolenia
  • Pytania Czytelników
  • Teczka logopedy
    • Wszystkie dokumenty
    • Logopeda w placówce oświatowej
    • Kwestionariusze, badania, testy
    • Kontakt z rodzicem
    • Badania przesiewowe
  • Artykuły

Artykuły Zapraszamy do lektury ciekawych treści na blogu stworzonym z myślą o logopedach. Znajdziesz tu między innymi artykuły merytoryczne, materiały przygotowane w nawiązaniu do aktualnych dni z kalendarza świąt nietypowych, ciekawostki logopedyczne oraz zagadki „Fakt czy mit?”.

  • Artykuły
Zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego OUN

Zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego OUN

W układzie nerwowym człowieka ze względu na budowę wyróżniamy ośrodkowy (centralny) układ nerwowy i obwodowy układ nerwowy. Na ośrodkowy układ nerwowy składa się mózg i rdzeń kręgowy. Jest to centrum kontroli całego organizmu, które odbiera informacje, a potem wysyła odpowiedzi do narządów wykonawczych. W skład układu nerwowego znajdującego się na obwodzie wchodzą nerwy czuciowe i ruchowe, odchodzące od mózgowia i rdzenia kręgowego.

  • Data: 20.06.2022
specyficzne zaburzenia językowe

SLI/ DLD– specyficzne zaburzenia językowe

Specyficzne zaburzenie językowe (Specific Language Impairment, SLI), a właściwie - zaburzenia rozwoju językowego (Developmental Language Disorders, DLD) to samoistne zaburzenie charakteryzujące się ilościowym i jakościowym upośledzeniem zdolności językowych, odnoszącym się do produkcji i/lub rozumienia języka, którego skutkiem mogą być poważne problemy w rozwoju i funkcjonowaniu dzieci.

  • Renata Bronisz
  • Data: 07.06.2022
Rozwój mowy dzieci

Rozwój mowy dziecka

Rozwój mowy dziecka uwarunkowany jest wieloczynnikowo. Tak naprawdę rozpoczyna się już w okresie prenatalnym, kiedy to kształtują się narządy mowy i zmysłów, a także dojrzewa układ nerwowy. Podstawowy podział zakłada ważność czynników endo- i egzogennych. Do pierwszej z wymienionych grup zaliczamy: czynnik genetyczny, prawidłowy rozwój narządów zmysłów, szczególnie słuchu i wzroku, prawidłowy rozwój psychoruchowy i poznawczy. Do egzogennych zaliczamy przede wszystkim czynniki środowiskowe, mając na myśli prawidłową opiekę i pielęgnację dziecka w okresie noworodkowo – niemowlęcym oraz prawidłowe wzorce środowiska w zakresie mowy i komunikacji. Rozwój mowy to zatem proces, w którym biorą udział czynniki biologiczne i społeczne. Pojęcie mowa dziecka może dotyczyć okresu, w którym dziecko przyswaja stopniowo sposoby komunikowania się z otoczeniem, ale bywa też określeniem opisującym pewne charakterystyczne sposoby i formy porozumiewania się dynamicznie zmieniające się w zależności od wieku. Podając za J. Porayskim-Pomstą, pod tym pojęciem w ramach tej publikacji będę rozumiała całokształt zjawisk związanych z porozumiewaniem się dziecka.

  • Data: 03.06.2022
WWR

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA (WWR)

Dziecko niepełnosprawne w rozumieniu oświatowym to dziecko niesłyszące, słabosłyszące, niewidzące, słabowidzące, niepełnosprawne ruchowo - w tym z afazją, niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem - w tym z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnością sprzężoną, co oznacza, że jednocześnie występują co najmniej  dwa typy niepełnosprawności spośród wymienionych powyżej (np. upośledzenie umysłowe i niepełnosprawność ruchowa).

  • Data: 13.05.2022
wibrator logopedyczny

Masaż logopedyczny - do czego służy wibrator logopedyczny

Masaż logopedyczny wykorzystywany jest podczas terapii z szeroką grupą pacjentów m.in. z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, mózgowym porażeniem dziecięcym, zaburzeniami integracji logopedycznej, dyslalią. Uzupełnieniem i uatrakcyjnieniem masażu logopedycznego i prowadzonych zajęć z zakresu stymulacji ustno-twarzowej mogą być wibratory logopedyczne.

  • Data: 05.05.2022
strategie komunikacyjne

Strategie komunikacyjne u osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, tak jak my wszyscy, odczuwają potrzebę komunikowania się z otoczeniem. Punktem wyjścia w ich terapii jest zakładanie kompetencji. Jeśli nie jesteśmy w stanie w danym momencie ocenić możliwości danej osoby,  to powinniśmy zaplanować terapię w taki sposób, aby dać jej możliwość rozwoju. W dłuższej perspektywie lepiej jest przeszacować czyjś potencjał, niż go niedoszacować.

