Wczesne wspomaganie rozwoju - logopeda ze szkoły czy z poradni

Marta Wysocka

Autor: Marta Wysocka

Dodano: 21 października 2021
wczesne wspomaganie rozwoju

Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju wymaga powołania stosownego zespołu, w skład którego wchodzi m.in. logopeda. Czy jednak musi być to logopeda zatrudniony w przedszkolu? A może wystarczy specjalista oddelegowany ze współpracującej z przedszkolem poradni psychologiczno-pedagogicznej? Sprawdzamy, jakie rozwiązania w tym zakresie obowiązują w przedszkolach publicznych i niepublicznych.

Wczesne wspomaganie rozwoju - logopeda ze szkoły czy z poradni

Warunki organizowania WWR

Wczesne wspomaganie rozwoju może być organizowane w publicznych i niepublicznych:

  • przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych,

  • innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, - ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych

  • poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, które spełniają warunki określone w rozporządzeniu MEN z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (art. 127 ust. 5 Prawa oświatowego).

Wczesne wspomaganie może być organizowane w podmiotach, o których mowa powyżej, jeżeli:

  • zatrudniają one kadrę posiadającą kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania,

  • dysponują pomieszczeniami do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania indywidualnie i w grupie, wyposażonymi w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci (§ 2 rozporządzenia MEN z 24 sierpnia 2017 r.).

W skład zespołu WRR wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:

  • pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka;

  • psycholog;

  • logopeda.

W zespole WWR logopeda zatrudniony w przedszkoli

Jeżeli w przedszkolu nie zatrudnia się któregokolwiek z wymienionych specjalistów, to nie ma możliwości organizowania wczesnego wspomagania – nie istnieje bowiem zespół.

Do zespołu WWR nie można powołać osoby niezatrudnionej w placówce.

Jeżeli więc w placówce ma być prowadzone wczesne wspomaganie rozwoju, to konieczne jest zatrudnienie logopedy.

Wczesne wspomaganie rozwoju nie zawsze obligatoryjne

Z drugiej strony nie każda placówka ma obowiązek organizowania wczesnego wspomagania.

Przykład

Jeśli przedszkole nie organizuje WWR, to rodziców, którzy dostarczyli opinię o potrzebie wczesnego wspomagania, należy poinformować, w która placówka prowadzi takie zajęcia.

Inaczej sytuacja kształtuje się w przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej (inną niż opinia o potrzebie wczesnego wspomagania). W tym przypadku przedszkole jest bowiem zobowiązane do organizowania zajęć logopedycznych zalecanych przez poradnię. To zaś wiąże się z koniecznością zatrudnienia logopedy

W przedszkolach niepublicznych możliwe zlecenie

To czy logopedą będzie musiał zostać nawiązany stosunek pracy na podstawie umowy o pracę w przedszkolu innym niż samorządowe uzależnione jest jednak od tego, w jakim wymiarze będzie prowadził zajęcia. W przypadku nauczycieli prowadzących zajęcia bezpośrednio z uczniami lub wychowankami w wymiarze nie wyższym niż 4 godziny tygodniowo, powierzenie prowadzenia tych zajęć może nastąpić również na innej podstawie niż umowa o pracę, jeżeli w treści łączącego strony stosunku prawnego nie przeważają cechy charakterystyczne dla stosunku pracy.

Przykład

Jeżeli więc logopeda będzie prowadził do 4 godzin zajęć tygodniowo, to można zawrzeć z nim umowę cywilnoprawną.

Nie wchodzi w grę oddelegowanie logopedy z poradni

Nie powinno mieć miejsca rozliczenie z niepubliczną poradnią psychologiczno-pedagogiczną dokonywane na podstawie faktury. Wszak zgodnie z art. 13 ust. 6 pkt 1 Prawa oświatowego przedszkole musi zatrudniać nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w rozporządzeniu MEN z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Ustawodawca przewidział możliwość nawiązania stosunku prawnego na innej podstawie niż umowa o pracę, jednak jednoznacznie wskazał, że ma być to stosunek prawny łączący strony, tj. przedszkole i nauczyciela.

  • Ustawa z 15 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.) – art. 13 ust. 6 pkt 1, art. 127 ust. 5.

  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.) – art. 10a.

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej  z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r. poz. 1635) - § 2, § 3 ust. 2.

Autor: Marta Wysocka
Marta Wysocka

Autor: Marta Wysocka

Specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)
Sprawdź »