• Strefa LogopedyStrefa Logopedy
  • x

    Wyszukaj na stronie:

  • Zaloguj sięZamów »
  • x
  • Kreator
    kart pracy
  • Teoria
  • Certyfikowane
    e-szkolenia
  • Pytania Czytelników
  • Teczka logopedy
    • Wszystkie dokumenty
    • Logopeda w placówce oświatowej
    • Kwestionariusze, badania, testy
    • Kontakt z rodzicem
    • Badania przesiewowe
  • Artykuły

Artykuły Zapraszamy do lektury ciekawych treści na blogu stworzonym z myślą o logopedach. Znajdziesz tu między innymi artykuły merytoryczne, materiały przygotowane w nawiązaniu do aktualnych dni z kalendarza świąt nietypowych, ciekawostki logopedyczne oraz zagadki „Fakt czy mit?”.

  • Artykuły
jak pokonać stres

STRES I TREMA – POKONUJEMY TEGO SMOKA

Któż z nas nie doświadczył czym jest stres lub trema? Są tak nieodłączne w życiu każdego człowieka, jak oddychanie, ale o wiele bardziej nieprzyjemne. Nie każdy potrafi sobie poradzić z tym „smokiem”.

  • Data: 10.06.2021
rozwój mowy bliźniaków

ROZWÓJ MOWY BLIŹNIAKÓW

W swoim otoczeniu znajduję wspaniałe mamy i tatusiów mocno zaangażowanych w rozwój swoich dzieci. Zaangażowanie to jest w moich obserwacjach coraz bardziej widoczne, nie tylko z powodu świadomego rodzicielstwa (od 90-tych lat mamy rozkwit publikacji z pogranicza pedagogiki i psychologii dziecka) ale niejako mody na odpowiedzialne rodzicielstwo. Jeśli faktycznie moja intuicja jest słuszna, to bardzo lubię tę modę! Gdy porównuję wychowywanie dziecka w latach 80-90-tych i dzisiaj, widzę że zaangażowane, empatyczne rodzicielstwo staje się jednym z poważniejszych wyzwań. Współcześni rodzice niejednokrotnie nie mogą liczyć na wsparcie rodziny czy przyjaciół, a media, zamiast dostarczać rzetelnych informacji, mam wrażenie, wprowadzają chaos.

  • Data: 20.05.2021
terapia jąkania

LIDCOMBE PROGRAM W TERAPII JĄKANIA

Lidcombe Program (LP) jest przykładem jednej z bardziej upowszechnianych behawioralnych form terapii – terapii bezpośredniej, opartej na metodologii warunkowania instrumentalnego (Onslow, Packman, Harri-son, eds., 2003). Program powstał w Australii jako wynik współpracy naukowców z University of Sydney (Australian Stuttering Research Centre) i logopedów praktyków ze Stuttering Unit Bankstone Health Service. Jego nazwa wywodzi się od nazwy dzielnicy Sydney, gdzie znajdował się Lidcombe Hospital.

  • Data: 27.04.2021
AdobeStock_119513483

NARZĘDZIOWNIK LOGOPEDY – czyli jak wykorzystać technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) w pracy

W codziennym życiu zewsząd otaczają nas wysokie technologie. Coraz częściej sięgamy po nie również w edukacji i terapii. Niejednokrotnie nauczyciele, specjaliści i terapeuci zaczynają poszukiwać nowych dróg i metod prowadzenia zajęć. Chętnie sięgają po nowoczesne technologie po to, aby zajęcia miały bardziej atrakcyjną formę. W ostatnim czasie z konieczności niezwykle popularna stała się terapia logopedyczna w formie spotkań zdalnych. W środowisku logopedycznym zauważa się coraz więcej specjalistów, którzy zaczęli korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), aby świadczyć swoje usługi terapeutyczne na odległość, wspomagać rozpoczęte działania czy utrwalać efekty dotychczasowej terapii gabinetowej. Zatem mitem staje się podejście, iż zdalna terapia logopedyczna nie jest możliwa.

  • Agnieszka Stebelska
  • Data: 02.04.2021
mowa dzieci

Nie mówi, bo nie musi

Czy często do Waszych gabinetów trafiają zaniepokojeni rodzice, bo ich dwulatek nie mówi? DO mnie trafiają dosyć często. Świadomi rodzice mogą podejrzewać opóźnienie mowy, gdy ich półtoraroczne dziecko nie wymawia żadnego ze słów. Zwykło się przyjmować, że pomiędzy 12 a 18-tym miesiącem życia powinny pojawić się u dziecka pierwsze słowa. Tymczasem rozwój mowy u każdego człowieka wygląda zgoła inaczej. Oczywiście bierzmy pod uwagę indywidualne cechy poszczególnych osób, czynniki wewnętrzne i zewnętrzne. Dwulatek może mieć „słownik” od kilku słów do dwóch tysięcy słów, ale nie musi go używać. Może być tak, że do komunikacji wystarczają mu swoiste dźwięki mowy, gesty. Rodzice zaczynają się martwić, bo oni to swoje dziecię rozumieją, ale inni dorośli już nie bardzo. Jeśli wykluczymy wadę słuchu, chorobę umysłową, zaburzenia pracy mózgu, dysfunkcje ruchowe, zaburzenia psychiczne lub uszkodzenia obwodowego narządu mowy, to możemy podejrzewać ORM. Tutaj kluczową jest znajomość tzw. Rozwojówki, bo przecież musimy się do czegoś odnieść. Znajomość norm rozwojowych jest elementem niezbędnym, ale dodam od siebie, że do każdego dziecka musimy podejść indywidualnie.

