Smartfony, tablety, telewizory – to mieszkańcy prawie wszystkich domów. Wielu rodzinom towarzyszą nieustannie, budzą, pomagają w myciu zębów, przypominają o ważnych wydarzeniach, stanowią tło codziennych czynności. Wydaje się, że rzeczywistość bez wysokich technologii nie istnieje, że świat analogowy zniknął wraz z pojawieniem się smartfonów i cyfryzacją kontaktów. Wielu rodziców zastanawia się, jak uchronić dzieci przed pułapkami cyfrowego świata, jak zapewnić bezpieczeństwo i dbać o prawidłowy rozwój. W dyskusjach w sieci, wypowiedziach specjalistów, programach radiowych i telewizyjnych często powtarza się hasło: media szkodzą rozwojowi dzieci. Głosom krytycznym odpowiadają zwolennicy korzystania z wysokich technologii, podając dowody anegdotyczne: „moje dziecko nauczyło się śpiewać po angielsku”; „a moje dzięki bajkom wie,skąd się bierze deszcz”; „moje ogląda dobranockę przed snem i przesypia całe noce”. Chciałabym, żebyśmy rozumieli, na czym ten negatywny wpływ na rozwój polega, by ogólne hasła zostały poparte wiedzą na temat skutków nadużywania wysokich technologii i wczesnej ekspozycji na media.
Czy często do Waszych gabinetów trafiają zaniepokojeni rodzice, bo ich dwulatek nie mówi? DO mnie trafiają dosyć często. Świadomi rodzice mogą podejrzewać opóźnienie mowy, gdy ich półtoraroczne dziecko nie wymawia żadnego ze słów. Zwykło się przyjmować, że pomiędzy 12 a 18-tym miesiącem życia powinny pojawić się u dziecka pierwsze słowa. Tymczasem rozwój mowy u każdego człowieka wygląda zgoła inaczej. Oczywiście bierzmy pod uwagę indywidualne cechy poszczególnych osób, czynniki wewnętrzne i zewnętrzne. Dwulatek może mieć „słownik” od kilku słów do dwóch tysięcy słów, ale nie musi go używać. Może być tak, że do komunikacji wystarczają mu swoiste dźwięki mowy, gesty. Rodzice zaczynają się martwić, bo oni to swoje dziecię rozumieją, ale inni dorośli już nie bardzo. Jeśli wykluczymy wadę słuchu, chorobę umysłową, zaburzenia pracy mózgu, dysfunkcje ruchowe, zaburzenia psychiczne lub uszkodzenia obwodowego narządu mowy, to możemy podejrzewać ORM. Tutaj kluczową jest znajomość tzw. Rozwojówki, bo przecież musimy się do czegoś odnieść. Znajomość norm rozwojowych jest elementem niezbędnym, ale dodam od siebie, że do każdego dziecka musimy podejść indywidualnie.
Zapraszamy do wspólnej zabawy! Karty prezentują ćwiczenia warg ze zmianą pozycji w sekwencjach dwuelementowych. Mogą być pomocne w doskonaleniu ogólnej sprawności warg, ale także w usprawnianiu umiejętności naśladowania, planowania i zapamiętywania ruchów w sekwencji.
Charakter pracy logopedy często wyklucza możliwość zachowania bezpiecznej odległości między uczniem i nauczycielem. Z całą pewnością nie jest także możliwe pracowanie w maseczce. Jak zatem organizować zajęcia, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo tak nauczycielowi, jak i dzieciom i młodzieży?
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w parach wyrazów.Polecenie:1. Odczytaj pary wyrazów: ciemny kącik, ciemny cień, itd.2. Odszukaj i wskaż pasujący do każdej pary wyrazów obrazek i powtórz wyrażenie.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w parach wyrazów.Polecenie:1. Wskaż na każdego bociana i powiedz „bocian”, a potem na każdy cień i powiedz „cień”.2. Przyjrzyj się uważnie, wskaż bociany, które mają takie same cienie i połącz.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wyrazach.Polecenie:Wersja łatwiejsza: Logopeda czyta wyraz z lewej kolumny. Dziecko czyta wyraz z prawej kolumny.Wersja trudniejsza: Logopeda czyta wyraz z lewej kolumny, zakrywa prawą, a dziecko zgaduje przeciwieństwo.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wyrazach.Polecenie:1. Rozwiąż krzyżówkę.2. Litery z pól oznaczonych numerami wpisz do okienek i przeczytaj rozwiązanie.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wyrazach.Polecenie:1. Połącz kropki i dowiedz się co zostało ukryte na obrazku.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wygłosie wyrazów.Polecenie: Posłuchaj pierwszej części zdania, którą przeczyta logopeda. Następnie odszukaj w prawej kolumnie wyraz, który pasuje do jego zakończenia. Przeczytaj go i połącz.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wygłosie wyrazów.Polecenie: Odpowiedz na pytania, a odpowiedzi (czasowniki) wpisz do diagramów. Widoczne litery w diagramie to pierwsze litery haseł.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w wygłosie wyrazów.Polecenie: Przeczytaj jednosylabowe wyrazy w serduszkach. Pamiętaj, że litery dź na końcu wyrazów to głoska [ć].
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [ć] w wygłosie wyrazów.Polecenie: Nazwij prawidłowo obrazki.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ć] w śródgłosie wyrazów.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.