• Strefa LogopedyStrefa Logopedy
  • x

    Wyszukaj na stronie:

  • Zaloguj sięZamów »
  • x
  • Kreator
    kart pracy
  • Teoria
  • Certyfikowane
    e-szkolenia
  • Pytania Czytelników
  • Teczka logopedy
    • Kalendarz logopedyczny
    • Wszystkie dokumenty
    • Logopeda w placówce oświatowej
    • Kwestionariusze, badania, testy
    • Kontakt z rodzicem
    • Badania przesiewowe
  • Artykuły

Aktualności

  • Aktualności

Afazja motoryczna (afazja ruchowa) – przyczyny, objawy, postępowanie terapeutyczne

  • 19 lutego 2024
  • Małgorzata Mańkowska-Ponieważ

Afazja motoryczna to zespół objawów, mających przyczyny neurologiczne. Charakteryzuje się zaburzeniem nadawania mowy przy zachowaniu jej rozumienia. Polega na całkowitej lub częściowej utracie zdolności wypowiadania się – w najgłębszej postaci do niemożności wydania z siebie jakiegokolwiek dźwięku. Z artykułu dowiesz się: W wyniku uszkodzeń których obszarów mózgu może wystąpić afazja motoryczna? Jakie są najczęstsze, obok udaru mózgu, przyczyny afazji? Czym różni się afazja dziecięca od afazji u dorosłego? Czym charakteryzuje się każdy rodzaj afazji motorycznej? »

  • Teoria
Więcej

Zapraszamy do wspólnej walentynkowej zabawy!

  • 13 lutego 2024

Dnia 14 lutego obchodzimy święto zakochanych. Nazwa wywodzi się od świętego Walentego. Każdemu z nas dzień ten kojarzy się z wysyłaniem listów i wierszyków miłosnych. My zapraszamy do wspólnej zabawy - walentynowej gry! »

  • Karty pracy i ćwiczenia
Więcej

Zespół Pradera-Williego - opieka logopedyczna nad pacjentem

  • 6 lutego 2024
  • Marcelina Przeździęk

Zespół Pradera-Williego (PWS) jest bardzo rzadką chorobą genetyczną. Częstość występowania szacuje się na 1 na 20 000 żywych urodzeń. W Polsce rodzi się więc co roku kilkanaścioro dzieci, którym przyjdzie walczyć z wiecznym brakiem uczucia sytości. Zespół Pradera-Williego jest zespołem genetycznym, wynikającym z poważnych zmian w układzie genów znajdujących się na chromosomie 15 [1]. Kluczowymi objawami zespołu są niskorosłość (niedobór hormonu wzrostu), niepełne dojrzewanie płciowe, a także brak uczucia sytości, co powoduje, że chorzy mogą jeść bez końca. W przypadku braku kontroli z zewnątrz może to prowadzić do otyłości. Z artykułu dowiesz się: Czym jest zespół Pradera-Williego? Jakie są osiowe objawy tego syndromu? Jakie problemy logopedyczne pojawiają się w grupie pacjentów z zespołem Pradera-Williego? Jakiej pomocy osobom z zespołem Pradera-Williego powinien udzielać logopeda? Jakie są rokowania terapii dzieci z PWS? »

  • Artykuły
Więcej

Opinia logopedyczna dla dziecka z podejrzeniem lub diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu

  • 1 lutego 2024
  • Renata Bronisz

Opinia logopedyczna dotycząca stanu rozwoju mowy, języka i komunikacji dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD - ang. autism spectrum disorder) powinna być poprzedzona rzetelną oceną funkcjonalną stanu mowy podopiecznego. Wskazuje to na konieczność ścisłej współpracy z rodzicami dziecka i, jeśli to możliwe, konsultacji z innymi specjalistami (np. wchodzącymi w skład zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, powołanego w placówce oświatowej na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego). Ważne, aby logopeda tworzący dokument, pamiętał o holistycznym spojrzeniu na pacjenta, ale bez wychodzenia poza zakres swoich kompetencji zawodowych. »

  • Teoria
Więcej

Zapraszamy na szkolenie! Czas pracy i urlop wypoczynkowy nauczyciela logopedy

  • 26 stycznia 2024

Zapraszamy do wysłuchania szkolenia pt. „Czas pracy i urlop wypoczynkowy nauczyciela logopedy” autorstwa radcy prawnego, specjalisty prawa oświatowego Michała Kowalski. Specjalista wyjaśnia m.in.: Ile wynosi pensum nauczyciela logopedy? Jakie zadania statutowe szkoły może realizować logopeda i czy może otrzymywać za nie dodatkowe wynagrodzenie? W jaki sposób ustala się wysokość pensum łączonego? Czy i kiedy logopeda może pełnić godziny ponadwymiarowe i doraźne zastępstwa? Czy nauczyciel logopeda może „odebrać” dzień wolny ze święto przypadające w weekend? »

  • Certyfikowane e-szkolenia
Więcej

Prowadzenie zajęć logopedycznych bez umowy o pracę

  • 17 stycznia 2024
  • Marta Wysocka

Czy nauczyciel logopeda, który ma uprawnienia do prowadzenia zajęć metodą terapii  słuchowej (zatrudniony w szkole podstawowej), może prowadzić zajęcia z przedszkolakami (z innej placówki) bez umowy o pracę? »

