Przepisy prawa oświatowego nie określają zasad organizacji zajęć rewalidacyjnych, nie wskazują w jakiej formie powinny być organizowane – czy powinny być prowadzone indywidualnie, czy zespołowo. Wskazują jedynie, że w szkole wymiar godzin tych zajęć wynosi nie mniej niż 2 godziny tygodniowo na ucznia (§ 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia MEN z 3 kwietnia 2019 r.).
Sprawdź, w jakiej formie zorganizować rewalidację w szkole
Czy zajęcia rewalidacyjne w szkole ogólnodostępnej muszą być realizowane indywidualnie, czy mogą być prowadzone np. w dwuosobowej grupie, jeśli uczniowie mają wydane orzeczenia z tego samego względu (np. słabosłyszący albo Asperger) i w związku z tym bardzo podobne zalecenia?
Sprawdź, w jakiej formie zorganizować rewalidację w szkole
Forma zajęć rewalidacyjnych zależy rozwiązań przyjętych w IPET. Ważne jednak, by zrealizować uprawnienie organizacji zajęć w zakresie odpowiednim do potrzeb ucznia, w minimalnym wymiarze 2 godzin tygodniowo.
Decyduje zespół opracowujący IPET
Należy więc uznać, że zajęcia te mogą być prowadzone indywidualnie lub w grupie – w zależności od ustaleń zespołu i specyfiki zajęć, celów odpowiednich do indywidualnych potrzeb uczniów.
O formie zajęć – jeśli nie wynika to z orzeczenia – powinien zdecydować zespół nauczycieli i specjalistów opracowujący IPET, po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.
Kiedy lepiej wybrać zajęcia grupowe a kiedy indywidualne
Brak szczegółowych wskazań w przepisach pozwala na elastyczne reagowanie na potrzeby uczniów oraz możliwość zapewnienia zindywidualizowanego podejścia do każdego ucznia. Jeśli więc cele zajęć oraz potrzeby uczniów wskazują na potrzebę/możliwość organizacji zespołowych zajęć, to nie ma przeciwskazań do organizacji tych zajęć w takiej formie np. zajęcia rozwijające kompetencje komunikacyjne i społeczno-emocjonalne. Natomiast jeśli specyfika funkcjonowania ucznia wymaga indywidualnej formy pracy np. budowanie kontaktu z uczniem za autyzmem, czy terapia logopedyczna indywidualnie prowadzona z dzieckiem słabosłyszącym uzależniona od stopnia uszkodzenia słuchu oraz poziomu jego kompetencji komunikacyjnych i językowych – to powinny one być prowadzone indywidualnie.
Ta sama przyczyna niepełnosprawności może powodować różne skutki dla funkcjonowania dziecka/ucznia, w związku z tym każdorazowo należy indywidualnie planować proces terapii, w tym podejmować decyzję o formie grupowej lub indywidualnej zajęć.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r. poz. 639) - § 2 ust. 1 pkt 2,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578 ze zm.).