Współpraca logopedy z terapeutą integracji sensorycznej
Logopedia jest nauką interdyscyplinarną, co oznacza, że korzysta z wiedzy zaczerpniętej z innych nauk, takich jak np.: językoznawstwo, psychologia, ortodoncja, audiologia, laryngologia, foniatria, neurologia, chirurgia szczękowo-twarzowa, a także integracja sensoryczna.
Z artykułu dowiesz się:
- W jaki sposób zaburzenia integracji sensorycznej mogą wpływać na kształtowanie się językowego rozwoju dziecka?
- Jakie działania terapeutyczne, m.in. mające na celu integrację zmysłów, może podejmować logopeda?
- W jakich sytuacjach warto zalecić konsultację z terapeutą SI?
- Na czym powinna polegać współpraca logopedy z terapeutą integracji sensorycznej?
Współpraca logopedy z terapeutą integracji sensorycznej
Rola integracji zmysłowej
Przetwarzanie sensoryczne nie ogranicza się jedynie do prawidłowo funkcjonujących zmysłów. Przede wszystkim skupia uwagę na ich wzajemnej integracji, czyli łączeniu odebranych, rozpoznanych i odpowiednio posegregowanych bodźców, a także na wygenerowaniu adekwatnej odpowiedzi zwrotnej w postaci celowego działania [1].
Rozwój integracji zmysłowej rozpoczyna się już w łonie matki. Bardzo ważnym jego etapem są pierwsze miesiące i lata życia dziecka, kiedy to zmysły są głównym źródłem poznania świata. Niemowlę, ssąc palce, wkładając do buzi dłonie, gryzaki i zabawki, poznaje otaczającą je rzeczywistość, a także stymuluje sferę orofacjalną, przygotowując ją do artykulacji. Jednym z częściej diagnozowanych zaburzeń SI jest nadwrażliwość dotykowa, której może towarzyszyć pominięcie etapu doświadczania świata poprzez wkładanie do jamy ustnej wspomnianych przedmiotów. To z kolei skutkuje nieprawidłowościami w zakresie:
- pobierania płynów i pokarmów,
- gryzienia i żucia,
- sprawności narządów mownych i artykulacji.
Wpływ zaburzeń SI na mowę – o czym należy pamiętać?
Już na etapie diagnozy logopedycznej trzeba mieć na uwadze to, że nieprawidłowości w sferze orofacjalnej [2], trudności artykulacyjne czy kłopoty w nabywaniu mowy mogą mieć swoje źródło w zaburzeniach SI. W razie wątpliwości warto skonsultować się z terapeutą integracji sensorycznej celem uzupełnienia i rozszerzenia diagnozy. Jeżeli u pacjenta potwierdzą się zarówno dysfunkcje integracji sensorycznej, jak i zaburzenia mowy, konieczna będzie współpraca specjalistów z tych dwóch dziedzin.
Nieprawidłowe przetwarzanie zmysłowe zaburza całościowe funkcjonowanie dziecka. Wpływa nie tylko na rozwój mowy i artykulacji, ale także na:
- zachowanie,
- funkcjonowanie społeczno-emocjonalne,
- uczenie się.
Jakie korzyści może przynieść logopedzie współpraca z terapeutą integracji sensorycznej?
Logopeda może nauczyć się od terapeuty SI:
- oceny oraz poprawy napięcia mięśniowego – logopeda jest w stanie ocenić napięcie mięśniowe w strefie ustno-twarzowej. Terapeuta SI pomoże spojrzeć na pacjenta w szerszym kontekście i np. wyjaśnić wpływ napięcia posturalnego na napięcie w częściach dystalnych ciała, a także w sferze orofacjalnej;
- stymulowania [3] sfery ustno-twarzowej – np. poprzez zastosowanie wielozmysłowej stymulacji (termicznej, smakowej, dotykowej), co przyczyni się do poprawy praksji oralnej i kinestezji artykulacyjnej. Może też pomóc wyjaśnić przyczynę otwartej jamy ustnej, ślinotoku czy wzbraniania się pacjenta przed ćwiczeniami wewnątrz jamy ustnej;
- planowania ruchu – poczynając od usprawniania motoryki dużej, poprzez ćwiczenia motoryki małej, a na motoryce artykulacyjnej kończąc. Terapeuta SI pomoże usprawnić odbieranie informacji pochodzących z ciała (koniecznych do planowania motorycznego) oraz dobrać ćwiczenia z zakresu praksji, które w rezultacie usprawnią celowe, precyzyjne ruchy narządów mownych;
- usprawniania słuchowego – odpowiednio dobrane ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową przyczynią się do poprawy słuchu fonemowego, tak ważnego dla prawidłowej realizacji głosek;
- wykorzystania roli układu przedsionkowego – intensywna stymulacja tego systemu wpływa na rozwój mowy, języka i procesów słuchowych;
- rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej;
- wplatania wielozmysłowej stymulacji w standardową terapię logopedyczną;
i wielu innych umiejętności wspomagających terapię logopedyczną.
Jakie materiały oraz elementy warsztatu SI logopeda może wykorzystać podczas terapii?
- różne smaki, zapachy, konsystencje, faktury i temperatury;
- ćwiczenia manualne, malowanie palcami, zabawy różnymi substancjami i materiałami o zróżnicowanych strukturach (gładkie/chropowate, suche/mokre);
- ćwiczenia stereognozji;
- ćwiczenia słuchowe uwrażliwiające zarówno na dźwięki werbalne, jak i niewerbalne;
- materiały sypkie, masy plastyczne, produkty spożywcze;
- ćwiczenia równoważne oraz rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową.
Czerpanie z warsztatu pracy terapeuty integracji sensorycznej daje logopedzie możliwość prowadzenia multisensorycznej, ciekawszej, atrakcyjniejszej – a co najważniejsze – skuteczniejszej terapii.
Przypisy:
[1] Por. Przyrowski Z. (2002), Terapia integracji sensorycznej, [w:] M. Przybysz-Piwkowa (oprac.), Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach, DiG, Warszawa, s. 204.
[2] Nadwrażliwość dotykowa, niewłaściwe napięcie mięśniowe, zaburzenia praksji oralnej i kinestezji artykulacyjnej itp.
[3] W tym uwrażliwiania bądź odwrażliwiania sfery orofacjalnej.