Teczka ucznia w terapii logopedycznej
Większość uczniów kwalifikowanych jest do udziału w terapii logopedycznej w placówce oświatowej na podstawie logopedycznych badań przesiewowych prowadzonych co roku we wrześniu. Niezależnie od tego, czy uczeń ma opinię, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z poradni psychologiczno-pedagogicznej czy też jedynie wynik badania przesiewowego, obowiązkiem logopedy jest prowadzenie indywidualnej teczki ucznia.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie przepisy prawne obligują logopedów do kompletowania dokumentów w indywidualnych teczkach ucznia?
- Jakie dokumenty należy lub warto gromadzić w teczce ucznia?
- Kto, oprócz logopedy, powinien gromadzić dokumentację w teczce ucznia?
Teczka ucznia w terapii logopedycznej
Jaka podstawa prawna obliguje logopedę do prowadzenia indywidualnej teczki ucznia?
W indywidulnej teczce ucznia gromadzi się dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych przez specjalistów na podstawie § 19 rozporządzenia MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. Jej zawartość powinna podlegać regularnej kontroli ze strony dyrektora placówki. W ostatnim czasie jest także często sprawdzana przez kuratoria ze względu na nacisk na aktywną działalność pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Polsce.
Co powinno znaleźć się w teczce ucznia uczęszczającego na terapię logopedyczną?
Wszystkie zajęcia prowadzone przez logopedę powinny być dokumentowane w dziennikach zajęć logopedycznych, w tzw. dzienniku innych zajęć. Jeszcze przed zakwalifikowaniem ucznia na zajęcia logopedyczne analizowane są wyniki badań przesiewowych. Dlatego też już przed wpisaniem ucznia do dziennika powstaje szereg dokumentów, które go dotyczą. Takie dokumenty także powinny być gromadzone w teczce danego ucznia.
W indywidualnej teczce swoje miejsce znajdują:
- wyniki logopedycznych badań przesiewowych;
- IPET i WOPFU (jeśli dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego);
- indywidualny program terapii logopedycznej;
- formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej przyznane na dany rok szkolny;
- opinie o dziecku wydane na prośbę rodzica/opiekuna prawnego;
- informacje wysłane do rodziców/opiekunów prawnych;
- notatki dotyczące spotkań z rodzicem/opiekunem prawnym;
- notatki ze spotkań z zespołem pomocy psychologiczno-pedagogicznej działającym w danej placówce;
- ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej po danym roku szkolnym i zalecenia dotyczące kontynuacji lub zakończeniu terapii (dotyczy uczniów wyłonionych na zajęcia na podstawie opinii lub diagnozy szkolnej).
Co jeszcze może znaleźć się w teczce ucznia?
W indywidualnej teczce ucznia przedszkola i szkoły gromadzą wszelką dokumentację dotyczącą danego dziecka. Są to dokumenty badań i czynności uzupełniających, prowadzonych nie tylko przez logopedę, ale również przez m.in. psychologa, doradcę zawodowego, pedagoga, terapeutę pedagogicznego [1]. Gromadzenie i porządkowanie w jednym miejscu wszystkich informacji dotyczących przebiegu pomocy udzielanej przedszkolakowi/uczniowi ułatwia dokonanie interdyscyplinarnej analizy efektywności podejmowanych działań i planowanie dalszego postępowania.
Przypisy:
Czarnocka M., Dokumentowanie udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, https://www.portaloswiatowy.pl/top-tematy/dokumentowanie-udzielanej-pomocy-psychologicznopedagogicznej-14970.html [dostęp: 16.10.2024 r.].
Obejrzyj szkolenie: