Warto dowiedzieć się, w jaki sposób obserwować dziecko z autyzmem, by uzyskać najistotniejsze z perspektywy logopedy informacje na temat sposobu jego funkcjonowania, niezbędne do opracowania skutecznego planu terapii. Skuteczność podjętej terapii logopedycznej w znacznej mierze zależy od planu, według którego jest realizowana – ten zaś nie może zostać właściwie sformułowany bez odpowiednio wnikliwej i rzetelnej analizy wszelkich dostępnych informacji na temat sposobu funkcjonowania i komunikowania się dziecka.
Z artykułu dowiesz się:
Chyba każdy terapeuta czynnie pracujący z małymi dziećmi zwrócił uwagę na fakt, że od dłuższego czasu obserwuje się niemalże stały wzrost liczby pacjentów, u których w diagnozie są słowa „spektrum autyzmu”. Pod tym określeniem kryje się wiele różnorakich zachowań i trudności. Wiele miejsca i energii poświęca się na badania dotyczące tej grupy osób. Warto wiedzieć, że od niedawna pojawiają się koncepcje głoszące, iż problemy z percepcją sensoryczną są główną przyczyną całego bogactwa cech charakterystycznych dla autyzmu. Percepcja sensoryczna to temat nie tylko bardzo ciekawy, lecz także szeroki. Treść niniejszego artykułu skupia się jedynie wokół percepcji słuchowej.
W wynikach badań (S. Baron-Cohen i in.) wykazano, iż dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu nie przejawiają trudności z odczytywaniem i rozumieniem przeżywanych przez innych tzw. prostych stanów emocjonalnych: radości, smutku, złości czy strachu. Problematyczne natomiast okazało się rozpoznawanie tzw. emocji kognitywnych: zaskoczenia, zakłopotania, zaciekawienia, zdziwienia, rozczarowania, zazdrości, wstydu czy znudzenia. Zrozumienie tych stanów wymaga wyobrażenia sobie, co przeżywa obserwowana osoba, tego co dzieje się w jej umyśle – wymaga empatii.
Opinia logopedyczna dotycząca stanu rozwoju mowy, języka i komunikacji dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD - ang. autism spectrum disorder) powinna być poprzedzona rzetelną oceną funkcjonalną stanu mowy podopiecznego.
Wskazuje to na konieczność ścisłej współpracy z rodzicami dziecka i, jeśli możliwe, konsultacji z innymi specjalistami (np. wchodzącymi w skład zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, powołanego w placówce oświatowej na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego). Ważne, aby logopeda tworzący dokument, pamiętał o holistycznym spojrzeniu na pacjenta, ale bez wychodzenia poza zakres swoich kompetencji zawodowych.
Od stycznia 2022 r. do polskiego nazewnictwa wszedł nowy system kodowania chorób oraz zaburzeń psychicznych. Miejsce systemu ICD-10 zastąpił nieco zmieniony ICD-11. Znaczące zmiany obejmują nazewnictwo i kodowanie przypisane do zaburzeń ze spectrum autyzmu.
Dziecko ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera ma na lekcjach nauczyciela wspomagającego. Czy może pojechać na wycieczkę szkolną (organizowaną po lekcjach) do teatru bez dodatkowego opiekuna (rodzica, nauczyciela wspomagającego, wychowawcy)?
Laura zdiagnozowana została w wieku 3 lat. Była pod opieką specjalistycznych fundacji, stowarzyszeń, terapeutów. Walka mamy o Laurę była godna podziwu. Walka niestety mało skuteczna… dziewczynka rosła, a wraz ze wzrostem, rosło oczekiwania na choćby maleńkie postępy w terapii. Niestety tych postępów nie było… Praca z Laurą była bardzo trudna. Dziewczynka w wieku 8 lat, duża, silna, uciekająca z sali (o siedzeniu przy stoliku nie było mowy), gryząca terapeutów… Była propozycja pracy na każdych zajęciach po dwóch terapeutów. Z zaplanowanych 30 minut zajęć, jeśli udawało się że zrealizowałyśmy 7 – uważałyśmy za sukces. Laura rosła… zamiast poprawy, pojawiły się nowe trudności. Jakby tego autyzmu, tak ciężkiego zresztą, było mało doszła epilepsja.
W Polsce żyje aż 400 tysięcy osób z autyzmem. To, licząc wraz z rodzinami dotkniętych problemem, bardzo duża liczba. Szczególnie istotne jest to teraz - w czasach pandemii koronawirusa. Zapraszamy na szkolenie dotyczące autyzmu pt. Wspomaganie komunikacji u dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych.
SPEKTRUM AUTYZMU PRO, specjalistyczny program multimedialny dla nauczycieli i terapeutów, to nowość od wydawnictwa Nowa Era. Przeznaczony do wspierania terapii dzieci ze spektrum autyzmu, stanowi również przydatne narzędzie w pracy terapeutycznej z dziećmi, u których występują trudne zachowania. Blisko 300 multimedialnych ćwiczeń, 40 przykładowych scenariuszy zajęć, 50 filmów animowanych i specjalna aplikacja terapeuty - to tylko niektóre z elementów nowatorskiego programu. Każdy zestaw zawiera dodatkowo tablet, a dwustanowiskowa licencja umożliwia pracę na różnych urządzeniach w tym samym czasie.
Po raz pierwszy terminu „autyzm” (z greckiego: „autos” – sam) na określenie zaburzenia występującego u dzieci użył w roku 1943 Leo Kanner, amerykański psychiatra uznawany za twórcę psychiatrii dziecięcej. Co prawda, termin ten został już wcześniej, bo w roku 1911, zastosowany przez Eugena Bleulera dla określenia jednego z głównych objawów schizofrenii (polegał on na zamykaniu się we własnym świecie i odcięciu od płynącego zeń bodźców), niemniej to dopiero Kanner przypisał mu nowe, obowiązujące w zasadzie po dzień dzisiejszy znaczenie. Na podstawie obserwacji jedenaściorga dzieci Kanner określił występujące u nich zaburzenie właśnie mianem wczesnego autyzmu dziecięcego (ang. early infantile autism).
Cel: ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe w zakresie różnicowania głosek: kg, ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne, stosowanie pojęcia „na”.
Cel: rozwijanie słownictwa dziecka, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia słuchowe
Dowiedz, się w jaki sposób niepełnosprawność intelektualna wpływa na rozwój mowy i języka.Czy zachowania językowe są zależne od czynności adaptacyjnych i przystosowawczych. Wartopoznać możliwości ucznia z niepełnosprawnością intelektualną tak, aby dostosować odpowiedniemetody i formy pracy do jego możliwości psychofizycznych.• Niepełnosprawność intelektualna – czy niepełnosprawność intelektualna wpływa na jakośćkomunikacji?• Jakie mogą być przyczyny niepełnosprawności intelektualnej?• Rozwój umiejętności poznawczych dziecka a rozwój komunikacji.• Co ma wpływ na nasz rozwój
Zapraszam na webinarium na temat autyzmu. Poprowadzi je Pani Monika Plata - neurologopedka i terapeutka integracji sensorycznej, a także dydaktyk i szkoleniowiec. Specjalistka w zakresie dwujęzyczności.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.