Terapia wymowy głoski j [i̯]

Dźwięk [i̯] budzi w języku polskim wiele wątpliwości. Trudności klasyfikacyjne pojawiają się już na podstawowym etapie podziału głosek – na spółgłoski oraz samogłoski. Przez niektórych badaczy głoska zaliczana jest do samogłosek, przez innych z kolei do spółgłosek [1] bądź zarówno do samogłosek, jak i do spółgłosek [2]. Fonetyczny zapis głoski wygląda następująco: [i̯]. Znak diakrytyczny w postaci łuku pod literą oznacza półsamogłoskowość [3].
Terapia wymowy głoski j [i̯]
Miejsce głoski [i̯] w klasyfikacjach
Kryterium zaliczającym głoskę [i̯] do spółgłosek jest kryterium funkcjonalności, gdyż mimo struktury artykulacyjno-akustycznej zbliżonej do głosek otwartych, nie jest ośrodkiem sylab [4]. Bożena Wierzchowska umiejscawia głoskę [i̯] w grupie samogłosek, co oznacza, że podczas artykulacji w środkowej płaszczyźnie narządów mowy powstaje kanał bez zwarć i szczelin [5]. Cechami zbliżającymi głoskę do samogłosek jest naddźwięczność oznaczająca brak bezdźwięcznego odpowiednika oraz regularny przebieg drgań [6].
Według Leona Kaczmarka głoska [i̯] pojawia się już we wczesnym etapie w rozwoju mowy, gdyż w okresie melodii (0-1) [7]. Zdaniem Zofii Dołęgi głoskę [i̯] wypowiadają dwulatki. Z kolei Genowefa Demel uważa, że głoska powinna być wymawiana przez dziecko trzyletnie [8].
Warto zwrócić uwagę na fakt, że artykulacja głoski [i̯] dokonuje się rzeczywiście bez zwarć krtaniowych, jednak z dużym przewężeniem, które jest pośrednie między szczeliną, a otworem. Ze względu na to silne przewężenie powstające w kanale głosowym głoska [i̯] nazywana jest również spółgłoską półotwartą [9] lub półsamogłoską. Terminy te sugerują, że pod względem stopnia zbliżenia narządów mowy głoska umiejscowiona jest między samogłoskami, a spółgłoskami szczelinowymi [10].
Spółgłoski, przy których wymawianiu artykulatory zbliżają się do siebie, jednak nie wprawiają przepływającego powietrza w turbulencje, w fonetyce noszą nazwę aproksymantów [11].
Różnica między otworem pojawiającym się podczas realizacji głoski [i̯], a szczeliną przy artykulacji głoski [ź] jest w zasadzie niewielka [12], gdyż powietrze przechodzące przez kanał głosowy tworzy efekt tarcia, tak jak przy artykulacji głosek szczelinowych. Kolejne terminy określające głoskę to: samogłoska niesylabiczna, półspółgłoska [13]. Marek Wiśniewski (za: I. Sawicka, 1995) półsamogłoski nazywa glajdami. Charakteryzuje je brak stadium ustalonego. „Artykulacja glajdu jest ciągłą zmienną, podczas gdy w artykulacji paralelnych samogłosek występuje stadium ustalone, pewna określona konfiguracja trwająca przez jakiś czas, tzn. dłużej niż stadia przejściowe” [14].
Istnieją funkcjonalne i artykulacyjne różnice między sylabicznymi samogłoskami i niesylabicznymi półsamogłoskami (glajdami). Samogłoski są wymawiane przy ustabilizowanych narządach mowy, glajdy natomiast ze znacznym przewężeniem artykulatorów i bez ustalonego stadium [15]. Głoska [i̯] ze względu na cechy należy do głosek przejściowych pomiędzy samogłoskami i spółgłoskami.
