Czym są ćwiczenia kodowania? W jaki sposób ćwiczyć z dziećmi kodowanie?

Dodano: 3 listopada 2021
kodowanie

Kodowanie to innymi słowy cechowanie znakami umownymi. Umożliwia dziecku zrozumienie, że dany znak może przedstawiać osobę, przedmiot, zwierzę, literę, czy też działanie. Ćwiczenia kodowania wymagają od dziecka umiejętności dokonywania wyboru ze zbioru symboli jakiegoś znaku, który ma zastępować dany obrazek.

Czym są ćwiczenia kodowania? W jaki sposób ćwiczyć z dziećmi kodowanie?

Ćwiczenia zwykle przybierają dwa warianty, w zależności od poziomu sprawności manualnej dziecka:

  • przy ograniczonych możliwościach manualnych, bądź też w sytuacji, gdy pracujemy
    z bardzo małym dzieckiem, dziecko wybiera etykietki z narysowanymi lub wpisanymi symbolami. Zadanie polega wówczas na ułożeniu etykietki pod obrazkiem, który mu odpowiada.
  • podczas pracy ze starszym dzieckiem, bądź też w sytuacji, gdy dziecko wykazuje większe możliwości manualne, zadanie może polegać na samodzielnym wpisaniu, bądź narysowaniu znaku pod obrazkiem, który mu odpowiada.

Podczas ćwiczeń kodowania terapeuta powinien kontrolować zarówno kierunek pracy dziecka, jak i sposób pracy. Dziecko to zadanie powinno wykonywać w kierunku od lewej do prawej strony (zgodnie z kierunkiem czytania) i nie może pomijać żadnych obrazków – musi działać planowo i systematycznie. Dodatkowo należy podkreślić, iż ćwiczenie kodowania nie musi być wyłącznie ćwiczeniem stolikowym. Można do niego użyć dużych plansz rozłożonych na dywanie, bądź na podłodze i wówczas dziecko w wykonanie tego zadania angażuje się całym sobą poprzez skakanie, bieganie itd. Z tego względu jest ono bardzo atrakcyjne dla dzieci.

 

 

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)
Sprawdź »