• Strefa LogopedyStrefa Logopedy
  • x

    Wyszukaj na stronie:

  • Zaloguj sięZamów »
  • x
  • Kreator
    kart pracy
  • Teoria
  • Certyfikowane
    e-szkolenia
  • Pytania Czytelników
  • Teczka logopedy
    • Kalendarz logopedyczny
    • Wszystkie dokumenty
    • Logopeda w placówce oświatowej
    • Kwestionariusze, badania, testy
    • Kontakt z rodzicem
    • Badania przesiewowe
  • Artykuły

Artykuły Zapraszamy do lektury ciekawych treści na blogu stworzonym z myślą o logopedach. Znajdziesz tu między innymi artykuły merytoryczne, materiały przygotowane w nawiązaniu do aktualnych dni z kalendarza świąt nietypowych, ciekawostki logopedyczne oraz zagadki „Fakt czy mit?”.

  • Artykuły
Dzień Osób Leworęcznych

Międzynarodowy Dzień Osób Leworęcznych – Okiem osoby leworęcznej (wywiad)

13 sierpnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Osób Leworęcznych. Organizuje je od 1992 roku międzynarodowa organizacja „Klub Leworęcznych” (ang. The Left Handers Club), powstała w 1990, której siedziba znajduje się w Wielkiej Brytanii. W Polsce po raz pierwszy obchodzone w 2006 roku. Zapraszam do zapoznania się z wywiadem z osoba leworęczną. 

  • Data: 11.08.2022
leworęczność

Skąd się bierze leworęczność?

Dziecko nie rodzi się prawo- lub leworęczne. Ustalanie dominacji określonej ręki w czynnościach precyzyjnych takich jak pisanie czy posługiwanie się łyżką, to proces, którego początek jest w łonie matki, a jego rozwój możemy obserwować już w pierwszych tygodniach życia niemowlęcia.

  • Data: 11.08.2022
karmienie piersią

Karmienie piersią a wczesna interwencja logopedyczna

Każdy niepokojący objaw w zakresie realizacji przez dziecko funkcji ssania powinien zostać szczegółowo przeanalizowany, aby móc rodzicowi zaproponować strategię interwencji. Odnosząc się do moich doświadczeń jako terapeuty do najczęstszych strategii interwencji należą: zmiana pozycji do karmienia i/ lub zmiana smoczka od butelki, włączenie w opiekę nad dzieckiem fizjoterapeuty, eliminacja czynnika anatomicznego np. poprzez skierowanie na zabieg frenotomii. 

  • Data: 03.08.2022
kwalifikacje nauczyciela logopedy

Kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacji językowej dla dziecka z afazją

Czy rewalidację językową dla dziecka z afazją może prowadzić logopeda, który nie posiada uprawnień z żadnej pedagogiki specjalnej?

  • Data: 26.07.2022
mózg

Mózgowe przyczyny zaburzeń mowy

  Mózg jest najbardziej złożonym narządem człowieka oraz częścią ośrodkowego układu nerwowego. W lewej półkuli mózgowej znajduje się ośrodek mowy. W płacie czołowym mózgu zlokalizowany jest ośrodek ruchowy mowy (ośrodek Broki), natomiast w płacie skroniowym ośrodek czuciowy mowy (ośrodek Wernickego).   W artykule: Rodzaje afazji Diagnostyka i postępowanie

  • Data: 08.07.2022
terapia logopedyczna

Obóz logopedyczny czyli wakacje z terapią logopedyczną w tle

Obóz logopedyczny jest wspaniałym sposobem na kontynuację terapii podczas wakacji. Dziecko utrwala umiejętności zdobyte w trakcie roku szkolnego, a przy tym świetnie bawi się i poznaje nowe miejsca oraz kolegów.

  • Data: 04.07.2022
współpraca logopedów ze specjalistami

Z kim współpracuje logopeda?

Najkorzystniejsze, pozwalające zaopiekować wszystkie potrzeby pacjenta, jest spojrzenie na jego opóźnienie rozwojowe lub zaburzenia w sposób holistyczny. Logopeda niejednokrotnie zaleca zatem diagnozę wielospecjalistyczną.

