Podsumowanie terapii logopedycznej przed wakacjami - opinia dotycząca zajęć krok po kroku

Dodano: 25 maja 2022
OPINIA LOGOPEDYCZNA

Zakończenie roku edukacji w przedszkolu czy szkole to okres podsumowania zajęć. Bardzo ważna jest opinia logopedy, która powinna zawierać podstawowe informacje związane z prowadzonymi zajęciami. Przed wakacyjną przerwą w terapii warto przygotować dokument, w którym logopeda wykaże osiągnięte cele terapii, przekaże sugestię dalszej pracy, ćwiczenia, zaznajomi rodzica w obecnym stanem jakości mowy dziecka.

Podsumowanie terapii logopedycznej przed wakacjami - opinia dotycząca zajęć krok po kroku

Jakie informacje dotyczące zajęć warto zawrzeć w opinii logopedycznej?

W przygotowywanym dokumencie powinny znaleźć się:

  1. data sporządzenia opinii (opisywany w opinii stan powinien odpowiadać rzeczywistej sytuacji w dniu sporządzenia dokumentu);
  2. cel opinii np. podsumowanie pracy terapeutycznej w minionym roku szkolnym;
  3. opcjonalnie: na czyją prośbę, wniosek np. na prośbę rodzica, do przedłożenia w poradni;
  4. imię i nazwisko dziecka, ewentualnie także wiek/ grupa/ klasa;
  5. z jakiej formy terapii korzystał: indywidualna, w parze, grupowa;
  6. gdzie odbywały się zajęcia np. nazwa przedszkola;
  7. jak często, w jakim wymiarze np. raz w tygodniu 30 minut;
  8. z jakiego powodu pacjent korzystał z terapii (skrót wyniku diagnozy - ogólnie);
  9. jakiego rodzaju ćwiczenia (mające jaki cel) wykonywał pacjent w ciągu roku lub/ i
  10. jakie cele udało się osiągnąć np. wywołano i utrwalono na poziomie zdań wymowę głoski [š] lub/ i
  11. jakie jeszcze cele nie zostały zrealizowane, czyli z jakiego powodu powinna być kontynuowana terapia logopedyczna w przyszłym roku szkolnym;
  12. parę słów o przebiegu zajęć np. dziecko chętnie i z zaangażowaniem wykonywało ćwiczenia, uczeń często był nieprzygotowany do zajęć, pacjent ........ spotkań był nieobecny;
  13. zalecenie dalszej terapii, kolejne ćwiczenia lub propozycja zakończenia terapii;
  14. ewentualnie: zalecenia dalszych diagnoz u innych specjalistów, konkretnych form terapii, wykonania określonych badań;
  15. kontakt do logopedy np. adres e-mail, nr telefonu, informacja o planowanych godzinach spotkań z rodzicami;
  16. ewentualnie: podziękowanie ze współpracę
  17. imię i nazwisko oraz tytuły logopedy; podpis ręczny; pieczątka; ew. pieczątka placówki oświatowej.

Dwa egzamplarze 

Dokument należy sporządzić w przynajmniej dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Jedna opinia z zajęć powinna zostać dołączona do dokumentacji przebiegu terapii dziecka w placówce.

Warto rozważyć wprowadzenie potwierdzenia odebrania przez rodzica takiego dokumentu (np. podpis i odręczny zapis Odebrałem kopię tego dokumentu dn. ............. na egzemplarzu zostawianym w placówce).

Nie ma jednego odgórnego wzoru opinii na podsumowanie pracy z dzieckiem. Zaproponowany powyżej kształt takiego dokumentu powstał na podstawie doświadczenia w pracy zawodowej w państwowych i prywatnych placówkach oświatowych.

Przykładowa opinia podsumowująca pracę w roku szkolnym

Czerwiec, 2022 r.

PODSUMOWANIE TERAPII 

W roku szkolnym 2021/ 22 ALEKSANDER KOWALSKI korzystał z indywidualnej terapii logopedycznej w wymiarze 30 min. raz w tygodniu.

Terapia obejmowała:

  • Usprawnianie pracy aparatu artykulacyjnego (w szczególności pionizacja języka i utrwalanie pozycji wertykalno-horyzontalnej), uwrażliwianie prawidłowego miejsca artykulacji głoski r,
  • Wywołanie głoski r, utrwalanie wymowy,
  • Doskonalenie słuchu fonemowego, w szczególności różnicowanie głosek l, r, j,
  • Ogólne usprawnianie umiejętności językowych tj. m.in. poszerzanie słownictwa, słuchanie ze zrozumieniem, sylabizowanie i głoskowanie (analiza i synteza), utrwalanie zasad gramatyki (fleksja), praca z tekstem,
  • Doskonalenie oddychania i gospodarowania powietrzem,
  • Ćwiczenia grafomotoryczne, usprawnianie koordynacji pracy oko-ręka, doskonalenie percepcji wzrokowej,

Olek chętnie przychodził na zajęcia. Był zaangażowany w wykonywane ćwiczenia.

W mowie spontanicznej chłopiec wymawia głoskę r wadliwie, bez zaangażowania i pionizacji przedniej części masy języka. W trakcie spotkań udało się wypracować sprawność języka, wywołać dźwięk mowy, uwrażliwić miejsce prawidłowej artykulacji, na poziomie mowy uzyskać wymowę głoski z zachowaniem prawidłowego miejsca artykulacji i pozycji języka, ale bez wibracji (sporadyczne, przypadkowe drżenia).

Zalecenia:

  • Kontynuacja terapii logopedycznej w połączeniu z regularną pracą w domu.
  • Ćwiczenia uwrażliwiające i usprawniające przednią część masy języka – zgodnie z propozycjami ćwiczeń, które były przekazywane w treści materiałów z zajęć.

W razie pytań zachęcam do kontaktu telefonicznego: ......................

Dziękuję za dotychczasową współpracę.

Dorota Dudzińska

neurologopeda

podpis logopedy, pieczątka

Autor: Dorota Dudzińska 

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY
Sprawdź »