Metoda integracji sensorycznej jest często stosowana w przypadku opóźnionego rozwoju psychoruchowego oraz opóźnionego rozwoju mowy. Proces nabywania mowy jest zależny od zdolności ruchowych dziecka, napięcia mięśniowego oraz umiejętności motoryki małej, które rozwijają się na bazie prawidłowych procesów sensomotorycznych [1]. Wspieranie rozwoju mowy w terapii SI może przyczynić się do zauważalnej poprawy jakości mowy.
Z artykułu dowiesz się:
Zapraszamy do udziału w szkoleniu pt. „Pacjent z zaburzeniami integracji sensorycznej w gabinecie logopedy” autorstwa Aleksandry Światowskiej. Specjalistka szczegółowo omawia następujące zagadnienia:
Przedstawione informacje pozwolą logopedzie nawiązać owocną współpracę z terapeutą integracji sensorycznej, zrozumieć zachowanie podopiecznego i w możliwie najlepszy sposób zorganizować przebieg zajęć logopedycznych.
Pobierz plakat z charakterystyką 5 zmysłów człowieka.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [š] w zdaniach, stymulowanie układu proprioceptywnego i przedsionkowego, usprawnianie systemu wzrokowego, doskonalenie mechanizmu stabilizacji i reakcji równoważnych, usprawnianie koordynacji ruchowej, doskonalenie mechanizmów planowania motorycznego, rozwijanie orientacji przestrzennej.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [š] w wyrażeniach dwuwyrazowych, stymulowanie układu przedsionkowego, rozwijanie systemu proprioceptywnego, dotykowego i wzrokowego, kształtowanie właściwej dystrybucji napięcia mięśniowego, doskonalenie mechanizmów planowania motorycznego, rozwijanie koordynacji ruchowej oraz logicznego myślenia.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [š] w wygłosie wyrazów oraz stymulowanie układu dotykowego, doskonalenie stereognozji, usprawnianie pamięci wzrokowej, różnicowanie bodźców dotykowych, doskonalenie czytania.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [š] w nagłosie wyrazów, stymulowanie układu przedsionkowego, stymulacja proprioceptywna, doskonalenie mechanizmów planowania motorycznego, doskonalenie dystrybucji napięcia mięśniowego, integrowanie odruchów tonicznych, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz przekraczanie linii środkowej ciała.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [š] w krótkich tekstach, stymulowanie propriocepcji i czuciapowierzchniowego, różnicowanie bodźców dotykowych, stymulacja przedsionkowa oraz rozwójdystrybucji napięcia mięśniowego.
Cel: Utrwalanie wymowy wybranej głoski w trzech pozycjach w logotomach, stymulowanie układu przedsionkowego, czucia powierzchniowego i głębokiego, doskonalenie reakcji równoważnych, kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego, stymulacja wzrokowa, rozwijanie orientacji przestrzennej, doskonalenie dystrybucji napięcia mięśniowego, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Cel: Usprawnianie narządów artykulacyjnych, stymulowanie systemów: przedsionkowego, proprioceptywnego i dotykowego, doskonalenie mechanizmów planowania motorycznego, kształtowanie dystrybucji napięcia mięśniowego, usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej, stymulowanie reakcji równoważnych.
Cel: Doskonalenie umiejętności gospodarowania wydychanym powietrzem, wydłużanie fazy wydechowej, usprawnianie pracy mięśnia okrężnego ust i mięśni policzków, doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi
Cel: Usprawnienie czucia narządów artykulacyjnych (tzw. kinestezja artykulacyjna), doskonalenie motoryki sfery orofacjalnej, integracja zmysłu czucia powierzchniowego i somatognozji, stymulacja smakowa – rozwijanie zmysłu smaku i węchu.
Cel: Rozbudowa słownictwa, usprawnianie czucia powierzchniowego i stereognozji.
Cel: Usprawnianie zmysłu słuchu, doskonalenie uwagi słuchowej, stymulacja przedsionkowa i proprioceptywna, doskonalenie słuchu fonemowego, rozwijanie reakcji równoważnych, kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego, usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Cel: Doskonalenie wymowy prostych słów i stymulowanie czucia powierzchniowego, stymulacja proprioceptywna, rozwijanie motoryki małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.