Cechy głoski [i̯]
Poniżej przedstawiony został opis artykulacyjny głoski [i̯], który jest próbą określenia położenia i zachowania narządów mowy przy artykulacji głoski.Głoskę [i̯] można opisać stosując siedem kryteriów podziału głosek otwartych. Kryteria te są następujące:
- poziome ułożenie masy języka,
- pionowe ułożenie masy języka,
- stopień zbliżenia narządów mowy,
- udział podniebienia miękkiego,
- udział fałdów głosowych,
- układ warg,
- sylabiczność.
Według powyższych kryteriów głoska [i̯] jest przednia, wysoka, otwarta, ustna, dźwięczna, spłaszczona, niesylabiczna. Poniżej omówione zostały poszczególne cechy:
- przednia - przesunięcie obsady języka do przodu, w efekcie powstaje poszerzenie jamy gardłowej, przednia i środkowa część języka wznosi się w kierunku przedniej części podniebienia twardego
- wysoka - grzbiet języka znajduje się blisko sklepienia jamy ustnej
- otwarta - brak zwarć i przewężeń w środkowej płaszczyźnie kanału ustno-gardłowego powodujących powstawanie szumów, źródłem dźwięku jest aparat fonacyjny wytwarzający ton krtaniowy, nasada modyfikuje ton krtaniowy, tworzy się odpowiednia barwa głosu
- ustna - głoska artykułowana z zamkniętym przejściem do jamy nosowej
- dźwięczna - głoska artykułowana z udziałem fałdów głosowych
- spłaszczona - w trakcie artykulacji kąciki ust oddalają się od siebie, wargi spłaszczają się i opinają na łukach zębowych
- niesylabiczna - głoska nie jest ośrodkiem sylaby [17].
Marek Wiśniewski klasyfikując glajdy bierze pod uwagę cztery kryteria:
- ruchy języczka podniebienia miękkiego,
- ruchy języka w płaszczyźnie poziomej,
- ruchy wiązadeł głosowych,
- kształt warg.
Podczas artykulacji głoski podniebienie miękkie jest uniesione, co uniemożliwia wydostanie się powietrza z płuc przez jamę nosową. Tym samym głoska nazywana jest glajdem ustnym, artykułowanym bez udziału jamy nosowej. Masa języka przenoszona jest ku przodowi jamy ustnej – głoska jest przednia. Dźwięk powstaje przy zsuniętych więzadłach głosowych, z udziałem tonu krtaniowego, więc jest glajdem dźwięcznym. Autor uważa, że fakultatywnie występują bezdźwięczne odpowiedniki wszystkich glajdów. Podczas artykulacji glajdu [i̯] nie występuje zaokrąglenie warg, głoska jest nielabialna.
Biorąc pod uwagę kryteria zaproponowane przez Marka Wiśniewskiego, głoskę [i̯] można scharakteryzować następująco:
- ruchy języczka podniebienia miękkiego – ustność,
- poziome ruchy języka – przedniość,
- ruchy wiązadeł głosowych – dźwięczność,
- układ warg – nielabialność [18].
Cechy dystynktywne fonemu oraz jego warianty
Fonem /i̯/ to zbiór następujących cech dystynktywnych:
- niespółgłoskowość,
- niesamogłoskowość,
- nienosowość,
- przedniość.
Fonem reprezentowany jest przez jedyny wariant: /i̯/ [19].
Artykulacja głoski [i̯]
Głoska [i̯] występuje w nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazu [20], ale nie występuje w wygłosie po spółgłosce oraz w śródgłosie w sąsiedztwie spółgłosek. Występuje przed samogłoskami z wyjątkiem [y], po samogłosce głoska może poprzedzać spółgłoski dźwięczne, jak i bezdźwięczne [21]. W trakcie artykulacji głoski [i̯] uniesiony środek języka tworzy szczelinę przy praepalatum [22]. Masa języka podczas wymawiania głoski ułożona jest tak, jak przy artykulacji głoski [i]. Środkowa część języka jest jednak mocniej wysklepiona w kierunku podniebienia twardego. Dodatkowo mięśnie języka są silniej napięte, występuje neutralny układ warg [23].
