Międzynarodowy Dzień Głuchych i Języka Migowego
Co roku od 1958 roku w ostatnią niedzielę września świętujemy Międzynarodowy Dzień Głuchych i Języka Migowego. Od pewnego czasu obchody te zostały rozszerzone na cały tydzień. Celem jest zwrócenie uwagi na osiągnięcia głuchych oraz problemy, z jakimi się spotykają (w tym także edukacja dzieci niesłyszących i przygotowanie ich do dorosłego życia). Międzynarodowy Dzień Głuchych to okazja do organizowania akcji promujących równouprawnienie, zrozumienie i poczucie solidarności. By jeszcze bardziej wyczulić społeczeństwo, ochronić różnorodność kulturową Głuchych oraz zwrócić uwagę na ich tożsamość ONZ w 2017 roku ustanowiło 23 września Międzynarodowym Dniem Języków Migowych. »
Terapia logopedyczna online - o czym warto wiedzieć?
W codziennym życiu zewsząd otaczają nas wysokie technologie. Coraz częściej sięgamy po nie również w edukacji i terapii. Niejednokrotnie nauczyciele, specjaliści i terapeuci zaczynają poszukiwać nowych dróg i metod prowadzenia zajęć. Chętnie sięgają po nowoczesne technologie po to, aby zajęcia miały bardziej atrakcyjną formę. W ostatnim czasie z konieczności niezwykle popularna stała się terapia logopedyczna online tzn. w formie spotkań zdalnych. W środowisku logopedycznym zauważa się coraz więcej specjalistów, którzy zaczęli korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), aby świadczyć swoje usługi terapeutyczne na odległość, wspomagać rozpoczęte działania czy utrwalać efekty dotychczasowej terapii gabinetowej. Zatem mitem staje się podejście, iż terapia logopedyczna online nie jest możliwa. »
Dodatek funkcyjny za wychowawstwo dla nauczyciela logopedy
Czy nauczyciel logopeda mający łączone pensum 16 h logopedii i 7,5 h z wychowania przedszkolnego jest uprawniony do dodatku funkcyjnego za wychowawstwo? Czy dodatek takowy przysługuje również nauczycielowi współorganizującemu kształcenie w grupie przedszkolnej? »
Schizofazja - czym jest i jak ją zdiagnozować
Werbalne komunikaty osób chorych na schizofrenię najczęściej stanowią podstawę do stwierdzenia zaburzeń myślenia, dzwiaczności czy ich nielogiczności. Umiejętność pomiaru patologii językowej w schizofrenii ma istotne znaczenie – stąd poniżej przedstawienie definicji schizofazji. »
Zapraszamy na webinarium „Logopedyczne badania przesiewowe”
Co to są badania przesiewowe? Jak zorganizować pracę w placówce oświatowej w pierwszych dniach roku szkolnego? Ile czasu możemy przeznaczyć na wykonywanie badań przesiewowych? W jakiej formie przekazać rodzicowi wynik naszych obserwacji w trakcie „przesiewówki”? Czy możemy wykonać badanie przesiewowe nie mając zgody rodzica? Z jakich formularzy najlepiej skorzystać? Jak wykonać badania przesiewowe w żłobku? »
Zespół FAS
Spożywanie alkoholu przez kobietę będącą w ciąży ma destrukcyjny wpływ na rozwijające się w jej łonie dziecko. Może skutkować wystąpieniem u niego licznych zaburzeń rozwojowych i neurologicznych. Zaburzenia te określane są mianem Płodowego Zespołu Alkoholowego (Fetal Alcohol Syndrome – FAS). »
Badanie przesiewowe w teorii i praktyce
Logopedyczne badania przesiewowe służą wstępnej identyfikacji zaburzeń mowy. Mają na celu wyłonienie w określonej grupie ryzyka zagrożeniem zaburzeniem mowy tych osób, dla których wskazana jest szczegółowa diagnoza logopedyczna. Badania mowy, znane jako badania przesiewowe, przeprowadzane są w Polsce od lat 60. XX wieku. B. Woynarowska przedstawia istotę tych badań, pisząc: „Test przesiewowy według Światowej Organizacji Zdrowia jest wstępną identyfikacją nierozpoznanych dotychczas chorób, zaburzeń lub wad, otrzymaną dzięki zastosowaniu testów i innych szybkich metod badania. Pozwala wyodrębnić w populacji osoby, które prawdopodobnie mają daną chorobę (zaburzenie), i osoby, które prawdopodobnie jej nie mają. Celem testu przesiewowego jest wczesne wykrywanie i leczenie zaburzeń w okresie, gdy można jeszcze odwrócić proces chorobowy lub zahamować tempo jego rozwoju (progresji). Celem testu nie jest ustalenie rozpoznania. Osoby z dodatnim wynikiem testu, czyli podejrzeniem zaburzenia lub choroby, powinny być poddane procesowi diagnozowania w celu wykluczenia lub ustalenia rozpoznania i niezbędnego leczenia. Test przesiewowy jest pierwszą fazą programu przesiewowego”. »
NUMER WRZEŚNIOWY "Słyszeć nie znaczy słuchać, bo słuch jest zmysłem, a słuchanie sztuką. O PERCEPCJI SŁUCHOWEJ"
We wrześniu 2022 roku mam przyjemność oddać w Państwa ręce 42 numer miesięcznika Strefa Logopedy, którego treść dotyczyrozwoju, zaburzenia i terapii percepcji słuchowej. Autorki niniejszej publikacji przygotowały obszerny artykuł, w którym przybliżają zagadnienia związane ze słuchem, m.in.:• przedstawiają i charakteryzują rodzaje słuchu,• przybliżają informacje o rozwoju percepcji słuchowej u dzieci,• opisują przyczyny i obraz zaburzeń percepcji słuchowej,• proponują sposób postępowania w trakcie diagnozy,• informują o możliwych formach stymulowania rozwoju oraz terapii zaburzeń percepcji słuchowej dzieci. »
- « pierwsza
- «
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- »
- ostatnia »