  • Data: 22.06.2022
Zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego OUN

Zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego OUN

W układzie nerwowym człowieka ze względu na budowę wyróżniamy ośrodkowy (centralny) układ nerwowy i obwodowy układ nerwowy. Na ośrodkowy układ nerwowy składa się mózg i rdzeń kręgowy. Jest to centrum kontroli całego organizmu, które odbiera informacje, a potem wysyła odpowiedzi do narządów wykonawczych. W skład układu nerwowego znajdującego się na obwodzie wchodzą nerwy czuciowe i ruchowe, odchodzące od mózgowia i rdzenia kręgowego.

  • Data: 20.06.2022
specyficzne zaburzenia językowe

SLI/ DLD– specyficzne zaburzenia językowe

Specyficzne zaburzenie językowe (Specific Language Impairment, SLI), a właściwie - zaburzenia rozwoju językowego (Developmental Language Disorders, DLD) to samoistne zaburzenie charakteryzujące się ilościowym i jakościowym upośledzeniem zdolności językowych, odnoszącym się do produkcji i/lub rozumienia języka, którego skutkiem mogą być poważne problemy w rozwoju i funkcjonowaniu dzieci.

  • Renata Bronisz
  • Data: 07.06.2022
Rozwój mowy dzieci

Rozwój mowy dziecka

Rozwój mowy dziecka uwarunkowany jest wieloczynnikowo. Tak naprawdę rozpoczyna się już w okresie prenatalnym, kiedy to kształtują się narządy mowy i zmysłów, a także dojrzewa układ nerwowy. Podstawowy podział zakłada ważność czynników endo- i egzogennych. Do pierwszej z wymienionych grup zaliczamy: czynnik genetyczny, prawidłowy rozwój narządów zmysłów, szczególnie słuchu i wzroku, prawidłowy rozwój psychoruchowy i poznawczy. Do egzogennych zaliczamy przede wszystkim czynniki środowiskowe, mając na myśli prawidłową opiekę i pielęgnację dziecka w okresie noworodkowo – niemowlęcym oraz prawidłowe wzorce środowiska w zakresie mowy i komunikacji. Rozwój mowy to zatem proces, w którym biorą udział czynniki biologiczne i społeczne. Pojęcie mowa dziecka może dotyczyć okresu, w którym dziecko przyswaja stopniowo sposoby komunikowania się z otoczeniem, ale bywa też określeniem opisującym pewne charakterystyczne sposoby i formy porozumiewania się dynamicznie zmieniające się w zależności od wieku. Podając za J. Porayskim-Pomstą, pod tym pojęciem w ramach tej publikacji będę rozumiała całokształt zjawisk związanych z porozumiewaniem się dziecka.

  • Data: 03.06.2022
  • « pierwsza
  • «
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • »
  • ostatnia »
1595159615941563156215611545154415421541

Karty Pracy i ćwiczenia

Plakaty i broszury

Gry i dodatki

Aktualny numer Pokaż listę wydań »

INTERWENCJA LOGOPEDYCZNA W AFAZJI. Od diagnozy do terapii

INTERWENCJA LOGOPEDYCZNA W AFAZJI. Od diagnozy do terapii
Sprawdź »
Bądź na bieżąco z nowościami dotyczącymi pracy logopedy. Zapisz się na bezpłatny newsletter „Strefa logopedy”

Odbierz e-book w
prezencie!

Terapia miofunkcjonalna – 8 pytań i odpowiedzi

Wideo Pokaż więcej »

Zapraszamy na szkolenie: Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka

Zapraszamy na szkolenie: Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka

Więcej »
RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Oddech jako narzędzie relaksacji w terapii logopedycznej

Zapraszamy na szkolenie: Oddech jako narzędzie relaksacji w terapii logopedycznej

Więcej »

Informacje

  • Oferta
  • Redakcja
  • Prezent powitalny
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Pomoc
  • Kontakt
  • Współpraca

Partnerzy

Kontakt

  • Wiedza i Praktyka
    ul. Łotewska 9a
    03-918 Warszawa
  • Centrum Obsługi Klienta
    Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
    Telefon: 22 518 29 29
    Fax: 22 617 60 10
  • Email: [email protected]

© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

Logo WiP

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?

Włącz powiadomienia

Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.