Współpraca logopedy z osteopatą
Osteopatia, ze względu na szeroki wachlarz stosowanych narzędzi, zindywidualizowany tor oddziaływania w przypadku pacjenta i postępowanie w oparciu na subiektywną ocenę palpacyjną terapeuty, jest trudna do potwierdzenia badaniami naukowymi. Wielu osteopatów traktuje tę dziedzinie jak sztukę lub filozofię leczenia. Nie sposób mówić o współpracy logopedy z osteopatą bez wstępu filozoficznego i wyjaśnienia trzech podstawowych pojęć: dysfunkcji, allostazy, przepony.
Z artykułu dowiesz się:
- Czym zajmuje się osteopata?
- Kto i w jaki sposób może zostać osteopatą?
- W jakich sytuacjach warto skierować pacjenta będącego w terapii logopedycznej na konsultacje do osteopaty?
- W jaki sposób w osteopatii rozumie się pojęcie „dysfunkcji”?
- Czym jest „allostaza”?
- Na czym polega teoria przepon funkcjonalnych?
Współpraca logopedy z osteopatą
Pojęcie dysfunkcji
Ograniczenie ruchomości w stawie określa się dysfunkcją osteopatyczną. Staw taki znajduje się w stanie permanentnego pobudzenia, co powoduje ochronne napięcie otaczających go tkanek i prowadzi do kolejnych zmian adaptacyjnych. Kosztem takich zmian jest dodatkowy wydatek energetyczny, nadmierne obciążenie organizmu i znaczące zaburzenie jego funkcjonowania.
Układy niezbędne do utrzymania allostazy
Ciało ma naturalną zdolność do leczenia się i utrzymywania równowagi. Jest to równowaga dynamiczna. Nieustannie korygowany, aktywny stan homeostazy osteopaci nazywają allostazą. Dysfunkcja może upośledzić układy niezbędne do utrzymania allostazy, w szczególności:
- układ nerwowy,
- układ krążenia,
- układ oddechowy.
Dysfunkcja wpływająca na problem z funkcją nazywana jest dysfunkcją kluczową i, zgodnie z teorią, tylko jej korekcja jest potrzebna, aby ciało wróciło do stanu homeostazy.
Teoria przepon funkcjonalnych na przykładzie przepony dna jamy ustnej
Teoria przepon funkcjonalnych to koncepcja osteopatyczna przedstawiająca ciało, jako pozostający w stałym kontakcie poprzez układ krwionośny i nerwowy system jam ciała. Jamy połączone są przeponami regulującymi ciśnienie płynów. W literaturze do przepon funkcjonalnych są zaliczane (z niewielkimi różnicami zależnie od autora):
- namiot móżdżku,
- dno jamy ustnej,
- trójkąt podpotyliczny,
- górny otwór klatki piersiowej,
- przepona oddechowa,
- dno miednicy,
- powięź podkolanowa,
- powięź podpodeszwowa.
Według teorii przepon funkcjonalnych problem z dystrybucją napięcia w jamie ustnej bądź pracą języka może mieć podłoże w nieprawidłowej postawie ciała, nieprawidłowej ruchomości kręgów kręgosłupa czy w zwiększonym napięciu dna miednicy, spowodowanym na przykład zaparciami bądź infekcjami układu moczowego. Kluczem do przywrócenia równowagi między jamami jest prawidłowa diagnoza obszaru, w którym wystąpiła dysfunkcja pierwotna, jej terapia i przywrócenie funkcji przepon go otaczających.
Kto może zostać osteopatą? Kiedy warto rozpocząć współpracę logopedy z osteopatą?
Na chwilę obecną osteopatia nauczana jest w Polsce na studiach podyplomowych, dlatego większość osteopatów to także magistrzy fizjoterapii. Na studia takie mogą uczęszczać również absolwenci położnictwa i kierunku lekarskiego, jednak jest to rzadko spotykane. Wielu fizjoterapeutów poszerza swoje umiejętności o techniki osteopatyczne, na przykład terapię wisceralną czy terapię czaszkowo-krzyżową. W wielu przypadkach wskazania do współpracy między logopedą, fizjoterapeutą, logopedą i osteopatą będą się pokrywać. Szczególnie warto rozważyć włączenie osteopaty do zespołu terapeutycznego osoby będącej w terapii logopedycznej w poniższych przypadkach:
- obciążony wywiad okołoporodowy,
- nieprawidłowości w obrębie odruchów niemowlęcych,
- deformacja kości czaszki,
- towarzyszące choroby narządów wewnętrznych,
- przewlekłe lub częste infekcje ucha lub zatok,
- nieprawidłowe wzorce oddechowe.