Aktualny

Podsumowanie terapii logopedycznej przed wakacjami - opinia dotycząca zajęć krok po kroku

Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Dodano: 5 czerwca 2024
OPINIA LOGOPEDYCZNA

Zakończenie roku edukacji w przedszkolu czy szkole to okres podsumowania pracy dziecka, także w czasie zajęć logopedycznych. Opinia logopedy powinna zawierać podstawowe informacje na temat spotkań z logopedą. Przed wakacyjną przerwą w terapii warto przygotować dokument zawierający przyczyny, przebieg i rezultaty terapii, sugestię dalszej pracy, propozycję wartych zastosowania działań. Niniejszy dokument ma na celu przede wszystkim zaznajomić rodzica i/lub nauczycieli z aktualnym stanem mowy dziecka.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie informacje dotyczące zajęć warto zawrzeć w opinii logopedycznej?
  • W jaki sposób zaplanować rozmieszczenie treści w opinii logopedycznej?
  • W jakim celu przygotować podsumowanie terapii logopedycznej?
  • Jakie dodatkowe informacje na temat przeprowadzonych ćwiczeń logopedycznych warto zawrzeć w piśmie?

Podsumowanie terapii logopedycznej przed wakacjami - opinia dotycząca zajęć krok po kroku

Co zawrzeć w podsumowaniu terapii logopedycznej?

W przygotowywanym dokumencie powinny znaleźć się:

  • data sporządzenia opinii (opisywany w opinii stan powinien odpowiadać rzeczywistej sytuacji w dniu sporządzenia dokumentu);
  • cel wystawienia opinii, np. podsumowanie pracy terapeutycznej w minionym roku szkolnym;
  • ewentualnie: na czyją prośbę/wniosek została sporządzona, np. na prośbę rodzica, do przedłożenia w poradni;
  • imię i nazwisko dziecka;
  • ewentualnie: wiek i/lub grupa/klasa dziecka;
  • opis formy terapii – indywidualna, w parze, grupowa;
  • informacja o miejscu odbywania zajęć z logopedą, np. nazwa przedszkola;
  • informacja o tym, jak często i w jakim wymiarze odbywały się spotkania, np. raz w tygodniu 30 minut;
  • przyczyny przyjęcia na terapię logopedyczną (ogólny skrót wyniku diagnozy);
  • informacja o tym, w jakim celu i jakiego rodzaju ćwiczenia (mające jaki cel) były wykonywane z pacjentem w ciągu roku lub/i
  • informacja o tym, jakie cele udało się osiągnąć i jakie postępy poczyniło dziecko, np. „wywołano i utrwalono na poziomie zdań wymowę głoski [š]” lub/i
  • informacja o tym, jakie cele nie zostały jeszcze zrealizowane, czyli z jakiego powodu terapia logopedyczna powinna być kontynuowana w przyszłym roku szkolnym;
  • krótki opis przebiegu zajęć, np. „dziecko chętnie i z zaangażowaniem wykonywało ćwiczenia”, „uczeń często był nieprzygotowany do zajęć”, „pacjent był nieobecny na X spotkaniach”;
  • zalecenie dalszej terapii lub propozycja zakończenia terapii;
  • ewentualnie: zalecenia dalszych diagnoz u innych specjalistów, skorzystania z konkretnych form terapii, wykonania określonych badań;
  • kontakt do logopedy, np. adres e-mail, numer telefonu, informacja o planowanych godzinach konsultacji z rodzicami;
  • ewentualnie: podziękowanie za współpracę i zaangażowanie w terapie dziecka;
  • imię i nazwisko oraz tytuły logopedy, podpis ręczny, pieczątka, ewentualnie pieczątka placówki oświatowej.

O czym jeszcze warto pamiętać, przygotowując opinię z podsumowaniem terapii logopedycznej?

