Aktualny

Książki i książeczki dla dzieci – logopedyczne, o emocjach, do nauki czytania i pisania. 2 kwietnia - Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci

Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Dodano: 1 kwietnia 2025
dzień książki

Każdego roku 2 kwietnia obchodzone jest święto małych czytelników i autorów treści dla najmłodszych – Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. Rynek publikacji dla dzieci jest rozległy i zróżnicowany. Wszystkie wydania kierowane do nieletnich, od książek obrazkowych dla maluchów po powieści dla nastolatków, cieszą się coraz większym zainteresowaniem [1]. Rośnie zapotrzebowanie na dobrej jakości książki dla dzieci, między innym dzięki promocji czytelnictwa przez nauczycieli i terapeutów. Co roku pojawiają się także nowości wśród książek przydatnych w pracy logopedy.

Z artykułu dowiesz się:

  • Które książki edukacyjne dla dzieci warto wykorzystać w terapii opóźnionego rozwoju mowy?
  • Które publikacje traktujące o emocjach dzieci są warte uwagi?
  • Jakie książeczki mogą wesprzeć naukę czytania?
  • Który audiobook wybrać, by ćwiczyć percepcję słuchową (pamięć, rozumienie za słuchu)?

Książki i książeczki dla dzieci – logopedyczne, o emocjach, do nauki czytania i pisania. 2 kwietnia - Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci

Propozycje książeczek stymulujących rozwój mowy dla najmłodszych

  • książeczki z serii autorstwa J. Mughle wyd. dwie siostry, np. „Śpij, króliczku”, „Nie płacz króliczku”, „Pobawimy się króliczku”,
  • książeczki z serii autorstwa M. Galewskiej-Kutry wyd. Nasza Ksiegarnia, np. „Pucio poznaje kolory i dźwięki”, „Pucio u lekarza”, „Pucio rośnie zdrowo”, „Pucio. Zabawy gestem i dźwiękiem”, „pucio uczy się mówić”, „Pucio mówi pierwsze słowa”,
  • książeczki z serii autorstwa A.M. Buszkiewicz wyd. GREG, np. „Bubu uczy się mówić. A kuku!”, „Bubu już mówi. Szukaj mnie!”,
  • książeczki z serii autorstwa B. Supeł wyd. Zielona Sowa, np. „Jadzia Pętelka idzie spać”, „Jadzia Pętelka chce sama”, „Jadzia Pętelka mówi czułe słówka”,
  • książeczki z serii autorstwa A. Głowińskiej wyd. Media Rodzina, np. Kicia Kocia idzie na urodziny”, Kicia Kocia w teatrze”, „Kicia Kocia u dentysty”.

O emocjach – propozycje książek dla dzieci w każdym wieku

  • dla najmłodszych:
    • książka typu pop-up autorstwa A. Llenas wyd. mamania pt. „Kolorowy potwór”,
    • książki autorstwa S. McBratney i A. Jeram wyd. Harperkids pt. „Nawet nie wiesz, jak bardzo cię kocham”, „Czy będziesz moim przyjacielem”;
    • książka autorstwa C. Doerrfeld wyd. Mamania pt. „A królik słuchał”.
    • dla przedszkolaków i uczniów:
      • książki z serii Self-Regulation autorstwa A. Strążki-Gawrysiak, np. „Self-Regulation. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę”, „Self-Regulation. Nie ma niegrzecznych dzieci”, „Self-Regulation. Jak się lubić w świecie pełnym różnic”, „Self-Regulation. Szkolne wyzwania”;
      • książka autorstwa A. Srokowskiej-Ziółkowskiej wyd. Book Ojciec: „Nie musisz być grzeczny, czyli bajki przynoszące ulgę”, „Nie musisz być grzeczny. Potrzeby”;
      • książki z serii o Pinku autorstwa U. Młodnickiej i A.M. Waligóry wyd. sensus, np. „Jesteś ważny, Pinku! Książka o poczuciu własnej wartości dla dzieci i dla rodziców trochę też”, „Jesteś prawdziwym przyjacielem, Pinku! Książka o relacjach z rówieśnikami dla dzieci i dla rodziców trochę też”, „Bądź sobą, Pinku! Książka o asertywności i stawianiu granic dla dzieci i rodziców trochę też”, „Odwagi, Pinku! Książka o odporności psychicznej dla dzieci i rodziców trochę też”.

Propozycje książeczek do nauki czytania dla dzieci w wieku od ok. 6 lat

  • książki z serii „Czytam sobie” wyd. Harperkids:
    • Poziom 1. Tu wybrane wyrazy zapisane są w podziale na pojedyncze litery. Np. M. Sandecki „Wielki skarb”, J. Bednarek „Pora na pomidora (w zupie)”;
    • Poziom 2. Tu wybrane wyrazy zapisywane są w podziale na sylaby. Np. M. Baran „Lem i zagadki kosmosu”, J. Jagiełło i J. Rusinek „Oko w oko z diplodokiem”, R. Witek i E. Dziubak „Maja na tropie jaja”;
    • Poziom 3. Tu tekst jest obszerny, zdobiony jedynie czarno-białymi ilustracjami. Np. E. Nowak, „Pożar w fabryce”.
    • książka autorstwa A. Łubkowskiej pt. „Nauka czytania” wyd. Nasza Księgarnia;
    • książeczki wydawnictwa Pomelody z serii „Czytanie przez muzykowanie. Czytanie globalne”, np. „Burza”, „Noc”, „Las”, „Dom”, „Wiatr”.


Propozycje audiobooków dla przedszkolaków i uczniów

  • seria autorstwa R. Piątkowskiej, czyta Artur Barciś, np. „Opowiadania dla przedszkolaków”, „Opowiadania z piaskownicy”, „Piegowate opowiadania”, „Opowiadania do chichotania”;
  • bajki autorstwa U. Bartos-Gęsikowskiej „Tam, gdzie mieszkają bajki 2”, czytają m.in. T. Lipowska, M. Damięcki, B. Kurdej-Szatan.

Przypisy:

[1] Wielkość rynku publikacji dla dzieci, udział, wzrost i analiza branży według typu (książki w miękkiej oprawie, książki w twardej oprawie, książki w twardej oprawie, e-booki i inne formaty) według zastosowania (księgarnie offline, księgarnie online). Prognoza regionalna do 2033 r, https://www.businessresearchinsights.com/market-reports/children-s-publishing-market-103895 [dostęp: 31.03.2025 r.].

Autor: Dorota Dudzińska
Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Neurologopeda, terapeuta ręki, oligofrenopedagog, hipoterapeuta. Pracuje przede wszystkim z dziećmi (w wieku żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym). Chętnie łączy formy terapii (np. hipoterapia i logopedia, terapia ręki i logopedia), ceni holistyczne podejście do terapii podopiecznego. Pasjonatka w zawodzie z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi z dyslalią, opóźnionym rozwojem mowy, oligofazją i z całościowym zaburzeniem rozwoju. Redaktor merytoryczna recenzowanego czasopisma Strefa Logopedy.

KRÓLOWA NA TRASIE – GŁOSKA [t]

KRÓLOWA NA TRASIE – GŁOSKA [t]
Sprawdź »