Aktualny

Współpraca logopedy z terapeutą integracji sensorycznej

dr Marta Kazienko-Szczerbak

Autor: dr Marta Kazienko-Szczerbak

Dodano: 10 kwietnia 2024
SI

Logopedia jest nauką interdyscyplinarną, co oznacza, że korzysta z wiedzy zaczerpniętej z innych nauk, takich jak np.: językoznawstwo, psychologia, ortodoncja, audiologia, laryngologia, foniatria, neurologia, chirurgia szczękowo-twarzowa, a także integracja sensoryczna.

Z artykułu dowiesz się:

  • W jaki sposób zaburzenia integracji sensorycznej mogą wpływać na kształtowanie się językowego rozwoju dziecka?
  • Jakie działania terapeutyczne, m.in. mające na celu integrację zmysłów, może podejmować logopeda?
  • W jakich sytuacjach warto zalecić konsultację z terapeutą SI?
  • Na czym powinna polegać współpraca logopedy z terapeutą integracji sensorycznej?

Współpraca logopedy z terapeutą integracji sensorycznej

 

Rola integracji zmysłowej

Przetwarzanie sensoryczne nie ogranicza się jedynie do prawidłowo funkcjonujących zmysłów. Przede wszystkim skupia uwagę na ich wzajemnej integracji, czyli łączeniu odebranych, rozpoznanych i odpowiednio posegregowanych bodźców, a także na wygenerowaniu adekwatnej odpowiedzi zwrotnej w postaci celowego działania [1].

Rozwój integracji zmysłowej rozpoczyna się już w łonie matki. Bardzo ważnym jego etapem są pierwsze miesiące i lata życia dziecka, kiedy to zmysły są głównym źródłem poznania świata. Niemowlę, ssąc palce, wkładając do buzi dłonie, gryzaki i zabawki, poznaje otaczającą je rzeczywistość, a także stymuluje sferę orofacjalną, przygotowując ją do artykulacji. Jednym z częściej diagnozowanych zaburzeń SI jest nadwrażliwość dotykowa, której może towarzyszyć pominięcie etapu doświadczania świata poprzez wkładanie do jamy ustnej wspomnianych przedmiotów. To z kolei skutkuje nieprawidłowościami w zakresie:

  • pobierania płynów i pokarmów,
  • gryzienia i żucia,
  • sprawności narządów mownych i artykulacji.

 

Wpływ zaburzeń SI na mowę – o czym należy pamiętać?

Już na etapie diagnozy logopedycznej trzeba mieć na uwadze to, że nieprawidłowości w sferze orofacjalnej [2], trudności artykulacyjne czy kłopoty w nabywaniu mowy mogą mieć swoje źródło w zaburzeniach SI. W razie wątpliwości warto skonsultować się z terapeutą integracji sensorycznej celem uzupełnienia i rozszerzenia diagnozy. Jeżeli u pacjenta potwierdzą się zarówno dysfunkcje integracji sensorycznej, jak i zaburzenia mowy, konieczna będzie współpraca specjalistów z tych dwóch dziedzin.

Nieprawidłowe przetwarzanie zmysłowe zaburza całościowe funkcjonowanie dziecka. Wpływa nie tylko na rozwój mowy i artykulacji, ale także na:

  • zachowanie,
  • funkcjonowanie społeczno-emocjonalne,
  • uczenie się.

 

Jakie korzyści może przynieść logopedzie współpraca z terapeutą integracji sensorycznej?

