W gabinecie pojawiają się rodzice z 24-miesięcznym Jasiem. Są zaniepokojeni, ponieważ Jaś nie mówi. Zasób czynnego słownika Jasia, który udaje nam się spisać wraz z rodzicami, to dokładnie 24 wyrazy. Chłopiec używa ich adekwatnie do kontekstu. Są to głównie wyrażenia dźwiękonaśladowcze, duplikacje sylab („mama”, „tata”), pojawia się sylaba „da” w znaczeniu „daj” oraz jedno słowo zbudowane z dwóch różnych sylab – „buła” w znaczeniu „piłka”. Kompetencja komunikacyjna jest bardzo dobra. Chłopiec reaguje na imię, pokazuje palcem, tworzy wspólne pole uwagi i relację naprzemienną, używa gestów w komunikacji. Wywiad chłopca jest obciążony: obecność zielonych wód płodowych, 8 punktów w skali Apgar (po jednym punkcie mniej za kolor skóry i oddech). Dziecko miało badany słuch – wynik nie wykazał nieprawidłowości. W trakcie spotkania Jaś powtarzał po diagnoście w zabawie sylaby, których wcześniej w jego słowniku nie było, „tu tu”, „pi pi”, a także „op”. Z relacji rodziców wynikało, że chłopiec w ostatnim czasie zaczął wydawać z siebie więcej dźwięków. Czy Jaś ma mowę zaburzoną, czy opóźnioną? Od wstępnej diagnozy zależy dalsze postępowanie terapeutyczne.
Logopedia jest nauką interdyscyplinarną, co oznacza, że korzysta z wiedzy zaczerpniętej z innych nauk, takich jak np.: językoznawstwo, psychologia, ortodoncja, audiologia, laryngologia, foniatria, neurologia, chirurgia szczękowo-twarzowa, a także integracja sensoryczna.
Z artykułu dowiesz się:
Cel: Rozpoznawanie, różnicowanie i samodzielne odczytywanie sylab z paradygmatu F. Naśladowanie sekwencji.
Cel: Rozpoznawanie, różnicowanie i samodzielne odczytywanie sylab z paradygmatu F.
Cel: Rozpoznawanie, różnicowanie i samodzielne odczytywanie sylab z paradygmatu W.
Cel: Rozpoznawanie, różnicowanie i samodzielne odczytywanie sylab z paradygmatu W. Kontynuowanie i uzupełnianie sekwencji.
Cel: Rozpoznawanie, różnicowanie i samodzielne odczytywanie sylab z paradygmatu T.
Cel: Rozpoznawanie, różnicowanie i samodzielne odczytywanie sylab z paradygmatu T. Uzupełnianie sekwencji.
Cel: Rozpoznawanie, różnicowanie i samodzielne odczytywanie sylab z paradygmatu D.
Cel: Różnicowanie sylab z poznanych paradygmatów.
Cel: Globalne rozpoznawanie, różnicowanie i odczytywanie czasowników.
Cel: Globalne rozpoznawanie, różnicowanie i odczytywanie rzeczowników z kategorii: osoby.
Cel: Różnicowanie czasowników i rzeczowników z kategorii: osoby.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.