Wczesne wspomaganie rozwoju może być organizowane w publicznych i niepublicznych:
Wczesne wspomaganie rozwoju - logopeda ze szkoły czy z poradni
Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju wymaga powołania stosownego zespołu, w skład którego wchodzi m.in. logopeda. Czy jednak musi być to logopeda zatrudniony w przedszkolu? A może wystarczy specjalista oddelegowany ze współpracującej z przedszkolem poradni psychologiczno-pedagogicznej? Sprawdzamy, jakie rozwiązania w tym zakresie obowiązują w przedszkolach publicznych i niepublicznych.
Wczesne wspomaganie rozwoju - logopeda ze szkoły czy z poradni
Warunki organizowania WWR
-
przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych,
-
innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, - ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych
-
poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, które spełniają warunki określone w rozporządzeniu MEN z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (art. 127 ust. 5 Prawa oświatowego).
Wczesne wspomaganie może być organizowane w podmiotach, o których mowa powyżej, jeżeli:
-
zatrudniają one kadrę posiadającą kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania,
-
dysponują pomieszczeniami do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania indywidualnie i w grupie, wyposażonymi w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci (§ 2 rozporządzenia MEN z 24 sierpnia 2017 r.).
W skład zespołu WRR wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
-
pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka;
-
psycholog;
-
logopeda.
W zespole WWR logopeda zatrudniony w przedszkoli
Jeżeli w przedszkolu nie zatrudnia się któregokolwiek z wymienionych specjalistów, to nie ma możliwości organizowania wczesnego wspomagania – nie istnieje bowiem zespół.
Do zespołu WWR nie można powołać osoby niezatrudnionej w placówce.
Jeżeli więc w placówce ma być prowadzone wczesne wspomaganie rozwoju, to konieczne jest zatrudnienie logopedy.
Wczesne wspomaganie rozwoju nie zawsze obligatoryjne
Z drugiej strony nie każda placówka ma obowiązek organizowania wczesnego wspomagania.
Jeśli przedszkole nie organizuje WWR, to rodziców, którzy dostarczyli opinię o potrzebie wczesnego wspomagania, należy poinformować, w która placówka prowadzi takie zajęcia.
Inaczej sytuacja kształtuje się w przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej (inną niż opinia o potrzebie wczesnego wspomagania). W tym przypadku przedszkole jest bowiem zobowiązane do organizowania zajęć logopedycznych zalecanych przez poradnię. To zaś wiąże się z koniecznością zatrudnienia logopedy
W przedszkolach niepublicznych możliwe zlecenie
To czy logopedą będzie musiał zostać nawiązany stosunek pracy na podstawie umowy o pracę w przedszkolu innym niż samorządowe uzależnione jest jednak od tego, w jakim wymiarze będzie prowadził zajęcia. W przypadku nauczycieli prowadzących zajęcia bezpośrednio z uczniami lub wychowankami w wymiarze nie wyższym niż 4 godziny tygodniowo, powierzenie prowadzenia tych zajęć może nastąpić również na innej podstawie niż umowa o pracę, jeżeli w treści łączącego strony stosunku prawnego nie przeważają cechy charakterystyczne dla stosunku pracy.
Jeżeli więc logopeda będzie prowadził do 4 godzin zajęć tygodniowo, to można zawrzeć z nim umowę cywilnoprawną.
Nie wchodzi w grę oddelegowanie logopedy z poradni
Nie powinno mieć miejsca rozliczenie z niepubliczną poradnią psychologiczno-pedagogiczną dokonywane na podstawie faktury. Wszak zgodnie z art. 13 ust. 6 pkt 1 Prawa oświatowego przedszkole musi zatrudniać nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w rozporządzeniu MEN z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Ustawodawca przewidział możliwość nawiązania stosunku prawnego na innej podstawie niż umowa o pracę, jednak jednoznacznie wskazał, że ma być to stosunek prawny łączący strony, tj. przedszkole i nauczyciela.
-
Ustawa z 15 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.) – art. 13 ust. 6 pkt 1, art. 127 ust. 5.
-
Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.) – art. 10a.
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r. poz. 1635) - § 2, § 3 ust. 2.