Logopeda może nauczyć się od terapeuty SI:

  • oceny oraz poprawy napięcia mięśniowego – logopeda jest w stanie ocenić napięcie mięśniowe w strefie ustno-twarzowej. Terapeuta SI pomoże spojrzeć na pacjenta w szerszym kontekście i np. wyjaśnić wpływ napięcia posturalnego na napięcie w częściach dystalnych ciała, a także w sferze orofacjalnej;
  • stymulowania [3] sfery ustno-twarzowej – np. poprzez zastosowanie wielozmysłowej stymulacji (termicznej, smakowej, dotykowej), co przyczyni się do poprawy praksji oralnej i kinestezji artykulacyjnej. Może też pomóc wyjaśnić przyczynę otwartej jamy ustnej, ślinotoku czy wzbraniania się pacjenta przed ćwiczeniami wewnątrz jamy ustnej;
  • planowania ruchu – poczynając od usprawniania motoryki dużej, poprzez ćwiczenia motoryki małej, a na motoryce artykulacyjnej kończąc. Terapeuta SI pomoże usprawnić odbieranie informacji pochodzących z ciała (koniecznych do planowania motorycznego) oraz dobrać ćwiczenia z zakresu praksji, które w rezultacie usprawnią celowe, precyzyjne ruchy narządów mownych;
  • usprawniania słuchowego – odpowiednio dobrane ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową przyczynią się do poprawy słuchu fonemowego, tak ważnego dla prawidłowej realizacji głosek;
  • wykorzystania roli układu przedsionkowego – intensywna stymulacja tego systemu wpływa na rozwój mowy, języka i procesów słuchowych;
  • rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej;
  • wplatania wielozmysłowej stymulacji w standardową terapię logopedyczną;

i wielu innych umiejętności wspomagających terapię logopedyczną.

 

Jakie materiały oraz elementy warsztatu SI logopeda może wykorzystać podczas terapii?

  • różne smaki, zapachy, konsystencje, faktury i temperatury;
  • ćwiczenia manualne, malowanie palcami, zabawy różnymi substancjami i materiałami o zróżnicowanych strukturach (gładkie/chropowate, suche/mokre);
  • ćwiczenia stereognozji;
  • ćwiczenia słuchowe uwrażliwiające zarówno na dźwięki werbalne, jak i niewerbalne;
  • materiały sypkie, masy plastyczne, produkty spożywcze;
  • ćwiczenia równoważne oraz rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową.

Czerpanie z warsztatu pracy terapeuty integracji sensorycznej daje logopedzie możliwość prowadzenia multisensorycznej, ciekawszej, atrakcyjniejszej – a co najważniejsze – skuteczniejszej terapii.

Przypisy:

[1] Por. Przyrowski Z. (2002), Terapia integracji sensorycznej, [w:] M. Przybysz-Piwkowa (oprac.), Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach, DiG, Warszawa, s. 204.

[2] Nadwrażliwość dotykowa, niewłaściwe napięcie mięśniowe, zaburzenia praksji oralnej i kinestezji artykulacyjnej itp.

[3] W tym uwrażliwiania bądź odwrażliwiania sfery orofacjalnej.

Autor: dr Marta Kazienko-Szczerbak
dr Marta Kazienko-Szczerbak

Autor: dr Marta Kazienko-Szczerbak

doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, filolog polski, logopeda, neurologopeda, surdologopeda, pedagog, terapeuta pedagogiczny, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta ręki, pracownik socjalny. Ukończyła także studia z zakresu Organizacji i zarządzania oświatą. Jest w trakcie studiów podyplomowych na kierunkach: Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika) oraz Edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spectrum autyzmu i zespołem Aspergera. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała pracując: w niepublicznym zakładzie opieki zdrowotnej, w niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w szkole podstawowej i w niepublicznym przedszkolu integracyjnym z oddziałem specjalnym, a także jako wykładowca akademicki prowadząc zajęcia dla studentów studiów podyplomowych logopedii oraz surdologopedii. Autorka publikacji naukowych z zakresu: pedagogiki, językoznawstwa, logopedii i integracji sensorycznej. Zwolenniczka holistycznego podejścia do pacjenta. Jej zainteresowania oscylują wokół: rozwoju mowy dziecka (w tym dziecka zaburzonego), terapii SI, dysleksji oraz językowego obrazu świata dziecka.

LOGOPEDIA MEDIALNA – WSKAZÓWKI METODYCZNE

LOGOPEDIA MEDIALNA – WSKAZÓWKI METODYCZNE
Sprawdź »