Wycieczka szkolna dla ucznia ze spektrum autyzmu

Jacek Miklasiński

Autor: Jacek Miklasiński

Dodano: 24 marca 2022
wycieczka szkolna

Dziecko ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera ma na lekcjach nauczyciela wspomagającego. Czy może pojechać na wycieczkę szkolną (organizowaną po lekcjach) do teatru bez dodatkowego opiekuna (rodzica, nauczyciela wspomagającego, wychowawcy)?

Wycieczka szkolna dla ucznia ze spektrum autyzmu

Przepisy rozporządzenia MEN z 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki nie regulują w odmienny sposób udziału w wycieczkach dzieci ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera.

O udziale w wycieczce decydują rodzice

Organizację i program wycieczki dostosowuje się do:

  • wieku,
  • zainteresowań,
  • potrzeb uczniów,
  • ich stanu zdrowia,
  • kondycji,
  • sprawności fizycznej,
  • umiejętności (§ 5 ww. rozporządzenia).

W pierwszej kolejności trzeba więc rozważyć, czy uczeń może sprostać wymogom programu wycieczki.

Ponadto wymagania jest zgoda rodziców na udział w wycieczce ucznia niepełnoletniego. Wyrażana jest ona w formie pisemnej. Rodzice najlepiej znają swoje dziecko i jeśli wyrazili zgodę na udział w wycieczce, - uczynili to z pełną świadomością, że nie przekracza ona możliwości ich dziecka.

Autyzm i zespół Aspergera - można zwiększyć liczbę opiekunów

Dyrektor szkoły, który wyznacza kierownika i opiekunów wycieczki spośród pracowników pedagogicznych szkoły, może zwiększyć liczbę opiekunów, by zapewnić uczniowi właściwy poziom bezpieczeństwa.

W zależności od celu i programu wycieczki opiekunem wycieczki może być także osoba niebędąca pracownikiem pedagogicznym szkoły, wyznaczona przez dyrektora szkoły (§ 9 ust. 1 i 2).

Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się, uwzględniając:

  • wiek,
  • stopień rozwoju psychofizycznego,
  • stan zdrowia,
  • ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki,
  • a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.

Po uwzględnieniu wszystkich powyższych warunków należy podjąć ostateczną decyzją w sprawie udziału ucznia w wycieczce.

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. z 2018 r. poz. 1055) - § 5.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1604) - § 32 ust. 1.
Autor: Jacek Miklasiński
Jacek Miklasiński

Autor: Jacek Miklasiński

Wieloletni nauczyciel, dyrektor szkoły i wizytator kuratorium oświaty

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)
Sprawdź »