  • Data: 30.12.2020
WWR w przedszkolu

Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci - organizacja krok po kroku

Przedszkole, w którym ma być prowadzone wczesne wspomaganie rozwoju dzieci musi spełniać  dwa podstawowe warunki. Po pierwsze: konieczne jest zatrudnienie wykwalifikowanej kadry; po drugie: dysponowanie odpowiednimi pomieszczeniami. Przedstawiamy szczegółowe zasady organizowania WWR w przedszkolu.

  • Marzenna Czarnocka
  • Data: 07.10.2020
autyzm u dzieci

Autyzm i epilepsja

Laura zdiagnozowana została w wieku 3 lat. Była pod opieką specjalistycznych fundacji, stowarzyszeń, terapeutów. Walka mamy o Laurę była godna podziwu. Walka niestety mało skuteczna… dziewczynka rosła, a wraz ze wzrostem, rosło oczekiwania na choćby maleńkie postępy w terapii. Niestety tych postępów nie było… Praca z Laurą była bardzo trudna. Dziewczynka w wieku 8 lat, duża, silna, uciekająca z sali (o siedzeniu przy stoliku nie było mowy), gryząca terapeutów… Była propozycja pracy na każdych zajęciach po dwóch terapeutów. Z zaplanowanych 30 minut zajęć, jeśli udawało się że zrealizowałyśmy 7 – uważałyśmy za sukces. Laura rosła… zamiast poprawy, pojawiły się nowe trudności. Jakby tego autyzmu, tak ciężkiego zresztą, było mało doszła epilepsja.

  • Data: 24.09.2020
badania przesiewowe u dzieci

Wrzesień przesiewówki niesie

Miesiąc wrzesień zbliża się do nas wielkimi krokami. Choć jeszcze dowiadujemy się jak będzie wyglądać organizacja nowego roku szkolnego, z jakimi obostrzeniami będziemy musieli sobie poradzić, prowadząc szkolną czy przedszkolną terapię logopedyczną, wiemy już dziś, że niechybnie czekają nas badania przesiewowe uczniów.

  • Data: 31.08.2020
wakacje a praca logopedy

Trening audiogenny Schultza w terapii logopedycznej

Ponad połowa wakacji za nami. Niektórzy zaczęli już myśleć o powrocie do szkoły, poradni PP czy własnych gabinetów. Niektórzy jeszcze w ogóle nie zaczęli rozmyślać nad planem na kolejny rok szkolny. Niezmiennie jednak towarzyszą nam doniesienia o nowych zakażeniach Covid-19 i to powoduje, że ciężko nam zrelaksować się wakacyjnie.

  • Data: 17.08.2020
zabawy logopedyczne w domu

W tym domowym szaleństwie jest metoda

W domu bywa różnie. Są dni lepsze i gorsze jeśli chodzi o pracę z dzieckiem. Rodzice naszych pacjentów, uczniów, doświadczają przeróżnych trudności w związku z realizacją edukacji w domu. Praca terapeutyczna też nie należy do najłatwiejszych, stąd pomysł na krótki zbiór, propozycję metod pracy, które sprawdziłam ze swoimi logodzieciakami. Wiadomo, zawsze metoda do dziecka, a nie dziecko do metody! Co dla mnie okazało się skuteczne i jak poprowadziłam rodziców w realizacji terapii?

  • Data: 08.07.2020
  • « pierwsza
  • «
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • »
  • ostatnia »
105210371008989909804761759732725

Karty Pracy i ćwiczenia

Plakaty i broszury

Gry i dodatki

Aktualny numer Pokaż listę wydań »

CIEKAWE WIERSZYKI PLĄCZĄCE JĘZYKI. LOGOPEDYCZNE WIERSZE DYKCYJNE

CIEKAWE WIERSZYKI PLĄCZĄCE JĘZYKI. LOGOPEDYCZNE WIERSZE DYKCYJNE
Sprawdź »
Bądź na bieżąco z nowościami dotyczącymi pracy logopedy. Zapisz się na bezpłatny newsletter „Strefa logopedy”

Odbierz e-book w
prezencie!

Terapia miofunkcjonalna – 8 pytań i odpowiedzi

Wideo Pokaż więcej »

RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Oddech jako narzędzie relaksacji w terapii logopedycznej

Zapraszamy na szkolenie: Oddech jako narzędzie relaksacji w terapii logopedycznej

Więcej »
Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Więcej »

Informacje

  • Oferta
  • Redakcja
  • Prezent powitalny
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Pomoc
  • Kontakt
  • Współpraca

Partnerzy

Kontakt

  • Wiedza i Praktyka
    ul. Łotewska 9a
    03-918 Warszawa
  • Centrum Obsługi Klienta
    Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
    Telefon: 22 518 29 29
    Fax: 22 617 60 10
  • Email: [email protected]

© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

Logo WiP

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?

Włącz powiadomienia

Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.