Dokument należy sporządzić w przynajmniej dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Jedna opinia z zajęć powinna zostać dołączona do dokumentacji przebiegu terapii logopedycznej dziecka w placówce. Drugą należy przekazać na ręce rodzica, np. osobiście lub za pośrednictwem wychowawcy dziecka podczas zebrania z rodzicami. Trzeci egzemplarz być może zostanie dołączony do dokumentów gromadzonych przez wychowawcę grupy/klasy.

Warto rozważyć wprowadzenie wymogu potwierdzenia odebrania przez rodzica takiego dokumentu. Na kopii pozostającej w rękach placówki rodzic powinien złożyć swój podpis i odręcznie zapisać zdanie z deklaracją „Odebrałem kopię tego dokumentu dn. X”.

Nie ma jednego odgórnego wzoru opinii podsumowującej terapię logopedyczną z dzieckiem. Zaproponowany w niniejszym artykule kształt takiego dokumentu powstał na podstawie doświadczenia autorki w pracy zawodowej w państwowych i prywatnych placówkach oświatowych.

Jak może wyglądać przykładowa opinia – podsumowanie terapii logopedycznej?

PODSUMOWANIE TERAPII                                                                                   Czerwiec, 2022 r.

 

W roku szkolnym 2021/22

ALEKSANDER KOWALSKI

korzystał z indywidualnej terapii logopedycznej w wymiarze 30 min. raz w tygodniu.

Terapia obejmowała:

  • usprawnianie pracy aparatu artykulacyjnego (w szczególności pionizacja języka i utrwalanie pozycji wertykalno-horyzontalnej), uwrażliwianie prawidłowego miejsca artykulacji głoski [r],
  • wywołanie głoski [r], utrwalanie wymowy,
  • doskonalenie słuchu fonemowego, w szczególności różnicowanie głosek [l, r, j],
  • ogólne usprawnianie umiejętności językowych, tj. m.in. poszerzanie słownictwa, słuchanie ze zrozumieniem, sylabizowanie i głoskowanie (analiza i synteza), utrwalanie zasad gramatyki (fleksja), praca z tekstem,
  • doskonalenie oddychania i gospodarowania powietrzem,
  • ćwiczenia grafomotoryczne, usprawnianie koordynacji pracy oko-ręka, doskonalenie percepcji wzrokowej,

Olek chętnie przychodził na zajęcia. Był zaangażowany w wykonywane ćwiczenia.

W mowie spontanicznej chłopiec wymawia głoskę [r] wadliwie, bez zaangażowania i pionizacji przedniej części masy języka. W trakcie spotkań udało się wypracować sprawność języka, wywołać dźwięk mowy, uwrażliwić miejsce prawidłowej artykulacji, na poziomie mowy uzyskać wymowę głoski z zachowaniem prawidłowego miejsca artykulacji i pozycji języka, ale bez wibracji (sporadyczne, przypadkowe drżenia).

Zalecenia:

  • kontynuacja terapii logopedycznej w połączeniu z regularną pracą w domu;
  • ćwiczenia uwrażliwiające i usprawniające przednią część masy języka – zgodnie z propozycjami ćwiczeń, które były przekazywane w treści materiałów z zajęć;

W razie pytań zachęcam do kontaktu telefonicznego: XXX XXX XXX.

Dziękuję za dotychczasową współpracę.

Dorota Dudzińska

neurologopeda

[podpis logopedy, pieczątka]

Autor: Dorota Dudzińska
Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Neurologopeda, terapeuta ręki, oligofrenopedagog, hipoterapeuta. Pracuje przede wszystkim z dziećmi (w wieku żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym). Chętnie łączy formy terapii (np. hipoterapia i logopedia, terapia ręki i logopedia), ceni holistyczne podejście do terapii podopiecznego. Pasjonatka w zawodzie z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi z dyslalią, opóźnionym rozwojem mowy, oligofazją i z całościowym zaburzeniem rozwoju. Redaktor merytoryczna recenzowanego czasopisma Strefa Logopedy.

PACJENT Z ASD W GABINECIE LOGOPEDYCZNYM

PACJENT Z ASD W GABINECIE LOGOPEDYCZNYM
Sprawdź »