Wymowa głoski wymusza niestabilne ustawienie narządów mowy, brak jest ustalonego stadium, określonej i trwającej przez jakiś czas konfiguracji. Wymowa głoski jest ciągłą zmienną [24], artykulacja ma charakter dynamiczny. Narządy przechodzą przez ułożenie przednie i wysokie, dlatego głoski nie można wydłużyć bez zmiany jej brzmienia. Głoska [i̯] jest głoską momentalną [25].
Nieprawidłowa artykulacja głoski [i̯]
Według Bożeny Wierzchowskiej nieprawidłowa realizacja samogłosek polega na „zacieraniu się różnic ich barwy”, co autorka określa mianem tzw. niedbałej artykulacji, która w przypadku głoski [i̯] spowodowana będzie niewystarczającym obniżaniem dolnej szczęki, brakiem spłaszczeń wargowych oraz nieprawidłowym ułożeniem masy języka [26].
Najczęściej głoska [i̯] bywa realizowana w postaci głoski [l] lub [u̯] [27] bądź jest opuszczana [28].
Danuta Pluta-Wojciechowska wskazuje następujące deformacje głoski: międzywargowość, międzyzębowość, dorsalność, dziąsłowość, zadziąsłowość, tylnojęzykowość, tylnojęzykowość asymetryczną, niepośrodkowy przepływ powietrza, zwartość, nosowość [29].
Wywoływanie głoski [i̯]
Jagoda Cieszyńska proponuje następujący sposób wywołania głoski [i̯]: „Logopeda naciska kciukiem prawej dłoni swój podbródek w celu uniesienia masy języka ku podniebieniu twardemu, na głowie kładzie lewą dłoń, aby uniknąć unoszenia głowy do góry. Następnie naciska podbródek dziecka również przytrzymując jego głowę. W kolejnym etapie czynność tę dziecko wykonuje samodzielnie. Podczas próby logopeda umieszcza dłoń dziecka na krtani i wypowiada głoskę. Następnie dziecko samodzielnie powtarza czynność. Kolejnym sposobem jest szybkie wymawianie głoski [i] w połączeniu z innymi samogłoskami” [30].
Warto również usprawniać środkową część języka oraz ćwiczyć pozycję wertykalno-horyzontalną (za: Pluta-Wojciechowska, 2017, 2019) [31]. Prawidłowa realizacja głoski [i̯] wymaga uniesienia środkowej części języka do podniebienia twardego. Jeśli występują trudności w prawidłowej wymowie należy zwrócić uwagę na prawidłowe ułożenie języka i warg [32].
Warto zastosować: Jak wywołać głoskę [i̯]? Poproś dziecko o płynne wypowiadanie samogłoski [i] w połączeniu z innymi samogłoskami: [ia], [io], [iu], stopniowo wycofując [i] [33].
Po usprawnieniu narządów artykulacyjnych oraz wywołaniu głoski należy przejść do następnych etapów terapii logopedycznej zaburzonej artykulacji, jakimi są kolejno: utrwalenie dźwięku w izolacji, w sylabach, w wyrazach, w zdaniach oraz w dłuższych wypowiedziach. Terapię kończy utrwalenie głoski w spontanicznych wypowiedziach [34].
Artykuł pochodzi z nru 46/2022 „Strefy logopedy” pt. „Samogłoski czy spółgłoski? O głoskach [i̯] oraz [u̯] rozważania” autorstwa Katarzyny Kornaś i Mileny Kadej.
Przypisy:
[1] Wierzchowska B. (1971), Wymowa polska, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, s. 106, 107.
[2] Demel G. (1996), Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 95.
[3] Wiśniewski M. (2001), Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego (Skrypt dla studentów filologii polskiej), Wydanie czwarte, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, s. 28.
[4] Ostaszewska D., Tambor J. (2000), Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 35.
[5] Wierzchowska B. (1971), Wymowa polska, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, s. 106.
[6] Ostaszewska D., Tambor J. (2000), Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 35.
[7] Kaczmarek L. (1966), Nasze dziecko uczy się mowy, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin, s. 42.