  • Data: 26.04.2022
dwulatek nie mówi

Gdy dwulatek nie mówi ... - 

Dwuletnie dziecko mówi – jest to wiedza dostępna i coraz bardziej powszechna wśród rodziców maluchów oraz terapeutów. Co należy jednak zrobić, gdy nie mówi? Jakie mogą być objawy tego, że rozwija się nieprawidłowo? Do gabinetu logopedy coraz częściej trafiają małe dzieci – i bardzo dobrze, bo wczesna interwencja lub pomoc logopedy często skutkuje szybkimi i wymiernymi efektami. 

  • Data: 25.04.2022
Para uszu nie od parady

Para uszu nie od parady

Czy zastanawiałeś się kiedyś, po co właściwie mamy dwoje uszu? Może z jednym uchem byłoby łatwiej, wygodniej? Czy w ogóle istnieją organizmy, które posiadałyby tylko jedno ucho…? Jak to zwykle bywa w naturze - nic nie jest przypadkowe. Dla człowieka słyszenie obuuszne ma kluczowe znaczenie w wielu aspektach. Dlaczego?

  • Data: 14.04.2022
zajęcia logopedyczne

Tematy zajęć logopedycznych – pomysły na ciekawe zajęcia

W pracy z dziećmi ogromne znaczenie ma zainteresowanie i zmotywowanie małego pacjenta do wykonywania ćwiczeń. Zaangażowanie w pracę skutkuje zazwyczaj zadowalającym postępem w terapii. Regularne spotkania z logopedą to doskonała okazja nie tylko do kształtowania i korekcji mowy, ale też do poszerzania ogólnej wiedzy o otaczającym świecie. W praktyce terapeutycznej doskonale sprawdza się pomysł zajęć tematycznych. To zajęcia, których cele terapeutyczne są realizowane w trakcie różnych ćwiczeń, które łączy wspólny temat. Przedstawiamy pomysły na tematy zajęć logopedycznych dla dzieci!   W artykule m.in.: Gdzie szukać pomysłów, aby zajęcia logopedyczne były ciekawe? Przykładowe tematy zajęc logopedycznych

  • Data: 11.04.2022
dziecko dwujęzyczne

Dziecko dwujęzyczne - wyzwania i postępowanie

Jeszcze do niedawna temat dwu i wielojęzyczności był w naszym kraju marginalny. Dziś praktycznie w każdym przedszkolu i szkole możemy spotkać uczniów cudzoziemskich oraz dzieci, które powróciły do Polski po dłuższym pobycie zagranicznym. Dodatkowo, od marca, w związku z konfliktem zbrojnym, do placówek oświatowych napływają dzieci z Ukrainy. Z perspektywy dyrektorów szkół, najważniejsze kwestie związane z obecnością takich uczniów w szkole to brak znajomości języka, a w konsekwencji bariery kulturowo-językowej – problemy z adaptacją.  Dzieci dwujęzyczne, w takim samym stopniu jak ich jednojęzyczni rówieśnicy, narażone na różnego rodzaju zaburzenia rozwojowe, które mogą stanowić wskazanie do rozpoczęcia terapii logopedycznej. W takim oto kontekście logopedzi stoją przed nowym wyzwaniem: konieczności adekwatnej diagnozy i terapii dzieci dwu i wielojęzycznych o różnym poziomie znajomości języka polskiego oraz w każdym przypadku całkowicie odmiennych okolicznościach jego nabywania. W artykule: Kim jest osoba dwujęzyczna? Definicja osoby dwujęzycznej Diagnoza logopedyczna dziecka dwujęzycznego

  • Data: 04.04.2022
  • « pierwsza
  • «
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • »
  • ostatnia »
1544154215411519151814861485148414821481

Karty Pracy i ćwiczenia

Plakaty i broszury

Gry i dodatki

Aktualny numer Pokaż listę wydań »

CIEKAWE WIERSZYKI PLĄCZĄCE JĘZYKI. LOGOPEDYCZNE WIERSZE DYKCYJNE

CIEKAWE WIERSZYKI PLĄCZĄCE JĘZYKI. LOGOPEDYCZNE WIERSZE DYKCYJNE
Sprawdź »
Bądź na bieżąco z nowościami dotyczącymi pracy logopedy. Zapisz się na bezpłatny newsletter „Strefa logopedy”

Odbierz e-book w
prezencie!

Terapia miofunkcjonalna – 8 pytań i odpowiedzi

Wideo Pokaż więcej »

RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Oddech jako narzędzie relaksacji w terapii logopedycznej

Zapraszamy na szkolenie: Oddech jako narzędzie relaksacji w terapii logopedycznej

Więcej »
Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Więcej »

Informacje

  • Oferta
  • Redakcja
  • Prezent powitalny
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Pomoc
  • Kontakt
  • Współpraca

Partnerzy

Kontakt

  • Wiedza i Praktyka
    ul. Łotewska 9a
    03-918 Warszawa
  • Centrum Obsługi Klienta
    Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
    Telefon: 22 518 29 29
    Fax: 22 617 60 10
  • Email: [email protected]

© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

Logo WiP

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?

Włącz powiadomienia

Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.