• Strefa LogopedyStrefa Logopedy
  • x

    Wyszukaj na stronie:

  • Zaloguj sięZamów »
  • x
  • Kreator
    kart pracy
  • Teoria
  • Certyfikowane
    e-szkolenia
  • Pytania Czytelników
  • Teczka logopedy
    • Wszystkie dokumenty
    • Logopeda w placówce oświatowej
    • Kwestionariusze, badania, testy
    • Kontakt z rodzicem
    • Badania przesiewowe
  • Artykuły

Artykuły Zapraszamy do lektury ciekawych treści na blogu stworzonym z myślą o logopedach. Znajdziesz tu między innymi artykuły merytoryczne, materiały przygotowane w nawiązaniu do aktualnych dni z kalendarza świąt nietypowych, ciekawostki logopedyczne oraz zagadki „Fakt czy mit?”.

  • Artykuły
Para uszu nie od parady

Para uszu nie od parady

Czy zastanawiałeś się kiedyś, po co właściwie mamy dwoje uszu? Może z jednym uchem byłoby łatwiej, wygodniej? Czy w ogóle istnieją organizmy, które posiadałyby tylko jedno ucho…? Jak to zwykle bywa w naturze - nic nie jest przypadkowe. Dla człowieka słyszenie obuuszne ma kluczowe znaczenie w wielu aspektach. Dlaczego?

  • Data: 14.04.2022
zajęcia logopedyczne

Tematy zajęć logopedycznych – pomysły na ciekawe zajęcia

W pracy z dziećmi ogromne znaczenie ma zainteresowanie i zmotywowanie małego pacjenta do wykonywania ćwiczeń. Zaangażowanie w pracę skutkuje zazwyczaj zadowalającym postępem w terapii. Regularne spotkania z logopedą to doskonała okazja nie tylko do kształtowania i korekcji mowy, ale też do poszerzania ogólnej wiedzy o otaczającym świecie. W praktyce terapeutycznej doskonale sprawdza się pomysł zajęć tematycznych. To zajęcia, których cele terapeutyczne są realizowane w trakcie różnych ćwiczeń, które łączy wspólny temat. Przedstawiamy pomysły na tematy zajęć logopedycznych dla dzieci!   W artykule m.in.: Gdzie szukać pomysłów, aby zajęcia logopedyczne były ciekawe? Przykładowe tematy zajęc logopedycznych

  • Data: 11.04.2022
dziecko dwujęzyczne

Dziecko dwujęzyczne - wyzwania i postępowanie

Jeszcze do niedawna temat dwu i wielojęzyczności był w naszym kraju marginalny. Dziś praktycznie w każdym przedszkolu i szkole możemy spotkać uczniów cudzoziemskich oraz dzieci, które powróciły do Polski po dłuższym pobycie zagranicznym. Dodatkowo, od marca, w związku z konfliktem zbrojnym, do placówek oświatowych napływają dzieci z Ukrainy. Z perspektywy dyrektorów szkół, najważniejsze kwestie związane z obecnością takich uczniów w szkole to brak znajomości języka, a w konsekwencji bariery kulturowo-językowej – problemy z adaptacją.  Dzieci dwujęzyczne, w takim samym stopniu jak ich jednojęzyczni rówieśnicy, narażone na różnego rodzaju zaburzenia rozwojowe, które mogą stanowić wskazanie do rozpoczęcia terapii logopedycznej. W takim oto kontekście logopedzi stoją przed nowym wyzwaniem: konieczności adekwatnej diagnozy i terapii dzieci dwu i wielojęzycznych o różnym poziomie znajomości języka polskiego oraz w każdym przypadku całkowicie odmiennych okolicznościach jego nabywania. W artykule: Kim jest osoba dwujęzyczna? Definicja osoby dwujęzycznej Diagnoza logopedyczna dziecka dwujęzycznego

  • Data: 04.04.2022
spectrum autyzmu

Zaburzenie percepcji słuchowej a zaburzenia ze spektrum autyzmu

Chyba każdy terapeuta czynnie pracujący z małymi dziećmi zwrócił uwagę na fakt, że od dłuższego czasu obserwuje się niemalże stały wzrost liczby pacjentów, u których w diagnozie są słowa „spektrum autyzmu”. Pod tym określeniem kryje się wiele różnorakich zachowań i trudności. Wiele miejsca i energii poświęca się na badania dotyczące tej grupy osób. Warto wiedzieć, że od niedawna pojawiają się koncepcje głoszące, iż problemy z percepcją sensoryczną są główną przyczyną całego bogactwa cech charakterystycznych dla autyzmu. Percepcja sensoryczna to temat nie tylko bardzo ciekawy, lecz także szeroki. Treść niniejszego artykułu skupia się jedynie wokół percepcji słuchowej. Z artykułu dowiesz się: Jaki wpływ na jakość rozwoju komunikacji mają charakterystyczne dla autyzmu zaburzenia przetwarzania słuchowego? Jakie deficyty, oprócz nadwrażliwości czy zaburzenia uwagi słuchowej, towarzyszą najczęściej dzieciom z zaburzeniem ze spektrum autyzmu? Jakie są konsekwencje zaburzeń wyższych funkcji słuchowych?

