16 kwietnia - Światowy Dzień Głosu

Światowy Dzień Głosu, obchodzony 16 kwietnia, jest doskonałą okazją do przypomnienia o znaczeniu zdrowia głosu w naszym codziennym życiu. Głos odgrywa kluczową rolę w komunikacji, zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Dbałość o zdrowie strun głosowych, ich prawidłowe użytkowanie i odpowiednią regenerację to nie tylko kwestia komfortu, ale także naszego dobrego samopoczucia. Z tego powodu, Światowy Dzień Głosu stanowi ważną okazję do edukacji na temat prewencji problemów głosowych.
16 kwietnia - Światowy Dzień Głosu
Diagnoza i terapia zaburzeń głosu u dzieci
Proces tworzenia i używania głosu nazywany jest emisją głosu (łac. Emittere - wypuszczać, wysyłać; emissio – wysyłanie).
Wg M. Majkowskiej: „Emisja głosu (…) to wydobywanie głosu na zewnątrz, zgodnie z prawami fizjologii oraz wymogami estetycznymi. Emisja głosu zajmuje się wypracowaniem skoordynowanych ruchów aparatu głosowego i mięśni oddechowych w celu uzyskania rezonansu”.
Poprawność emisji głosu zależy od różnych czynników, w tym warunków anatomicznych, stanu zdrowia, aspektów psychologicznych, otoczenia, a nawet kwestii ekonomicznych. Wszelkie nieprawidłowości w obrębie fizjologii czy anatomii narządu głosu mogą prowadzić do dysfunkcji procesu fonacyjnego. Rozwój głosu odbywa się równolegle z rozwojem mowy.
Periodyzacja rozwoju głosu człowieka, zaproponowana przez J. Gebreselassie, wyróżnia siedem etapów:
- przedszkolny (od urodzenia do 6.–7. roku życia),
- przedmutacyjny (od 6–7 lat do 13. roku życia),
- mutacji (13–15 lat),
- postmutacyjny (15–17 lat),
- wczesnej dorosłości (17–35 lat),
- dojrzałości – stabilnego funkcjonowania (35–60 lat),
- głosu starczego (powyżej 60. roku życia).
Emisja głosu wiąże się ze złożoną synergią wielu podsystemów biologicznych i psychospołecznych. Nauka o emisji głosu obejmuje badanie pełnych możliwości wytwarzania przez ludzi dźwięków, z których część jest osadzona w mowie. W praktyce zawodowej wtórnym znaczeniem emisji głosu jest nauka techniki i praktyka codziennego używania głosu.
Anatomia i fizjologia głosu
Głos – jako złożone narzędzie wyrażania ludzkiego przekazu – związany jest z wieloma aspektami anatomicznymi i fizjologicznymi. Proces tworzenia ludzkiego głosu to skomplikowany mechanizm, który łączy trzy systemy: · oddechowy, · fonacyjny, · artykulacyjno-rezonacyjny. Współdziałanie tych systemów jest możliwe dzięki sprawnemu działaniu układu nerwowego. Podstawową zasadę działania głosu można opisać jako proces, w którym wibrujące fałdy głosowe w krtani przekształcają stały przepływ powietrza z układu oddechowego w okresowy ciąg impulsów przepływu[1]. Na rysunku 1. przedstawiono mechanizmy biorące udział w tworzeniu głosu. [1] Herbst C.T. (2017), A review of singing voice subsystem interactions–toward an extended physiological model of “support”, [w:] “Journal of voice”, 31(2), s. 249–e13.
Artykuł pochodzi z 66 numeru czasopisma "Strefa Logopedy:, pt. Diagnoza i terapia zaburzeń głosu u dzieci.
Zobacz całe wydanie >>