[8] Czaplewska E. (2015), Diagnoza zaburzeń rozwoju artykulacji, [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.), Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot, s. 87–89.
[9] Ostaszewska D., Tambor J. (2000), Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 35.
[10] Lorenc A. (2016), Transkrypcja wymowy w normie i w przypadkach jej zaburzeń. Próba ujednolicenia i obiektywizacji, [w:] Kamińska B., Milewski S. (red.), Logopedia artystyczna, Harmonia Universalis, Gdańsk, s. 122.
[11] Tamże, s. 122.
[12] Ostaszewska D., Tambor J. (2000), Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 37.
[13] Golanowska M., Kwasiborska J., Lipiec D., Sienniak A., Emiluta-Rozya D. (2011), Wybrane zagadnienia logopedyczne, Część III, ś, ź, ć, dź, Wydawnictwo KOMLOGO, Gliwice, s. 46.
[14] Wiśniewski M. (2007), Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Wydawnictwo Mikołaja Kopernika w Toruniu, s. 86.
[15] Tamże.
[16] Golanowska M., Kwasiborska J., Lipiec D., Sienniak A., Emiluta-Rozya D. (2011), Wybrane zagadnienia logopedyczne, Część III, ś, ź, ć, dź, Wydawnictwo KOMLOGO, Gliwice, s. 46.
[17] Golanowska M., Kwasiborska J., Lipiec D., Sienniak A., Emiluta-Rozya D. (2011), Wybrane zagadnienia logopedyczne, Część III, ś, ź, ć, dź, Wydawnictwo KOMLOGO, Gliwice, s. 21–29, 47.
[18] Wiśniewski M. (2001), Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego (Skrypt dla studentów filologii polskiej), Wydanie czwarte, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, s. 86–88.
[19] Tamże, s. 191.
[20] Cieszyńska J. (2012), Metody wywoływania głosek, Wydawnictwo Metody Krakowskiej, Kraków, s. 49.
[21] Wiśniewski M. (2001), Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego (Skrypt dla studentów filologii polskiej), Wydanie czwarte, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, s. 90.
[22] Styczek I. (1980), Logopedia, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, s. 41.
[23] Cieszyńska J. (2012), Metody wywoływania głosek, Wydawnictwo Metody Krakowskiej, Kraków, s. 49.
[24] Wiśniewski M. (2001), Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego (Skrypt dla studentów filologii polskiej), Wydanie czwarte, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, s. 86.
[25] Golanowska M., Kwasiborska J., Lipiec D., Sienniak A., Emiluta-Rozya D. (2011), Wybrane zagadnienia logopedyczne, Część III, ś, ź, ć, dź, Wydawnictwo KOMLOGO, Gliwice, s. 46.
[26] Tamże, s. 131.
[27] Sołtys-Chmielowicz A. (2013), Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka, Kraków, s. 126.
[28] Demel G. (1996), Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 96.
[29] Pluta-Wojciechowska D. (2021), Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom, s. 140.
[30] Cieszyńska J. (2012), Metody wywoływania głosek, Wydawnictwo Metody Krakowskiej, Kraków, s. 50.
[31] Potocka-Pirosz K., Sadowska E. (2021), Rzadziej występujące rodzaje dyslalii - diagnoza i terapia, [w:] Domagała A., Mirecka U. (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, s. 288.
[32] Lichota E. J. (2006), Terapia wad wymowy, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 125.
[33] Demel G. (1996), Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 96.
[34] Tarkowski Z. (2017), Patologia mowy, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, s. 411–412.
Serdecznie zapraszamy na Konferencję „Mów wyraźnie – o diagnozie i terapii wad wymowy”, planowanej na 30 maja. To wydarzenie, podczas którego Uczestnicy mają szansę zdobyć wiedzę i skorzystać z porad praktycznych doświadczonych specjalistów, których wyróżnia nowoczesne podejście do logopedii. To przestrzeń dla terapeutów, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę i wzbogacić warsztat pracy. Zapisz się już dzisiaj! »