Współpraca logopedy z okulistą

Magdalena Kokot-Rybińska

Autor: Magdalena Kokot-Rybińska

Dodano: 17 kwietnia 2024
okulary

Większość logopedów w praktyce zawodowej spotka się z dylematem dotyczącym sprawności narządu wzroku pacjenta. Czasami jego zachowanie nie będzie budziło wątpliwości – terapeuta bez wahania uzna za stosowne zasugerowanie konsultacji z okulistą. Niekiedy jednak (szczególnie podczas diagnozy) obserwowane specyficzne zachowania postawią logopedę przed zagwozdką – pacjent wie, ale nie umie nazwać, czy może wie, ale nie widzi?

Z artykułu dowiesz się:

  • W jakich sytuacjach logopeda może zaobserwować trudności wzrokowe swoich pacjentów podczas zajęć logopedycznych?
  • O jakie zachowania dziecka warto zapytać w razie podejrzenia pogorszenia widzenia pacjenta?
  • Jakie zachowania pacjenta mogą wskazywać na konieczność odbycia przez niego konsultacji okulistycznej?
  • Na czym powinna polegać współpraca logopedy z okulistą?
  • Czy każdy okulista jest specjalistą w leczeniu dzieci?
  • Jakie schorzenia okulistyczne wymagają zachowania szczególnej ostrożności w trakcie terapii logopedycznej?

Współpraca logopedy z okulistą

Zachowania, które powinny budzić niepokój o stan wzroku

Nie tylko niemowlęta i starsze dzieci, a czasami nawet młodzież i dorośli nie zawsze uświadamiają sobie zarówno, w jaki sposób patrzą i jak widzą. Nie zdają sobie sprawy, że doszło do pogorszenia widzenia (o ile nie było ono znaczące). Najwięcej wad i chorób wzroku wykrywanych jest podczas okresowych badań pracowniczych. Niemowlęta i dzieci są najbardziej zagrożone ryzykiem przeoczenia wystąpienia u nich trudności wzrokowych. Do najczęstszych symptomów, które zazwyczaj słusznie wzbudzają niepokój wśród rodziców, należą:

  • nadmierne przybliżanie się do ekranu telewizora lub innego ekranu,
  • „uciekające oczko” (np. podejrzenie zeza),
  • niechęć do układania puzzli,
  • niechęć do oglądania książeczek,
  • brak wodzenia za przedmiotami (w przypadku niemowląt),
  • brak odwzajemniania uśmiechu (w przypadku niemowląt).

Problem z widzeniem okiem logopedy

Pierwsze sygnały, poddające w wątpliwość jakość wzroku pacjenta, na ogół można zaobserwować już podczas diagnozy. Do objawów problemów ze wzrokiem obserwowalnych w gabinecie logopedy należą:

  • mrużenie i tarcie oczu,
  • asymetryczne ustawienie głowy,
  • kierowanie obrazków bliżej światła,
  • zasłanianie obrazków, tworzenie cienia,
  • trudności z naśladowaniem ćwiczeń artykulacyjnych w oparciu o metodę pokazu,
  • trudności z rozpoznawaniem przedmiotów przedstawionych na nowych obrazkach,
  • trudności w trakcie odczytywania, uzupełniania, kolorowanie itp. ćwiczeń na kartach pracy.

W przypadku każdego takiego zachowania należy poinformować pacjenta lub rodzica dziecka o zaobserwowaniu go. Najlepiej sporządzić notatkę i zalecić konsultację okulistyczną. Nawet jeżeli dziecko lub dorosły pacjent nosi okulary, nie należy bagatelizować problemu, gdy widoczne jest nasilenie niepokojących zachowań.

