Zajęcia logopedycznych dla dziecka 6-letniego - ile powinny trwać

Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Dodano: 21 października 2021
długość zajęć logopedycznych
Pytanie:

Dziecko 6-letnie ma w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej zalecenia - indywidualne zajęcia logopedyczne. Ile czasu trwają takie zajęcia?

Zajęcia logopedycznych dla dziecka 6-letniego - ile powinny trwać

Odpowiedź:

Czas trwania zajęć dla dziecka powinien określić specjalista, uwzględniając potrzeby i możliwości psychofizyczne dziecka. Godzina takich zajęć trwa 45 minut. Dyrektor ustala wymiar godzin i okres, w jakim pomoc w formie zajęć logopedycznych jest udzielana (§ 16 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, § 9 rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli).

Określenie czasu trwania zajęć na podstawie oceny potrzeb i możliwości dziecka

Przepisy nie określają czasu trwania konkretnych zajęć wsparcia udzielanego dzieciom w przedszkolu. W związku z tym konieczne jest dokonanie oceny potrzeb i możliwości dziecka, aby móc określić zarówno wymiar, częstotliwość, jak i czas trwania poszczególnych zajęć. Należy przy tym uwzględnić stymulację dziecka w czasie zajęć wychowania przedszkolnego, podczas których powinny także być realizowane określone działania w zakresie wsparcia dziecka, a także możliwości stymulowania rozwoju w danym obszarze we współpracy z rodzicami.

Zgodnie z § 16 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, godzina zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym zajęć logopedycznych trwa 45 minut. Dopuszczalne przy tym jest prowadzenie zajęć w czasie dłuższym lub krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami danego dziecka.

Różny czas zajęć dla poszczególnych grup wiekowych

Natomiast na podstawie § 9 rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli, czas prowadzonych w przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas prowadzonych w przedszkolu zajęć religii, zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego i zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić z dziećmi w wieku:

  • 3-4 lat - około 15 minut,
  • 5-6 lat - około 30 minut.
Przykład

Wydaje się, że czas pracy z dzieckiem 6-letnim może obejmować 30-45 minut – biorąc pod uwagę funkcjonowanie konkretnego dziecka.

Możliwa modyfikacja ustaleń

Biorąc pod uwagę przywołane regulacje i prawidłowości rozwojowe dziecka 6-letniego oraz możliwości konkretnego dziecka, o którym mowa w pytaniu, specjalista powinni ocenić, w jakim wymiarze należy zaplanować zajęcia, aby możliwa była skuteczna realizacja celów

terapeutycznych. Należy przy tym pamiętać, że dokonane ustalenia mogą być modyfikowane odpowiednio do potrzeb dziecka, czynionych postępów, zmieniających się celów.

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r. poz. 1280) - § 16, § 20 ust. 5.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r. poz. 502) - § 9.
Autor: Marzenna Czarnocka
Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)

„TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC)
Sprawdź »