Program terapii logopedycznej - kiedy, jak i dla kogo go opracować?

Czy logopeda musi przygotować oddzielny program terapii dla każdego dziecka lub grupy w przedszkolu? Czy przepisy określają konkretny termin na opracowanie programu zajęć? Jakie informacje powinna zawierać pisemna informacja dla rodziców o objęciu dziecka pomocą logopedyczną? Czy obowiązki logopedy różnią się w zależności od tego, czy wykonuje je w placówce publicznej, czy niepublicznej? Rozwiewamy te wątpliwości i podpowiadamy jak, zgodnie z prawem, opracować program terapii logopedycznej.
Program terapii logopedycznej - kiedy, jak i dla kogo go opracować?
Termin opracowania programu
Przepisy nie wyznaczają terminów opracowania programów zajęć realizowanych przez specjalistów. Taki program musi jednak powstać po zakwalifikowaniu przedszkolaka na grupowe lub indywidualne zajęcia na podstawie przeprowadzonej diagnozy i poinformowaniu rodziców o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Informacja dla rodziców
W informacji dla rodziców (w formie pisemnej) o objęciu wychowanka wsparciem w postaci zajęć logopedycznych należy zawrzeć między innymi okres udzielania dziecku pomocy oraz wymiar godzin zajęć logopedycznych.
Dziennik pracy specjalisty i innych zajęć
Zgodnie z przepisami prawa logopeda prowadzi dziennik pracy, do którego wpisuje:
- tygodniowy plan zajęć,
- zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach (w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań),
- imiona i nazwiska wychowanków, objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Oprócz tego logopeda jest zobowiązany do prowadzenia dziennika innych zajęć (specjalistycznych - logopedycznych), który stanowi dokumentację z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Do tego dziennika wpisuje się:
- nazwiska i imiona dzieci w porządku alfabetycznym oraz oddział, do którego uczęszczają,
- kontakty do rodziców (adresy poczty elektronicznej, numery telefonów),
- indywidualny program pracy z dzieckiem, a w przypadku zajęć grupowych - program pracy grupy,
- tygodniowy plan zajęć,
- tematy przeprowadzonych zajęć oraz czas ich realizacji (przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem),
- ocenę postępów i wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem,
- frekwencję dzieci na zajęciach.
Program w przedszkolu niepublicznym
Zasady terapii i konieczność opracowania programu pracy z dzieckiem wynikają z ogólnych norm postępowania terapeutycznego związanego z diagnozą każdego specjalisty i jego odpowiedzialnością za dziecko. Dotyczą zatem także przedszkoli niepublicznych, w których praca logopedyczna na rzecz dzieci z zaburzeniami mowy odbywa się na takich samych zasadach, jak w przedszkolach publicznych.
Natomiast konieczność dokumentowania zajęć w tych placówkach w formie dokumentów określonych dla przedszkoli publicznych uwarunkowana jest zapisem ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, który uzależnia otrzymanie dotacji na dziecko w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez gminę (pomniejszonym o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie), między innymi od prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, wychowania i opieki ustalonej dla przedszkoli publicznych.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2024 r. poz. 50) – § 11, § 18.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2023 r. poz. 1798).