Współpraca z okulistą dziecięcym

Nie każdy okulista zajmuje się badaniem wzroku najmłodszych. Badanie ostrości widzenia niemowląt lub małych dzieci wymaga zastosowania innego rodzaju metod diagnostycznych, np. optotypów będących kształtami lub paletek Lea z kratownicą. Ponadto niezwykle istotne w badaniu małych pacjentów jest samo podejście lekarza i jego umiejętność nawiązywania kontaktu. Dzieci mogą bać się badania okulistycznego, płakać i wyrywać się, gdy okulista ogląda dno oka specjalnym urządzeniem wyposażonym w mocne światło (tzn. oftalmoskop). Rolą logopedy może być w tym wypadku pokierowanie rodziców do odpowiedniego okulisty dziecięcego. Lekarze okuliści specjalizują się w pracy z pacjentami w różnym wieku – od niemowląt i dzieci do lat 3 do dzieci w wieku szkolnym.

Schorzenia wzroku, które powinny wzbudzać czujność logopedy

Istnieją schorzenia narządu wzroku, w wypadku wystąpienia których zachodzi wysokie ryzyko pogorszenia widzenia lub jego zupełna utrata. Można zapobiec objawom lub opóźniać ich występowanie restrykcyjnie przestrzegając zaleceń okulisty. Dotyczy to między innymi takich schorzeń jak: jaskra, odwarstwienie siatkówki, zwichnięcie soczewki, nadmierne ciśnienie wewnątrzgałkowe. W takich przypadkach absolutnie zabronione jest:

  • wytwarzanie silnego ciśnienia wewnątrz jamy ustnej, np. wydymanie policzków,
  • duży wysiłek fizyczny,
  • nagłe ruchy – w tym siadanie, nachylanie się,
  • podskakiwanie,
  • kichanie, kaszlenie,
  • wytwarzanie ciśnienia związanego z parciem, np. przy odbijaniu.

Bibliografia:

Adamowicz-Hummel A. (2013), Materiały z zajęć – Rehabilitacja Wzroku, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Bernardczyk-Meller J. (2024), Jak wygląda badanie okulistyczne u niemowląt, eRetina, https://eretina.pl/wyglada-badanie-okulistyczne-niemowlat/ [dostęp: 6.04.2024 r.].

Evans A. (2024), Five eye care experts present their views on the growing need for effective collaboration between ophthalmologists and optometrists – and practitioners from other disciplines, https://theophthalmologist.com/business-profession/a-shared-vision [dostęp: 6.04.2024 r.].

Ossowski R. (2007), Pedagogika niewidomych i niedowidzących, [w:] „Pedagogika specjalna”, wyd. 7, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, s. 179–189.

Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (2017), Tyflopedagogika wobec współczesnych potrzeb wspomagania rozwoju, rehabilitacji i aktywizacji społecznej, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Przekoracka-Krawczyk A. (2012), Zaburzenia wzrokowe u dzieci, cz. I. Pomiar ostrości wzroku, [w:] „Optyka”, 4(17).

Warren D.E. (2009), Blindness and children an individual differences approach, Cambridge University Press.

Autor: Magdalena Kokot-Rybińska
Magdalena Kokot-Rybińska

Autor: Magdalena Kokot-Rybińska

neurologopeda, tyflopedagog, psycholog. Doktorantka na Filologicznych Studiach Doktoranckich na Uniwersytecie Gdańskim. Wykładowca, szkoleniowiec oraz działaczka społeczna na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Jej zainteresowania terapeutyczne i naukowe związane są z zagadnieniami z zakresu diagnozy i terapii mowy i komunikacji dzieci z niepełnosprawnością wzroku, rehabilitacji głosu (osoby laryngektomowane), komunikacji i mowy osób dorosłych. Swoje zamiłowanie do pomagania osobom w różnym wieku w obszarze neurologopedii od lat z powodzeniem łączy z prowadzeniem poradnictwa, mentoringu, terapii i rehabilitacji psychologicznej i tyflopedagogicznej dzieci, młodzieży i dorosłych z niepełnosprawnością wzroku oraz ich rodzin. W ostatnim czasie szczególną uwagę poświęca komunikacji, interakcji i funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnością wzroku w obszarze systemu rodzinnego. Jest autorką publikacji naukowych, felietonów oraz treści popularnonaukowych.

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY
Sprawdź »