Opieka logopedyczna nad pacjentem w śpiączce (18.04. Dzień Pacjenta w Śpiączce)
Termin śpiączka (łac. coma) staje się jednoznaczny z utratą przytomności. Wiąże się ona z brakiem możliwości reakcji na bodźce zewnętrzne, a także wewnętrzne potrzeby człowieka. Jest swego rodzaju brakiem, zaburzeniem świadomości samego siebie, jak i otoczenia. To, co różni śpiączkę od snu, to fakt, iż nie da się z niej wybudzić. Przyczynami wystąpienia długotrwałego stanu nieprzytomności, który trwa dłużej niż 28 dni od incydentu mózgowego, (RCP 2020) mogą być: urazy, infekcje centralnego układu nerwowego, zaburzenia metaboliczne, niedotlenienia i krytyczny spadek ciśnienia krwi, zatrucia lekami oraz zaburzenia psychiczne (Mirończuk, Kwiatkowska 2013, s. 7).
Opieka logopedyczna nad pacjentem w śpiączce (18.04. Dzień Pacjenta w Śpiączce)
Diagnoza śpiączki
Skalami diagnozującymi stan śpiączkowy są:
- skala Glasgow (ang. Glasgow Coma Scale GCS);
- skala FOUR (Full Outline of Unresponsiveness);
- skala Wychodzenia ze Śpiączki (JFK Coma Recovery Scale – Revised, CRS-R);
- skala SMART (Sensory Modality Assessment and Rehabilitation Technique);
- skala SECONDs (ang. Simplified Evaluation of CONsciousness Disorders, pol. Uproszczona Ocena Zaburzeń Świadomości).
Oprócz opracowanych skal rozpoznanie biologiczne uwarunkowań stanu klinicznego pacjenta dostarczają badania neuroobrazowe. Dzięki dokładnym badaniom i diagnozie można dokonać oceny prognostycznej i planowania rehabilitacji. Umożliwia ona różnicowanie stanu minimalnej świadomości, stanu zamknięcia i zespołu nieresponsywnego czuwania (stan wegetatywny) (Górska i in. 2014, s. 195).
Jeśli weźmie się pod uwagę możliwość wybudzenia ze śpiączki, to z pewnością w mózgu dokonują się zmiany patologiczne, które są nieodwracalne i powodują szereg zaburzeń ze sfery:
- poznawczej,
- somatycznej,
- społecznej.
Pacjenci, którzy przebywają w śpiączce dłużej niż dwa tygodnie, mają szereg zaburzeń neuropsychologicznych.
Pacjent w stanie śpiączki — terapia logopedyczna w stanie zaburzonej świadomości
Pacjent w stanie śpiączki lub z ograniczoną świadomością powinien być objęty w pełni rehabilitacją, która umożliwiłaby mu podjęcie próby powrotu do zdrowia albo poprawę dalszego funkcjonowania.
Każda strategia terapii logopedycznej w przypadku zaburzeń świadomości wymaga podejścia indywidualnego, gdzie w sposób optymalny zostaną dobrane metody komunikacji. Okres, który będzie potrzebny do opracowania metody i danej funkcji zależne są od stanu klinicznego, rodzaju uszkodzenia i jego lokalizacji. Istotny jest czas, jaki upłynął od incydentu oraz intensywność podjętych działań rehabilitacyjnych.
Całość terapii logopedycznej opiera się na poprawieniu:
- funkcji oddechowych,
- połykania,
- opanowania ślinienia,
- odtworzeniu motoryki mięśni w sferze orofacjalnej.
Kolejny etap to usprawnianie funkcji percepcyjnych, co może być wstępem do rozpoczęcia ćwiczeń procesów poznawczych. U osób z ograniczeniami komunikacyjnymi wykorzystuje się stymulację bazalną oraz terapię polisensoryczną. Wszystkie działania mają zmierzać do opracowania systemu komunikacji przy wykorzystaniu metod alternatywnych (Panasiuk 2015, s. 1081). Pomocne staje się wykorzystanie E-tranu i C-eye, czyli systemu, który służy do obiektywizacji stanu i neurorehabilitacji osób z dysfunkcjami neurologicznymi i zaburzeniami rozwoju (Kwiatkowska, Kuna 2015; Boruta, Michalik 2016).
Należy pamiętać, że odbudowa funkcji prymarnych u osób śpiączkowych staje się często wyjściem do odzyskiwania funkcji kognitywnych (Kowalska, Wójcik-Topór 2020, s. 27).
Bibliografia:
Boruta M., Michalik M. (2016), Eyetracking – komunikacja alternatywna XXI wieku, [w:] Skowrońska B., Michalik M. (red.), Nowoczesny nauczyciel w nowoczesnej szkole. Budowanie europejskich standardów edukacji uczniów niepełnosprawnych z wykorzystaniem najnowszej technologii, Wydawnictwo Pasaże, Kraków, s. 113-126.
Górska U., Koculak M., Brocka M, Binder M. (2014), Zaburzenia świadomości - perspektywa kliniczna i etyczna, [w:] „Aktualności Neurologiczne”, nr 14 (3), s. 190-198.
Kowalska S., Wójcik-Topór P. (2020), Terapia dysfagii jako szansa na powrót funkcji kognitywnych. Postępowanie terapeutyczne u pacjenta po ciężkim urazie czaszkowo-mózgowym. Studium przypadku, [w:] „Forum Logopedy”, nr 37, s. 27–33.
Kwiatkowska A., Kuna B. (2015), Przewodnik metodyczny C-Eye, wyd. AssisTech Sp. z o.o., Gdańsk.
Mirończuk J., Kwiatkowska A. (2013), Życie w śpiączce, Toruń.
Panasiuk J., Kwiatkowska A. (2015), Postępowanie logopedyczne w przypadku stanów ograniczonej świadomości i zespołu zamknięcia, [w:] Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T. (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, wyd. UMCS, Lublin, s. 1061-1090.
Royal College of Physicians (2020), Prolonged disorders of consciousness following sudden onset brain injury: National clinical guidelines, RCP, London.