  • Data: 01.04.2022
autyzm klasyfikacja

Autyzm w klasyfikacji ICD-10 i ICD-11

Od stycznia 2022 r. do polskiego nazewnictwa wszedł nowy system kodowania chorób oraz zaburzeń psychicznych. Miejsce systemu ICD-10 zastąpił nieco zmieniony ICD-11. Znaczące zmiany obejmują nazewnictwo i kodowanie przypisane do zaburzeń ze spectrum autyzmu.

  • Data: 29.03.2022
Międzynarodowy Dzień Teatru

Międzynarodowy Dzień Teatru – arteterapia w logopedii

Dnia 27 marca obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Teatru. Nie jest tajemnicą, że na pojęcie arteterapia składają się - sztuka i leczenie. Wciąż jednak za mało mówi się o stosowaniu tej twórczej mocy uzdrawiania do stymulowania rozwoju mowy i komunikacji.

  • Data: 17.03.2022
komunikacja ukraina_

Jak komunikować się z dzieckiem, które nie mówi po polsku - praktyczny poradnik

Komunikacja jest podstawowym prawem oraz potrzebą każdego człowieka. Warto o tym pamiętać, kiedy otaczamy naszą opieką dzieci, które nie mówią po polsku. Ważne jest to szczególnie teraz, gdy w związku z agresją Rosji na Ukrainę, do Polski przybywa coraz więcej uchodźców. 

  • Data: 11.03.2022
zd

Światowy Dzień Zespołu Downa

Corocznie od 2005 roku 21 dnia marca obchodzi się Światowy Dzień Zespołu Downa. Wyznaczona przez Europejskie Stowarzyszenie Zespołu Downa data nie jest przypadkowa - nawiązuje do trisomii 21, czyli nieprawidłowości chromosomalnej związanej z obecnością dodatkowej kopii całego lub części chromosomu 21. Od 2012 r. pieczę nad obchodami Dnia Zespołu Downa sprawuje Organizacja Narodów Zjednoczonych.

  • Renata Bronisz
  • Data: 10.03.2022
dzień matematyki

3. obchody Międzynarodowego Dnia Matematyki

12 marca obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Matematyki.  14 marca to Dzień Liczby Pi, gdyż wartość tej stałej matematycznej wynosi 3,14.

  • Data: 08.03.2022
uczeń

Rekomendacje MEiN: Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie na Ukrainie

W związku z aktualną sytuacją w Ukrainie MEiN przygotowało informację dla nauczycieli i pedagogów dotyczące wsparcia dzieci i młodzieży w obecnej sytuacji.

  • Data: 02.03.2022
  • « pierwsza
  • «
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • »
  • ostatnia »
1484148214811480147814451443144214411427

Karty Pracy i ćwiczenia

Plakaty i broszury

Gry i dodatki

Aktualny numer Pokaż listę wydań »

ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO

ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO
Sprawdź »
Bądź na bieżąco z nowościami dotyczącymi pracy logopedy. Zapisz się na bezpłatny newsletter „Strefa logopedy”

Odbierz e-book w
prezencie!

Terapia miofunkcjonalna – 8 pytań i odpowiedzi

Wideo Pokaż więcej »

Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Dziecko słabo mówiące po polsku w gabinecie logopedy

Zapraszamy na szkolenie: Dziecko słabo mówiące po polsku w gabinecie logopedy

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Dysfonia – cechy świadczące o nieprawidłowości w pracy głosem. Propozycje postępowania terapeutycznego

Zapraszamy na szkolenie: Dysfonia – cechy świadczące o nieprawidłowości w pracy głosem. Propozycje postępowania terapeutycznego

Więcej »

Informacje

  • Oferta
  • Redakcja
  • Prezent powitalny
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Pomoc
  • Kontakt
  • Współpraca

Partnerzy

Kontakt

  • Wiedza i Praktyka
    ul. Łotewska 9a
    03-918 Warszawa
  • Centrum Obsługi Klienta
    Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
    Telefon: 22 518 29 29
    Fax: 22 617 60 10
  • Email: [email protected]

© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

Logo WiP

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?

Włącz powiadomienia

Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.