  • Pytania Czytelników
Więcej

Tyflologopedia, czyli rola logopedy w pracy z osobami z dysfunkcją narządu wzroku

  • 3 stycznia 2024

Wzrok to jeden z telereceptorów (zmysłów działających na odległość), dzięki któremu człowiek otrzymuje przeszło 80% informacji o otaczającym go świecie. Z tego też powodu zaburzeń w obrębie omawianego zmysłu obawia się większość społeczeństwa. Niewielu jednak wie, że według danych GUS w Polsce żyją około 4 miliony osób borykających się z różnego rodzaju deficytami w obrębie funkcjonowania narządu wzroku. W grupie tej znajdują się osoby w każdym wieku, a czas pojawienia się ograniczeń sprawności wzrokowej także jest zróżnicowany. Subdyscyplina logopedii specjalizująca się w terapii logopedycznej osób z niepełnosprawnością wzroku to tyflologopedia. Z artykułu dowiesz się: Czym jest tyflologopedia? Kogo nazywamy osobą niewidomą, a kogo osobą słabowidzącą? Czym są wada wzroku, dysfunkcja wzroku, niepełnosprawność wzroku? Czym charakteryzuje się niepełnosprawność wzroku u dzieci? Z czego wynikają i jaki są najczęstsze zaburzenia widzenia w wieku senioralnym? Na co powinien zwrócić uwagę logopeda pracujący z osobą z uszkodzonym narządem wzroku? »

  • Artykuły
Więcej

Zapraszamy na szkolenie: Pacjent z zaburzeniem funkcjonowania stawu żuchwowo-skroniowego u logopedy

  • 27 grudnia 2023

Zapraszamy do udziału w szkoleniu pt. „Pacjent z zaburzeniem funkcjonowania stawu żuchwowo-skroniowego u logopedy” autorstwa Anny Karaś. Specjalistka szczegółowo omawia następujące zagadnienia: budowa stawu skroniowo-żuchwowego; mechanika ruchów mięśni żujących; narząd żucia i układ stomatognatyczny; wady zgryzu; wpływ zgryzu na narząd żucia; bruksizm, clenching; objawy dysfunkcji w obszarze czaszkowo-żuchwowo-kręgosłupowym. »

  • Certyfikowane e-szkolenia
Więcej

Wesołych Świąt!

  • 20 grudnia 2023

Z okazji świąt Bożego Narodzenia życzymy odpoczynku w obecności osób bliskich i radości ze spędzonych przy wigilijnym stole chwil. Niech 2024 rok przyniesie zdrowie i szczęście oraz pozwoli na realizację prywatnych i zawodowych planów i marzeń. »

  • Aktualności
Więcej

Rodzaje rotacyzmu

  • 18 grudnia 2023

Głoska [r] pojawia się w rozwoju mowy najczęściej w 5.–6. roku życia dziecka. Często uznawana jest przez logopedów za jedną z trudniejszych, jeśli nie najtrudniejszą do wywołania. Niekiedy jednak już pierwsza próba uzyskania tego dźwięku mowy kończy się powodzeniem. Jest to zależne między innymi od sprawności aparatu artykulacyjnego i dopasowania metody wywoływania do potrzeb i możliwości pacjenta. Z artykułu dowiesz się: Jakie są możliwe wadliwe formy realizacji głoski [r]? Jakie rodzaje rotacyzmu (reranie) właściwego wyróżniają różni badacze? Czym są reranie trwałe i nietrwałe? Jakie jest możliwa nieprawidłowa wymowa głoski [r]? »

  • Artykuły
Więcej
  • « pierwsza
  • «
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • »
  • ostatnia »
2291229022892288225122492248221722162215

Karty Pracy i ćwiczenia

Plakaty i broszury

Gry i dodatki

Aktualny numer Pokaż listę wydań »

WĘDZIDEŁKA JAMY USTNEJ W PRAKTYCE LOGOPEDYCZNEJ. UTRWALANIE WYMOWY GŁOSEK TRZECH SZEREGÓW LOGOPEDYCZNYCH

WĘDZIDEŁKA JAMY USTNEJ W PRAKTYCE LOGOPEDYCZNEJ. UTRWALANIE WYMOWY GŁOSEK TRZECH SZEREGÓW LOGOPEDYCZNYCH
Sprawdź »
Bądź na bieżąco z nowościami dotyczącymi pracy logopedy. Zapisz się na bezpłatny newsletter „Strefa logopedy”

Odbierz e-book w
prezencie!

Terapia miofunkcjonalna – 8 pytań i odpowiedzi

Wideo Pokaż więcej »

Zapraszamy na szkolenie: O rozmowie w ujęciu diagnostycznym

Zapraszamy na szkolenie: O rozmowie w ujęciu diagnostycznym

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka

Zapraszamy na szkolenie: Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka

Więcej »
RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

Więcej »

Informacje

  • Oferta
  • Redakcja
  • Prezent powitalny
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Pomoc
  • Kontakt
  • Współpraca

Partnerzy

Kontakt

  • Wiedza i Praktyka
    ul. Łotewska 9a
    03-918 Warszawa
  • Centrum Obsługi Klienta
    Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
    Telefon: 22 518 29 29
    Fax: 22 617 60 10
  • Email: [email protected]

© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

Logo WiP

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?

Włącz powiadomienia

Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.